Senterpartiet foreslår å fjerne flypassasjeravgiften i sitt nye partiprogram, da de mener den er en belastning for både bransjen og passasjerer. NHO Luftfart støtter forslaget og mener avgiften er feil både skatte- og miljømessig.
Samtidig er Avinor i en økonomisk krise, og det er bekymring for at en fjerning av flypassasjeravgiften kan føre til økte flyplassavgifter. Frp har også foreslått å fjerne avgiften, mens Venstre og MDG ønsker å øke den.
Senterpartiets forslag kommer fra Nordland, som ønsker å styrke konkurransevilkårene for norsk luftfart.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Sverige avskaffer flypassasjeravgiften, noe som fører til at Frp og Sp ønsker å fjerne den samme avgiften i Norge. Frp mener avgiften er en ren inntekt for staten og at den rammer distriktene, spesielt i Nord-Norge. Sp har tidligere signalisert at de ønsker å fjerne avgiften. Arbeiderpartiet kritiserer Frp for å være utroverdige, siden de selv var med på å innføre avgiften. NHO Luftfart støtter fjerningen og mener avgiften er feilslått miljø- og skattepolitikk, og at den ikke legger til rette for reduserte klimagassutslipp.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.
2 måneder siden
Frp og Sp har gått sammen om å fjerne flypassasjeravgiften før valget til høsten. Begge partiene var med på å innføre avgiften, men mener nå at den er for høy og uten miljøeffekt. Sverige fjerner også avgiften fra 1. juli. Avgiften ble innført i 2016, men ble satt på pause under pandemien før den ble gjeninnført i 2022. I dag er avgiften 60 kroner for innenlandsreiser og 342 kroner for utenlandsreiser. MDG og Venstre ønsker å øke avgiften.
3 måneder siden
Senterpartiet foreslår å fjerne all moms på vann og avløp for å redusere utgiftene for boligeiere. Forslaget er en del av partiets nye partiprogram. Regjeringen har tidligere redusert momsen fra 25 til 15 prosent, men Senterpartiet ønsker å fjerne den helt. Dette tiltaket skal gi direkte økonomisk hjelp til husholdninger. Små kommuner med høye avgifter, som Aremark, vil dra nytte av et slikt kutt. Samtidig frykter Huseierne at vann- og avløpsgebyrene vil øke kraftig i årene som kommer, og etterlyser mer overordnede grep fra myndighetene for å holde kostnadene nede.
3 måneder siden
Senterpartiet ønsker å fjerne all moms på vann og avløp dersom de fortsetter å styre landet etter høstens valg. Nestleder Anne Beathe Tvinnereim sier at dette er en avgift som rammer alle husholdninger. Forslaget er en del av partiets nye valgprogram som skal vedtas på landsmøtet til våren. Regjeringen har tidligere i år redusert momsen på vann og avløp fra 25 til 15 prosent. Frp har også tidligere tatt til orde for å fjerne momsen på vann, avløp og renovasjon.
1 måned siden
Flere fylkeslag i Senterpartiet ønsker å fjerne det omstridte normprisrådet for lakseskatt, til tross for at Senterpartiets sentralstyre ønsker å beholde det. Nordland Senterparti fronter forslaget om å avvikle rådet, med støtte fra Møre og Romsdal og Troms, og mener rådet er en belastning for mindre oppdrettere. Sandra Borch (Sp) forventer en svært jevn avstemning på landsmøtet. Geir Pollestad (Sp) forsvarer rådet, men ser at det ikke er ideelt og åpner for evaluering.
1 måned siden
Senterpartiet, under ledelse av Trygve Slagsvold Vedum, foreslår skattelettelser på 10 milliarder kroner i et forsøk på å snu nedgangen på meningsmålingene. Dette fremstår som et forsøk på å endre inntrykket av partiets tidligere skattepolitikk, som har vært preget av vingling og skatteskjerpelser. Partiet vil prioritere skattelettelser for lavinntektsgrupper, men vil trolig beholde formuesskatten, muligens med unntak for landbruksmaskiner. Senterpartiet forsøker å utløse en EU-debatt for å mobilisere velgere, men risikerer å bli irrelevant uten en slik debatt. Skattepolitikken forventes å bli en sentral skillelinje i valgkampen, der partiene til høyre ønsker skattelettelser, mens SV og Rødt vil skjerpe skattene.
2 måneder siden
Etter Senterpartiets uttreden fra regjeringen har en rekke partier foreslått endringer i strømsystemet for å redusere kostnadene for privatpersoner og bedrifter. Forslagene inkluderer fastprisordninger (Ap, SV, Sp), makspris (KrF, Frp, Rødt), fleksibel fastpris (H), endringer i nettleie og elavgift, samt justeringer i politikken rundt utenlandskabler. Arbeiderpartiet ønsker å redusere momsen på nettleie. Flere partier vil også revurdere elektrifiseringen av Melkøya. Tiltakene møtes med skepsis fra strømbransjen, som frykter økte priser for bedrifter, økt strømforbruk og økt effektbehov i strømnettet.
3 måneder siden
Senterpartiet signaliserer en endring i skattepolitikken etter tre år ved makten, og ønsker nå å kutte i formuesskatten og øke bunnfradraget. De tar til orde for et bredt forlik på Stortinget for å sikre forutsigbarhet i skatte- og avgiftspolitikken. Dette kommer etter at regjeringen har blitt kritisert for å øke skattene for næringslivet. Høyre er skeptisk til Senterpartiets troverdighet, men åpner likevel for et forlik, og mener skattene må senkes betydelig mer. Høyre vil fjerne hele formuesskatten på aksjer og verdier i bedrifter.
4 måneder siden
Flypassasjerer må forberede seg på dyrere billetter i 2024, både i Norge og Tyskland. I Norge foreslår regjeringen å redusere flypassasjeravgiften for reiser i Europa, men økte flyplassavgifter og andre kostnader vil føre til høyere priser. Tyske luftfartsmyndigheter varsler også prisøkninger grunnet økte sikkerhetsgebyrer, flysikringskostnader og luftfartsskatt. Flyselskapene har begrensede marginer og må overføre kostnadene til kundene. I tillegg har færre ruter og økte driftskostnader bidratt til prisøkning. NHO Luftfart advarer om at norske flyplassavgifter kan stige ytterligere grunnet Avinors budsjettoverskridelser, noe som kan belaste passasjerene med opp mot 600 millioner kroner årlig.