Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024.
Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden.
I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Grensehandelen opplever rekordhøy vekst i 2024, spesielt før jul, med butikker som Maxi Mat Nordby som setter nye omsetningsrekorder. Nordmenn handler i nabolandet på grunn av lavere priser, spesielt på matvarer som ribbe, godteri og brus. Virke er bekymret for at denne økningen går på bekostning av norske arbeidsplasser og omsetning, og ber regjeringen om å vurdere tiltak. De mener at grensehandelen har blitt så stor at den nesten er en del av Norge, med nordmenn som både jobber og handler der.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
26 dager siden
Dagligvaretjenesten Oda opplevde rekordomsetning i mars, med 356 millioner kroner. Selskapet melder om en vekst på 17 prosent i det norske markedet i første kvartal. Administrerende direktør André Knüppel uttaler at kundene er flinkere til å planlegge ukeshandelen og responderer positivt på kampanjer, som lokalmatuken i mars. Oda fremhever også sine gode plasseringer i pristester og sin posisjon som ledende aktør innen netthandel av mat i Norge, med over 65 prosent av markedsandelen. Ifølge Nielsen-tallene hadde Oda størst prosentvis vekst blant alle dagligvareaktørene i fjor.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
12 dager siden
Nordby shoppingcenter satte ny besøksrekord i påsken, til tross for at den svenske kronen er rekordhøy. Mange nordmenn ser ut til å prioritere tradisjonen med å handle i Sverige, og flere kunder forteller at de ikke tenker så mye over kronekursen. De handler gjerne varer som kjøtt, godteri og drikkevarer. Senterlederen og butikksjefen melder om svært gode salgstall. En forbrukerøkonom understreker viktigheten av å planlegge handleturen for å sikre at det faktisk lønner seg.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende populariteten til proteinrike produkter i norske matbutikker. Meieriprodusenter som Q-meieriene og Tine responderer på etterspørselen ved å lansere nye produkter. Ifølge en ernæringsfysiolog dekker et balansert kosthold proteinbehovet for folk flest, mens en personlig trener argumenterer for at de som ønsker å bygge muskler trenger ekstra protein. Undersøkelser viser at et stort antall nordmenn anser protein som viktig, og at proteinprodukter appellerer til et bredt spekter av aldersgrupper.
8 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
14 dager siden
Nidar har hatt et rekordhøyt salg av påskegodt i år, selv om priskrigen ikke var like intens som i fjor. Mange butikker melder om at de er utsolgt for populære varer som marsipanpølser, til tross for høyere priser enn i fjor. Kiwi og Coop bekrefter at enkelte butikker kan være tomme for påskegodteri. Rema 1000 opplyser at de har god beholdning og har valgt å fokusere på å kutte prisene på frukt, grønt og andre viktige påskevarer.
1 måned siden
I 2024 opplevde Extra størst vekst i dagligvaremarkedet, mens Kiwi fortsatt er den største kjeden. Lavpriskjedene øker sin popularitet på bekostning av andre segmenter. Rema 1000 understreker at de gir kundene mest mat for pengene, mens Kiwi fokuserer på organisk vekst. Meny forsøker å balansere markedet med fokus på kvalitet og matmangfold. Netthandelen, anført av Oda, fortsetter å vokse, til tross for interne utfordringer. Dagligvaremarkedet preges av konkurranse og ulike strategier for å tiltrekke kunder.