De nye reglene for markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn har skapt stor usikkerhet i idretten og næringslivet. Kristiansand Ishockeyklubb fryktet at isprodusenten Hennig-Olsen, en viktig sponsor, kunne miste muligheten til å ha logoen sin på drakter.
Regjeringen har imidlertid klargjort at sponsing fortsatt er tillatt, selv om logoen er knyttet til usunne produkter. Bransjeorganisasjonen NHO Mat og Drikke opplever stor forvirring blant sine medlemmer om hvordan reglene skal tolkes, særlig rundt definisjoner av barn, hva som regnes som søtt pålegg, og markedsføring av sunnere alternativer.
Helse- og omsorgsdepartementet mener forskriften er tydelig og jobber med en veileder for å klargjøre reglene ytterligere. NHO Mat og Drikke er invitert til å bidra i dette arbeidet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
20 dager siden
Fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss legger frem havbruksmeldingen, noe som skaper bekymring i oppdrettsnæringen. Næringen frykter økte skatter og usikre rammevilkår, spesielt knyttet til grunnrenteskatten og det såkalte normprisrådet. Innføringen av grunnrenteskatten har allerede ført til kursfall og et rykte om politisk risiko. Usikkerheten rundt verdifastsettelse av laksen og Senterpartiets snuoperasjon vedrørende normprisrådet bidrar til forvirring. Næringen frykter at nye regler vil true deres tillatelser og landets matvaresikkerhet.
1 dag siden
En trebarnsmor er oppgitt over en ny lov om markedsføring av usunn mat. Hun mener loven ikke går langt nok da den utelater emballasje.
4 måneder siden
Fotballklubben Våg FKs sponsoravtale med skjønnhetskjeden «Blivakker» har skapt intern uro. Damelaget vurderer å ikke bruke draktene med «Blivakker»-logoen, og flere spillere og foreldre er kritiske til budskapet. Tidligere landslagsspiller Marit Helene Fiane Grødum mener logoen sender feil signaler til unge jenter. Våg FK beklager at saken har havnet i media, men understreker at sponsorinntektene er viktige for klubbens drift. «Blivakker» sier de ikke ønsker å definere skjønnhet, men fremme mangfold. Norges Fotballforbund blander seg ikke inn i klubbenes sponsorvalg.
3 måneder siden
NHO Mat og Drikke har bedt helsemyndighetene vurdere tilsyn med kostholdspåstander fra kommersielle aktører i sosiale medier. De er bekymret for at mange nordmenn legger om kostholdet og spiser mindre ultraprosessert mat, og mener det er for mange ulike råd og perspektiver i kostholdsdebatten. Ernæringsekspert Maja Skogstad kritiserer forslaget og mener NHO forsøker å begrense forbrukernes mulighet til å ta informerte valg. Hun mener NHO heller burde produsere mer ren mat, enn å kontrollere de som kritiserer ultraprosessert mat. NHO avviser at forslaget er et forsøk på sensur og hevder det handler om å sikre like spilleregler for alle som fremsetter påstander om helse og kosthold. Helseministeren og mataktørene skal fortsette diskusjonen om temaet.
3 dager siden
Regjeringen innfører et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke særlig rettet mot barn under 18 år, med en overgangsperiode på seks måneder for næringslivet. Forbudet skal bidra til et sunnere kosthold, redusere sykdom og sosiale helseforskjeller. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre presiserer at det fortsatt er lov å selge produktene, men ikke å markedsføre dem mot barn. Norge blir det første landet i verden med et så omfattende reklameforbud, basert på anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon og en ekspertgruppe. Ungdomsorganisasjoner støtter tiltaket, som skal gjøre det lettere for barn og unge å ta sunne valg. Forbudet er noe mildere enn det opprinnelige forslaget, med unntak for produktplassering i butikker og sponsing med de minst usunne produktene.
2 måneder siden
NHO, LO og store selskaper som Equinor og Aker møter næringsministeren for å diskutere mulige konsekvenser av Trumps varslede tollplaner. Næringslivet er bekymret for hvordan de nye tollbarrierene kan påvirke norske bedrifter, spesielt med tanke på eksport til Europa. Det er usikkerhet rundt hvilke konkrete tiltak Trump vil iverksette, men norske bedrifter frykter at produksjon i utlandet og leveranser til globale verdikjeder kan bli rammet. Aker ser både utfordringer knyttet til svingende olje- og gasspriser, men også muligheter i Trumps satsing på investeringer og arbeidsplasser i USA.
4 måneder siden
Bjørn Gulden, CEO i Adidas, uttrykker bekymring over utviklingen i norsk idretts sponsormarked, der flere idretter opplever sponsorflukt. Han mener norsk næringsliv bør se verdien av å støtte idrett, og fremhever viktigheten av sport for Norge. Samtidig inngår Norges Friidrettsforbund en åtteårig sponsoravtale med Adidas, noe generalsekretær Kjetil Hildeskor ser som en anerkjennelse av norsk friidrett. Hildeskor bekrefter at det er vanskeligere å finne sponsorer nå enn tidligere, og at markedet er mer polarisert. Friidrettsforbundet jobber med å erstatte Gjensidige som hovedsponsor.
10 dager siden
KrF ønsker å innføre en merkeordning for matvarer med høyt innhold av sukker, salt og fett, for å veilede forbrukerne til å ta sunnere valg. FrP er skeptisk til påbud og mener god informasjon er veien å gå. En ernæringsfysiolog er usikker på forslaget, og understreker at mange blir villedet av markedsføring. Både KrF og ernæringsfysiologen er enige om at det bør være mer fokus på mat og helse i skolen.
1 måned siden
Nye retningslinjer i Oslo kommune forbyr fastmonterte kameraer i idrettsanlegg, noe som har skapt sterke reaksjoner. Begrunnelsen er hensynet til personvern for barn og unge. Idrettsklubber, som Manglerud Star, frykter at dette vil ramme både toppidretten og muligheten til å vise seg frem. Oslo Idrettskrets jobber med et forslag om kameraer som kan lukkes inne, for å løse kommunens bekymringer. Kommunen er åpen for å diskutere løsninger som sikrer personvern og sikkerhet, spesielt etter avsløringer om at mange av de tidligere kameraene var kinesiske.
2 måneder siden
Innføringen av Norgesprisen, en fastpris på strøm, skaper bekymring i flere bransjer. Leverandører av solceller og varmepumper frykter et kraftig fall i salget, da ordningen reduserer folks motivasjon for å investere i energibesparende tiltak. Norsk Industri advarer om at næringslivet kan oppleve økte strømpriser som følge av ordningen. Samtidig viser analyser at Norgesprisen kan bli dyrere for staten enn først antatt, med estimater som overstiger regjeringens opprinnelige anslag. Energiministeren erkjenner at de faktiske kostnadene er usikre og vil bli revidert i nasjonalbudsjettet.