Artikkelen omhandler Kvikk Lunsjs historie, popularitet og utfordringer. Introdusert i 1937, ble Kvikk Lunsj raskt en favoritt blant nordmenn, spesielt i påsken.
Sjokoladen overlevde en potensiell utryddelse etter en juridisk kamp med Nestlé, som Freia vant i EU-domstolen i 2018. Nå står Kvikk Lunsj overfor ny konkurranse fra Kit Kat, som ble lansert i Norge i februar.
Produksjonen av Kvikk Lunsj er enorm, særlig før påsken, og den har en unik plass i mange nordmenns hjerter som en ekte nasjonalskatt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Freia lanserer en ny melkesjokolade med Kvikk Lunsj, appelsin og havsalt, og bryter med tradisjonelle lanseringsvinduer. Den nye sjokoladen kombinerer smaker som er sterkt knyttet til påske. Kvikk Lunsj, som er en populær tursjokolade, ble opprinnelig lansert i 1937, men var en fiasko inntil den ble relansert med lysere sjokolade. Nordmenn spiser i gjennomsnitt ni Kvikk Lunsj-sjokolader i året, hvorav tre konsumeres i påsken. Det har vært spekulasjoner om Kvikk Lunsj er inspirert av KitKat, men en EU-dom i 2018 bekreftet at Kvikk Lunsj kan fortsette å selge sin sjokolade.
20 dager siden
Artikkelen omhandler en priskrig på påskegodteri, der prisene reduseres fra time til time. "Gjerrigknarken" anbefaler å kjøpe favorittgodteriet tidlig før det blir utsolgt. Prisene på Non Stop og M har rast ned hos Kiwi og Extra, mens Rema 1000 kan komme etter. Prisene på enkelte typer påskemarsipan er nesten halvert, men kan falle ytterligere. Smågodt er også satt ned i pris. Kjedene lover at de har kjøpt inn godt med varer, men Kiwi åpner for maksbegrensning. Lavpriskjedene fremhever også sine frukt- og grøntkampanjer i forbindelse med påsken.
3 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
13 dager siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av påskegodt i butikkene inn mot påskeaften. Coop melder om at varene merket med påske begynner å bli utplukket, men at det finnes andre alternativer. Kiwi har bestilt rekordmye påskegodt, men får ikke flere leveranser før påskeaften. Freia har kjørt ut 720 000 pakninger med påskeegg, men er nå tomme på lager. DinSide har sjekket flere butikker i Oslo og funnet at påskeegg fra Freia er vanskelig å finne i Kiwi og Extra, men tilgjengelig (dog dyrere) hos Spar og Meny.
1 måned siden
Artikkelen omhandler prissjokk i sjokolademarkedet, der utenlandsk sjokolade, spesielt hos Normal, er billigere enn norsk sjokolade som Freia. Dette skyldes høye marginer hos lavpriskjedene, til tross for påstander om økte kakaopriser. Konkurransetilsynet har avdekket marginer på opptil 50 prosent. Nordmenn foretrekker fortsatt norsk sjokolade, men Normal selger likevel utenlandske alternativer. Artikkelen viser også hvordan man kan finne tilbud på norsk sjokolade.
14 dager siden
En priskrig på påskegodteri har ført til at mange butikker er utsolgt for populære produkter som Freias fylte påskeegg. Romerikes Blad melder om tomme hyller hos flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi og Coop. Kiwi forklarer at de hadde bestilt rekordmye påskegodt, men likevel opplever utsolgtsituasjoner. Freia bekrefter at de er tomme på lager og har sendt ut alt de har produsert. Coop mener det er snakk om sunn konkurranse, mens Meny valgte å holde høyere priser og har fortsatt varer i hyllene. Rema 1000 har fremdeles påskevarer, men er utsolgt for Nidars egg.
1 måned siden
Kiwi har en uvanlig prising på Kvikk Lunsj før påske, hvor tre sjokolader koster mindre enn én. Kiwi forklarer at trepakningen er en spesielt konkurranseutsatt vare i påsken. Forbrukerrådet mener dette er en bevisst strategi for å øke volumet, og at butikkene bruker flere triks for å få folk til å kjøpe mer. Kiwi justerer prisen på enkelpakningen og avviser påstander om at de øker prisene før de setter dem ned igjen. NorgesGruppen, som eier Kiwi, har et betydelig overskudd.
14 dager siden
Nidar har hatt et rekordhøyt salg av påskegodt i år, selv om priskrigen ikke var like intens som i fjor. Mange butikker melder om at de er utsolgt for populære varer som marsipanpølser, til tross for høyere priser enn i fjor. Kiwi og Coop bekrefter at enkelte butikker kan være tomme for påskegodteri. Rema 1000 opplyser at de har god beholdning og har valgt å fokusere på å kutte prisene på frukt, grønt og andre viktige påskevarer.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.
1 måned siden
Godterileverandører forbereder seg på storinnrykk før påske, men advarer om at enkelte favoritter kan bli utsolgt. Orkla melder om stor etterspørsel etter Bubs og andre populære godterier, og kan ikke garantere at alle vil finne sine favoritter i butikk. Rema 1000 påpeker at konkurransen kan føre til lokale forskjeller i utvalget, men forsikrer at de gjør sitt beste for å ha nok varer. Begge understreker at de jobber for å fylle butikkene med godteri før påskehøytiden.