Nyhetssaker

Flybilletter blir dyrere i 2024 grunnet økte avgifter

Dagbladet logo

Dagbladet

485 ord

vitenskap og teknologi

3 måneder siden

Varsler prishopp

Hovedpunkter

  • Flybilletter blir dyrere i 2024 på grunn av økte avgifter og skatter.
  • Regjeringen foreslår å redusere flypassasjeravgiften, men andre kostnader veier opp.
  • Tyskland varsler prisøkninger grunnet høyere sikkerhetsgebyrer og flysikringskostnader.
  • Flyselskaper overfører økte kostnader til passasjerene på grunn av lave marginer.
  • Norske flyplassavgifter kan stige grunnet Avinors budsjettoverskridelser.

Vurderinger (AI)

Opplysendende8
Dybde7
Positivitet3
Anbefaling8

Sammendrag

Flypassasjerer må forberede seg på dyrere billetter i 2024, både i Norge og Tyskland. I Norge foreslår regjeringen å redusere flypassasjeravgiften for reiser i Europa, men økte flyplassavgifter og andre kostnader vil føre til høyere priser. Tyske luftfartsmyndigheter varsler også prisøkninger grunnet økte sikkerhetsgebyrer, flysikringskostnader og luftfartsskatt. Flyselskapene har begrensede marginer og må overføre kostnadene til kundene. I tillegg har færre ruter og økte driftskostnader bidratt til prisøkning. NHO Luftfart advarer om at norske flyplassavgifter kan stige ytterligere grunnet Avinors budsjettoverskridelser, noe som kan belaste passasjerene med opp mot 600 millioner kroner årlig.

Liknende artikler

Varsler stor endring

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

27 dager siden

Flypriser: Kapasitetsutfordringer og uenighet om fremtidig prisutvikling

Antall nordmenn som reiser med fly øker, spesielt utenlands. Flyselskaper forventer bedre lønnsomhet i 2025, men begrenset kapasitet på grunn av leveringsproblemer og vedlikehold kan føre til dyrere billetter. IATA anslår en prisøkning på 12 prosent i Europa. Travelmarket spår derimot at økt kapasitet fra mindre selskaper kan tvinge flyselskapene til å senke prisene hvis etterspørselen ikke holder tritt, og forventer dermed stabile priser.

Avgiftssjokk for luftfarten: – Ikke attraktive nok

e24 logoe24.no

2 måneder siden

SAS og Avinor bekymret for avgiftsnivå og konkurranse

SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.

Sverige fjerner omstridt avgift – nå vil Frp og Sp at Norge følger etter

NRK logonrk.no

18 dager siden

Frp og Sp vil fjerne flypassasjeravgiften etter svensk eksempel

Sverige avskaffer flypassasjeravgiften, noe som fører til at Frp og Sp ønsker å fjerne den samme avgiften i Norge. Frp mener avgiften er en ren inntekt for staten og at den rammer distriktene, spesielt i Nord-Norge. Sp har tidligere signalisert at de ønsker å fjerne avgiften. Arbeiderpartiet kritiserer Frp for å være utroverdige, siden de selv var med på å innføre avgiften. NHO Luftfart støtter fjerningen og mener avgiften er feilslått miljø- og skattepolitikk, og at den ikke legger til rette for reduserte klimagassutslipp.

Avinor venter ingen vekst i passasjertrafikken

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Avinor venter flat innenrikstrafikk, håper på taxfree-vekst

Avinor forventer ingen vekst i innenlands passasjertrafikk i år, og kun en beskjeden vekst frem mot 2029. Dette skyldes færre forretningsreisende og en utflating i innenlands reiseaktivitet. Samtidig er det god vekst i utenlandstrafikken, noe som gir håp om et større varesortiment i taxfreebutikkene. Konsernsjef Abraham Foss peker også på utfordringer som endrede reisevaner, global flymangel og omstillingskrav. Han etterlyser avklaringer om kostnadsfordeling knyttet til økt beredskap og tilrettelegging for Forsvaret.

Sp-forslag: Vil skrote flypassasjeravgiften

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Senterpartiet vil skrote flypassasjeravgiften

Senterpartiet foreslår å fjerne flypassasjeravgiften i sitt nye partiprogram, da de mener den er en belastning for både bransjen og passasjerer. NHO Luftfart støtter forslaget og mener avgiften er feil både skatte- og miljømessig. Samtidig er Avinor i en økonomisk krise, og det er bekymring for at en fjerning av flypassasjeravgiften kan føre til økte flyplassavgifter. Frp har også foreslått å fjerne avgiften, mens Venstre og MDG ønsker å øke den. Senterpartiets forslag kommer fra Nordland, som ønsker å styrke konkurransevilkårene for norsk luftfart.

