Avinor forventer ingen vekst i innenlands passasjertrafikk i år, og kun en beskjeden vekst frem mot 2029. Dette skyldes færre forretningsreisende og en utflating i innenlands reiseaktivitet.
Samtidig er det god vekst i utenlandstrafikken, noe som gir håp om et større varesortiment i taxfreebutikkene. Konsernsjef Abraham Foss peker også på utfordringer som endrede reisevaner, global flymangel og omstillingskrav.
Han etterlyser avklaringer om kostnadsfordeling knyttet til økt beredskap og tilrettelegging for Forsvaret.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Antall nordmenn som reiser med fly øker, spesielt utenlands. Flyselskaper forventer bedre lønnsomhet i 2025, men begrenset kapasitet på grunn av leveringsproblemer og vedlikehold kan føre til dyrere billetter. IATA anslår en prisøkning på 12 prosent i Europa. Travelmarket spår derimot at økt kapasitet fra mindre selskaper kan tvinge flyselskapene til å senke prisene hvis etterspørselen ikke holder tritt, og forventer dermed stabile priser.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.
1 måned siden
Oslo lufthavn planlegger å innføre et nytt sikkerhetssystem som potensielt kan forenkle sikkerhetskontrollen for reisende. Det nye røntgensystemet kan tillate at elektronikk som PC-er og nettbrett kan ligge i håndbagasjen under kontroll. Avinor søker nå etter en leverandør, og forventer at de nye slusene med det nye utstyret vil være på plass i 2027 eller 2028. Det er foreløpig usikkert om dette vil føre til økte kostnader for passasjerene, men Avinor understreker at flere faktorer spiller inn på avgiftsnivået.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser får et utvidet vareutvalg etter en endring i tollregelverket. Tidligere har det kun vært tillatt å selge toll- og avgiftsfrie varer som alkohol, tobakk, sjokolade og kosmetikk. Nå kan butikkene også tilby lokalmat, alkoholfri drikke, nøtter og andre varer med merverdiavgift. Endringen kommer som en respons på økt turisme og et ønske om å tilby et bredere sortiment tilpasset internasjonale kunder. Samferdselsministeren fremhever at dette er positivt for kundene, norske merkevarer, bærekraft og verdiskaping. Avinor finansierer mindre lufthavner med inntektene fra taxfree-salget.
8 dager siden
SAS-sjef Anko van der Werff uttrykker bekymring over de nye tollene fra USA, som skaper usikkerhet og påvirker både flyselskapets nettverk og globale forsyningskjeder. Han påpeker at etterspørselen over Atlanteren har blitt svakere, og at prisnivået på billetter har gått ned. Samtidig har oljeprisen falt betydelig siden januar, noe som gir lavere drivstoffkostnader, men også reflekterer en usikker verdensøkonomi. Til tross for utfordringene fortsetter SAS med sin strategi om å satse på premiumreiser, og vil i høst erstatte plus-billetter med dyrere business-billetter med bedre service. SAS har også investert i punktlighet, noe som har gitt selskapet høy kundetilfredshet og posisjon som et av Europas mest punktlige flyselskaper.
3 måneder siden
Tromsø lufthavn opplever et betydelig trykk med en kraftig økning i passasjertall, spesielt fra utlandet. I nest siste uke av 2024 hadde flyplassen 65 973 reisende, en økning på 31 prosent fra året før. Avinor forventer 450 000 passasjerer denne vinteren, 150 000 flere enn i fjor. Den nye utenlandsterminalen, som ble tatt i bruk for under ett år siden, vurderes allerede som for liten. Dette har ført til lange køer og misnøye blant reisende. Flyplassledelsen jobber nå med å analysere kapasiteten og vurdere mulige tilpasninger for å håndtere det økte trykket, men større utbygginger er ikke planlagt med det første. Uvær har også bidratt til utfordringene med forsinkelser og kanselleringer.
3 måneder siden
Avinors årsrapport for 2024 viser en økning i flytrafikken på 5 prosent, med totalt 51 millioner reisende. Internasjonal trafikk har vært en viktig driver, og turismen er tilbake på nivået før pandemien. Tromsø lufthavn opplevde en dobling i utenlandstrafikken, med nesten 560 000 reisende, noe som bidro til en total økning på 17 prosent. Bergen lufthavn satte ny passasjerrekord med 6,5 millioner reisende. Spesielt desember var en hektisk måned, med stor trafikk til og fra Tromsø. Avinor forventer 450 000 passasjerer i Tromsø i vinter.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler økende reisetrender som natturisme, «silent travel» og «sleep tourism», der Nord-Norge er en attraktiv destinasjon. Utenlandske overnattinger har økt kraftig, og reiselivsaktører tilpasser seg. Likevel er det utfordringer knyttet til infrastruktur, som toalettmangel, parkering og vinterveiforhold. Samarbeid mellom næringsliv og offentlige aktører er nødvendig for å håndtere den økende turismen og sikre gode opplevelser for besøkende. Artikkelen belyser også at mange turister søker ro og naturopplevelser vekk fra overfylte turistmål.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser utvider sortimentet til å inkludere lokalmat, snacks og alkoholfrie drikker. Dette er muliggjort ved at butikkene nå kan selge både taxfree-varer og varer med merverdiavgift. Avinor forventer at dette vil skape nye muligheter for norske produsenter, spesielt ved at utenlandske turister får tilgang til lokale produkter. Samtidig understrekes det at inntektene fra taxfree-salget er viktig for å finansiere mindre flyplasser i Norge.
1 måned siden
SSB melder om forventninger om vekst i norsk økonomi, til tross for uro i verdensøkonomien grunnet handelskonflikter. Veksten skyldes økt kjøpekraft, satsing på forsvar og økt boligbygging. SSB forventer to rentekutt i år og tre i 2026, som vil bringe styringsrenten ned til 3,25 prosent. Husholdningene kan se frem til økt kjøpekraft, med en forventet reallønnsvekst på 1,5 prosent i år. Samtidig ventes BNP for Fastlands-Norge å stige til 1 prosent i år og videre til 2 prosent i 2026. Økt usikkerhet og høyere inflasjon gjør at rentekuttene vil komme saktere enn tidligere antatt.