Schibsted Media har kjøpt TV4 og MTV for å styrke sin posisjon i Norden, til tross for samtidige nedbemanninger. Konsernsjefen forsvarer oppkjøpet med at det er nødvendig for fremtidig lønnsomhet i en digital transformasjon.
Oppkjøpet reiser spørsmål om mediemangfold, men Schibsted argumenterer for at det vil styrke uavhengig journalistikk og møte global konkurranse.
TV4 ser frem til å samarbeide med Schibsted for å fortsette sin digitale utvikling.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Schibsted kjøper Telias TV- og medievirksomhet, inkludert TV4 i Sverige og MTV i Finland, for 6,8 milliarder kroner. Schibsted ønsker å styrke uavhengig journalistikk og investere i kvalitetsinnhold i Norden. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes fremhever at TV4 og MTV er viktige for å fremme demokratiske verdier. Stiftelsen Tinius, eieren av Schibsted Media, støtter oppkjøpet fullt ut, spesielt i en tid hvor demokrati og ytringsfrihet er under press. Transaksjonen forventes å være gjennomført innen tredje kvartal 2025, gitt nødvendige godkjenninger.
2 måneder siden
Schibsted Media har avtalt å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet for 6,55 milliarder svenske kroner, tilsvarende 6,83 milliarder norske kroner. Oppkjøpet inkluderer TV4 i Sverige og MTV i Finland. Konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes, fremhever TV4 og MTVs rolle som nyhetsformidlere og fremmere av demokratiske verdier. Oppkjøpet av MTV i Finland representerer et betydelig taktskifte for Schibsted Media, som allerede er til stede i landet med podkastplattformen Podme.
3 måneder siden
Schibsted Media, som eier blant annet VG og Aftenposten, planlegger å redusere antall ansatte med rundt 350 årsverk i 2025. Dette tilsvarer omtrent 13 prosent av arbeidsstyrken. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes informerte de ansatte om nedbemanningen, som kommer som følge av en flat utvikling i annonse- og abonnementsinntekter. Tveitnes understreker at kuttene er nødvendige for å sikre fortsatt uavhengig journalistikk og styrke selskapets posisjon i en konkurranseutsatt mediebransje. Schibsted Media eier flere store mediehus i Norge og Sverige, inkludert VG, Aftenposten, E24, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
3 måneder siden
Schibsted Media planlegger å redusere arbeidsstyrken med rundt 350 årsverk i 2025, noe som tilsvarer 13 prosent av de ansatte. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes forklarer at kuttene er nødvendige på grunn av den økonomiske situasjonen. Hun understreker at målet er å sikre fortsatt uavhengig journalistikk av høy kvalitet, samt å styrke selskapets posisjon i en konkurranseutsatt mediebransje. Schibsted er i dialog med ansattrepresentanter for å sikre en rettferdig prosess. Ansatte vil motta mer detaljert informasjon om hvordan kuttene vil påvirke deres respektive organisasjoner i løpet av de kommende ukene.
2 måneder siden
Schibsted-konsernet gjennomfører omfattende nedbemanninger som følge av den økonomiske situasjonen. Totalt forsvinner 33 årsverk i VG og 26 i Aftenposten. Kuttene rammer også andre aviser i konsernet, inkludert Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og E24. Nedbemanningen berører hovedsakelig fellesfunksjoner som abonnement, annonser, produkt, teknologi, HR og finans. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes understreker at alle må bidra for å komme gjennom de tøffe tidene. Totalt skal mediegiganten kutte opptil 350 stillinger, noe som utgjør 13 prosent av arbeidsstyrken.
4 måneder siden
Schibsted Media har varslet at de forventer å redusere antall ansatte innen 2025. Nyheten ble delt under et allmøte denne onsdagen av konsernsjef Siv Juvik Tveitnes, og er senere bekreftet av kommunikasjonssjef Bjørn-Martin Bache Nordby. Det er foreløpig uklart hvilke avdelinger som vil bli berørt og hva den nøyaktige tidslinjen for prosessen vil være. Konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones uttrykker bekymring og peker på at VG nylig har gjennomført en nedbemanning og omorganisering. Hun mener denne runden kan bli enda tøffere for de ansatte. De sentrale tillitsvalgte ble informert i forkant av kunngjøringen.
3 måneder siden
NRK står overfor en utfordrende situasjon i kampen om sportsrettigheter etter at Viaplay og TV 2 sikret seg de største internasjonale skirettighetene fra 2026/27-sesongen. Selv om NRK beholder rettigheter til enkelte arrangementer og deler rettigheter med TV 2 for flere grener i Norge, mener eksperter at statskanalen må finne nye strategier for å konkurrere. NRK prioriterer store mesterskap som VM i Trondheim og OL i 2026, men økende priser på sportsrettigheter gjør det vanskeligere for dem å hevde seg. Det spekuleres i om NRK må ta hele rettighetspakken for renn i Norge alene for å stå sterkere.
2 måneder siden
Schibsted reduserer arbeidsstyrken med opptil 350 stillinger, noe som tilsvarer 13 prosent av konsernets totale arbeidsstyrke. Nedbemanningen skyldes den økonomiske situasjonen. VG mister 33 årsverk, mens Aftenposten må kutte 26. Kuttene rammer også Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, E24, Svenska Dagbladet og Aftonbladet. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes understreker at alle må bidra i de tøffe tidene. Størstedelen av kuttene vil skje i fellesfunksjoner som abonnement, annonser, produkt, teknologi, HR og finans.
19 dager siden
Nettavisen har oppnådd lønnsomhet og vekst uten statsstøtte, i motsetning til mange andre medier. Avisen forklarer sin suksess med evnen til å være kostnadseffektiv og et liberalt verdisett. Redaktøren fremhever den norske tillitskulturen og respekten for ulike synspunkter som en viktig faktor for avisens suksess. Selv om avisen er lønnsom, er det bekymringer knyttet til konkurransen fra store teknologiselskaper og behovet for å nå yngre lesere. Nettavisen satser nå på videoinnhold og sosiale medier for å engasjere et yngre publikum.
3 måneder siden
Det er usikkert om verdenscuprennene i kombinert fra Seefeld vil bli vist på norsk TV, da ingen norske TV-aktører har kjøpt rettighetene. Sportssjef Ivar Stuan uttrykker bekymring og understreker viktigheten av TV-dekning for sportens synlighet. Han avviser også påstander om at manglende interesse er årsaken til TV-problemene, og mener at den nye avtalen mellom Viaplay og TV 2 kan være en løsning. Stuan ser også frem til VM i Trondheim som en mulighet for å øke interessen for kombinert.