Frp og Sp vil fjerne flypassasjeravgiften

Nettavisen logonettavisen.no

18 dager siden

Frp og Sp vil fjerne flypassasjeravgiften før valget

Frp og Sp har gått sammen om å fjerne flypassasjeravgiften før valget til høsten. Begge partiene var med på å innføre avgiften, men mener nå at den er for høy og uten miljøeffekt. Sverige fjerner også avgiften fra 1. juli. Avgiften ble innført i 2016, men ble satt på pause under pandemien før den ble gjeninnført i 2022. I dag er avgiften 60 kroner for innenlandsreiser og 342 kroner for utenlandsreiser. MDG og Venstre ønsker å øke avgiften.

Fryktar utflagging av Norwegian-fly

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Norwegian frykter konkurranseulempe uten EU-direktiv

Norske flyselskaper, som Norwegian og Widerøe, frykter økte drivstoffkostnader fordi Norge ikke har innført EUs fornybardirektiv. Dette direktivet gir europeiske selskaper kompensasjon for bruk av biodrivstoff, noe som gir norske selskaper en konkurranseulempe. Norwegian anslår en merkostnad på 400 millioner kroner uten direktivet. Regjeringen nøler med å innføre direktivet på grunn av politisk motstand, spesielt fra Senterpartiet og Fellesforbundet. EU presser på for at Norge skal innføre reglene og er i dialog med regjeringen om tilpasninger. Widerøe påpeker at direktivet kunne ha redusert utslipp og kostnader i distrikts-Norge.

Raser mot sjokkforslag

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

10 dager siden

Britisk forslag: Skatt på hyppige flyreiser kan gi dyrere billetter

Klimaeksperter i Storbritannia har foreslått en ny skatt på flyreiser for å redusere klimautslipp. Forslaget innebærer at familier som reiser på flere utenlandsferier årlig, kan oppleve en betydelig økning i billettprisene. Målet er å redusere flytrafikken og nå ambisiøse klimamål, da bærekraftig flydrivstoff ikke forventes å være tilgjengelig før på 2040-tallet. Kritikere advarer om at en slik skatt vil ramme lavinntektsfamilier og svekke luftfartsindustriens konkurranseevne. Flyselskaper hevder de har alternative planer for å nå nullutslipp uten å begrense folks reisemuligheter, inkludert økte avgifter og begrensninger på flyplasskapasitet. Den britiske regjeringen vurderer nå forslaget.

Sikkerhetskontrollen skal endres: Dette betyr det for deg

Nettavisen logonettavisen.no

8 dager siden

Ny sikkerhetskontroll på Oslo lufthavn kan forenkle reisen

Oslo lufthavn planlegger å innføre et nytt sikkerhetssystem som potensielt kan forenkle sikkerhetskontrollen for reisende. Det nye røntgensystemet kan tillate at elektronikk som PC-er og nettbrett kan ligge i håndbagasjen under kontroll. Avinor søker nå etter en leverandør, og forventer at de nye slusene med det nye utstyret vil være på plass i 2027 eller 2028. Det er foreløpig usikkert om dette vil føre til økte kostnader for passasjerene, men Avinor understreker at flere faktorer spiller inn på avgiftsnivået.

Norwegian kan spare millioner etter Senterparti-exit

e24 logoe24.no

1 måned siden

Norwegian kan spare millioner etter Senterpartiets regjerings exit

Norwegian kan spare betydelige summer etter at Senterpartiet forlot regjeringen, noe som åpner for innføring av EUs fornybardirektiv. Uten dette direktivet ville Norwegian blitt pålagt å betale utslippskvoter for bruk av dyrere, miljøvennlig drivstoff, noe som ville gitt dem en konkurranseulempe sammenlignet med europeiske konkurrenter. Dette kunne ha kostet selskapet 400 millioner kroner i 2024 og 1,3 milliarder kroner i 2030. NHO Luftfart mener at direktivet vil sikre like konkurransevilkår, mens Norwegian selv understreker at de er avhengige av å forholde seg til samme regelverk som sine europeiske konkurrenter. En luftfartsekspert påpeker at regelverksutjevning vil være positivt for Norwegian på ruter der de konkurrerer med utenlandske selskaper.