Norwegian kan spare betydelige summer etter at Senterpartiet forlot regjeringen, noe som åpner for innføring av EUs fornybardirektiv. Uten dette direktivet ville Norwegian blitt pålagt å betale utslippskvoter for bruk av dyrere, miljøvennlig drivstoff, noe som ville gitt dem en konkurranseulempe sammenlignet med europeiske konkurrenter.
Dette kunne ha kostet selskapet 400 millioner kroner i 2024 og 1,3 milliarder kroner i 2030. NHO Luftfart mener at direktivet vil sikre like konkurransevilkår, mens Norwegian selv understreker at de er avhengige av å forholde seg til samme regelverk som sine europeiske konkurrenter.
En luftfartsekspert påpeker at regelverksutjevning vil være positivt for Norwegian på ruter der de konkurrerer med utenlandske selskaper.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Norske flyselskaper, som Norwegian og Widerøe, frykter økte drivstoffkostnader fordi Norge ikke har innført EUs fornybardirektiv. Dette direktivet gir europeiske selskaper kompensasjon for bruk av biodrivstoff, noe som gir norske selskaper en konkurranseulempe. Norwegian anslår en merkostnad på 400 millioner kroner uten direktivet. Regjeringen nøler med å innføre direktivet på grunn av politisk motstand, spesielt fra Senterpartiet og Fellesforbundet. EU presser på for at Norge skal innføre reglene og er i dialog med regjeringen om tilpasninger. Widerøe påpeker at direktivet kunne ha redusert utslipp og kostnader i distrikts-Norge.
3 måneder siden
Norsk Industri uttrykker støtte til Arbeiderpartiet for deres initiativ i striden om tre EU-direktiver, som potensielt kan føre til regjeringskrise. De fremhever EØS-avtalens betydning for norsk næringsliv, spesielt for eksportorienterte selskaper som Yara og Hydro, som er avhengige av tilgang til det europeiske markedet. Norsk Industri understreker at Norge ikke kan velge hvilke EU-regler de vil følge, og at det er nødvendig å ta tak i etterslepet av EU-direktiver. Norwegian har tidligere kritisert regjeringen for å ha utsatt fornybardirektivet, noe som kan medføre økte kostnader på 1,3 milliarder kroner for selskapet.
3 måneder siden
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) tilbakeviser påstander om at EUs fjerde energimarkedspakke vil føre til økte strømpriser eller kostnader for norske husholdninger. Han argumenterer for at direktivene vil bidra til å spare strøm og redusere kostnader, samtidig som de ikke svekker nasjonal kontroll. Senterpartiet er sterkt uenig og hevder at pakken vil påføre nordmenn store kostnader, og truer med å forlate regjeringen dersom Arbeiderpartiet presser den igjennom. Aasland reagerer også på feilaktige påstander i sosiale medier om at direktivene vil påtvinge boligeiere store kostnader til etterisolering. Han presiserer at bygningsdirektivet innebærer krav om ladepunkter for elbiler i yrkesbygg, automatisk styring av strømforbruk, og langsiktig renoveringsstrategi, men ingen nye krav til boligeiere. Aasland understreker at Norge må implementere direktivene for å oppfylle EØS-avtalen, og at konsekvensene av å ikke gjøre det kan være store.
3 måneder siden
Statsminister Jonas Gahr Støre forklarer at den pågående energistriden i regjeringen handler om å sikre norsk næringsliv konkurransedyktige rammevilkår, og ikke om strømpriser. Striden dreier seg om innføring av tre EU-direktiver fra EUs fjerde energimarkedspakke, der Senterpartiet er sterkt imot. Senterpartiet frykter at direktivene vil knytte Norge tettere til det europeiske kraftmarkedet og truer med å forlate regjeringen dersom de blir innført. Det mest omstridte direktivet er fornybardirektivet, som skal kutte saksbehandlingstiden for fornybar energi. Bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet er mindre omstridt.
