Artikkelen omhandler foreldres muligheter for å kontrollere barnas mobilbruk, særlig i skolesammenheng, ved hjelp av verktøy som Google Family Link og Apples Familiedeling. Disse verktøyene tilbyr funksjoner for å begrense skjermtid, overvåke appbruk og filtrere innhold.
En undersøkelse viser at norske foreldre er opptatt av nettvett og tar ansvar ved å snakke med barna om sikkerhet på nett. Mange skoler har innført mobilforbud, i tråd med Utdanningsdirektoratets anbefalinger om å regulere mobilbruk for å forbedre læringsmiljøet.
Oslo har innført et kommunalt mobilforbud i barne- og ungdomsskolene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen omhandler småbarnsforeldres bruk av apper for å overvåke spedbarn. Mange foreldre bruker apper for å registrere søvn, matrutiner og bleieskift. En barnepsykolog er kritisk til denne utviklingen, og mener det kan fjerne foreldrenes evne til å intuitivt forstå barnets behov. Appen Napper er populær, og en fjerdedel av norske småbarnsfamilier bruker den. En studie viser at spedbarn reagerer negativt når foreldrene bruker mobil foran dem. Foreldre er bevisste på mobilbruken, men synes det er vanskelig å unngå.
14 timer siden
En artikkel belyser utfordringer foreldre møter med barns bruk av sosiale medier. Den peker på farene og foreldrenes rolle i å beskytte barna.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
2 måneder siden
Artikkelen diskuterer behovet for bedre sikkerhet i norske skoler etter skoleskytingen i Sverige og tidligere voldsepisoder i Norge. Det argumenteres for at skoler må iverksette tiltak for å hindre uvedkommende adgang, som for eksempel bedre oppsyn og innpasseringsrutiner. Forslag omfatter også kameraovervåking i fellesområder og strengere håndheving av forbud mot våpen. Artikkelen understreker viktigheten av foreldres og læreres engasjement for å sikre en trygg skolehverdag for elevene.
13 dager siden
Ny forskning viser at foreldres skjermbruk kan ha skadelige effekter på barn. En undersøkelse viser at mange barn opplever vanskeligheter med å få kontakt med foreldrene på grunn av utstrakt mobilbruk, noe som skaper en barriere i kommunikasjonen. Forskning antyder også at barns utvikling av emosjonell intelligens kan påvirkes negativt av foreldres skjermvaner, da manglende respons fra foreldrene kan føre til at barn føler seg oversett. En annen rapport viser en sammenheng mellom digital mobbing og økt skolefravær blant elever på videregående skole. Regjeringens skjermbruksutvalg anbefaler skjermfrie soner og at foreldre engasjerer seg i barnas digitale liv for å oppnå en bedre skjermbalanse.
16 dager siden
Foreldre ved åtte barneskoler har vedtatt at de ønsker en smarttelefonfri barndom for sine barn, og initiativet sprer seg til rundt 90 andre skoler. Målet er å heve aldersgrensen for smarttelefon til 13 år og sosiale medier til 15/16 år. Initiativtakerne ønsker å verne om frileken og felles aktiviteter uten skjerm. Medietilsynets tall viser at de fleste barn i barneskolealder allerede har smarttelefon og tilgang til sosiale medier, til tross for aldersgrenser. En forsker mener at det ikke er selve telefonen som er skadelig, men avhengighetsskapende mekanismer. Regjeringen har varslet nasjonale retningslinjer for skjermbruk.
1 måned siden
TikTok har introdusert nye sikkerhetsfunksjoner i sitt familiefilter for å gi foreldre økt kontroll, blant annet muligheten til å se hvem barna følger. Ungdommen er skeptisk og mener de kan regulere sin egen bruk, mens eksperter påpeker at de nye funksjonene er bra, men at det er behov for mer omfattende tiltak som å endre algoritmene for å redusere avhengighet. En undersøkelse viser at mange unge selv føler at de bruker for mye tid på sosiale medier og sliter med å logge av.
24 dager siden
NRKs økonomikommentator Cecilie Langum Becker angrer på at hun ga sine to eldste barn smarttelefon i 2. klasse, og fremhever viktigheten av lek uten skjerm for sin yngste datter. Sammen med andre foreldre engasjerer hun seg i å utsette smarttelefonbruken blant barn. Bevegelsen «smarttelefonfribarndom» har som mål at ingen barn på barneskolen skal ha smarttelefon innen 2030. Helsedirektoratet utarbeider råd om skjermbruk for barn og unge, mens Frankrike har innført forbud mot mobilbruk i skolen for elever under 15 år.