3 måneder siden
En konflikt har oppstått i regjeringen mellom Ap og Sp angående implementeringen av tre EU-direktiver om energi. NHO mener konflikten er overdrevet og at direktivene ikke omhandler Acer eller økte strømpriser. Sp truer med å forlate regjeringen dersom direktivene blir innført. De aktuelle direktivene omhandler fornybar energi, bygningsenergi og energieffektivisering. NHO påpeker at Norge har et etterslep i implementeringen av EUs fornybardirektiv, noe som skaper problemer for blant annet flyselskaper. Venstre støtter direktivene og mener samarbeid med EU er viktig.
3 måneder siden
Naturvernforbundet og NHO Luftfart har inngått en uventet allianse for å stoppe planene om Nord-Norgebanen. De argumenterer for at jernbaneutbyggingen vil ha for store naturinngrep og klimakostnader, og at det er mer miljøvennlig å satse på fossilfri luftfart. En rapport viser at jernbanen vil koste mellom 256 og 309 milliarder kroner. NHO Luftfart mener at man for en brøkdel av denne prisen kan gjøre all luftfart i Nord-Norge fossilfri. Naturvernforbundet understreker at de ikke er for mer flytrafikk generelt, men mener at kortbanenettet i nord er viktig og bør prioriteres for bærekraftig biodrivstoff.
3 måneder siden
EUs fjerde energimarkedspakke, «Clean Energy for All Europeans», har skapt vanskeligheter for Støre-regjeringen, spesielt for Senterpartiet. Pakken består av åtte forordninger og direktiver, hvor de mest omstridte omhandler fullmaktene til Acer i spørsmål om grenseoverskridende energistrømmer. Senterpartiet må velge mellom å akseptere tettere europeisk kraftsamarbeid eller forlate regjeringen. Pakken gir Acer økt makt som tvisteløser, men nye mellomlandskabler er fortsatt en nasjonal avgjørelse. Norge har begrenset handlingsrom for å redusere kraftoverføringen til utlandet, og høye strømpriser er ikke en god nok grunn. Pakken kan påvirke strømprisene begge veier, og EU kan straffe Norge ved manglende implementering. Det er press fra EU for å innføre direktivene, og geopolitiske spenninger gjør et godt forhold til EU viktig.
1 måned siden
Gründer Stian Sørlie retter kritikk mot EUs nye klimakvotesystem, ETS2, som pålegger brenselsoperatører å kjøpe klimakvoter. Han uttrykker bekymring for økte kostnader og kompliserte skjemaer, og vurderer å avslutte salget av drivstoff. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen argumenterer for at systemet er nødvendig for å nå klimamål og mener det er tilpasset norske forhold. Frp er bekymret for konsekvensene for små bedrifter, mens Miljødirektoratet understreker at de arbeider med å forenkle rapporteringen og at systemet er harmonisert med EU-regler.
3 måneder siden
Flyprodusenten Boeing satser tungt på utvikling av syntetisk flydrivstoff i Norge, i samarbeid med Norsk e-Fuel. Målet er å produsere e-Fuel basert på CO₂, fornybar kraft, hydrogen og vann. Anlegget i Mosjøen skal være klart i 2032 med en kapasitet på 50 millioner liter årlig. Norwegian er også involvert for å nå sine klimamål, men påpeker at prisen på e-Fuel er svært høy. Miljødirektoratet understreker behovet for omstilling til nullutslippsteknologi i luftfarten, som er en sektor som henger etter i klimakutt. Bærekraftig flydrivstoff utgjorde kun en liten andel av det globale forbruket i fjor.
2 måneder siden
Nye EU-reglar om utslepp kan føre til priskrig på elbilar. Bilprodusentar må selje fleire elbilar for å unngå bøter, men europeiske kundar vil heller ha bensinbilar. Noreg er ein viktig marknad for elbil-sal. Ekspertar meiner konkurransen vil bli hard, og at prisane vil gå ned, noko som er gode nyheiter for norske bilkjøparar. Prisnedgangen vil også smitte over på bruktmarknaden. Samtidig slit europeisk bilindustri med raude tal, og politikarar vurderer om bøtene er for strenge.