Freia lanserer en ny melkesjokolade med Kvikk Lunsj, appelsin og havsalt, og bryter med tradisjonelle lanseringsvinduer. Den nye sjokoladen kombinerer smaker som er sterkt knyttet til påske.
Kvikk Lunsj, som er en populær tursjokolade, ble opprinnelig lansert i 1937, men var en fiasko inntil den ble relansert med lysere sjokolade. Nordmenn spiser i gjennomsnitt ni Kvikk Lunsj-sjokolader i året, hvorav tre konsumeres i påsken.
Det har vært spekulasjoner om Kvikk Lunsj er inspirert av KitKat, men en EU-dom i 2018 bekreftet at Kvikk Lunsj kan fortsette å selge sin sjokolade.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
11 dager siden
Artikkelen omhandler Kvikk Lunsjs historie, popularitet og utfordringer. Introdusert i 1937, ble Kvikk Lunsj raskt en favoritt blant nordmenn, spesielt i påsken. Sjokoladen overlevde en potensiell utryddelse etter en juridisk kamp med Nestlé, som Freia vant i EU-domstolen i 2018. Nå står Kvikk Lunsj overfor ny konkurranse fra Kit Kat, som ble lansert i Norge i februar. Produksjonen av Kvikk Lunsj er enorm, særlig før påsken, og den har en unik plass i mange nordmenns hjerter som en ekte nasjonalskatt.
1 måned siden
Kiwi har en uvanlig prising på Kvikk Lunsj før påske, hvor tre sjokolader koster mindre enn én. Kiwi forklarer at trepakningen er en spesielt konkurranseutsatt vare i påsken. Forbrukerrådet mener dette er en bevisst strategi for å øke volumet, og at butikkene bruker flere triks for å få folk til å kjøpe mer. Kiwi justerer prisen på enkelpakningen og avviser påstander om at de øker prisene før de setter dem ned igjen. NorgesGruppen, som eier Kiwi, har et betydelig overskudd.
3 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en vektforskjell mellom original Kvikk Lunsj-sjokolade og en ny variant med appelsin og havsalt. Den originale veier 200 gram, mens den nye kun veier 190 gram, noe som resulterer i en høyere kilopris. Mondelez, som eier Freia, begrunner dette med at 190 gram er en mer passende størrelse for sjokoladeplater med tilleggsingredienser. De understreker at vekten er tydelig oppgitt på pakningen slik at forbrukeren kan ta et informert valg.
1 måned siden
En test av årets godterinyheter avdekker både positive og negative overraskelser. Testpanelet, bestående av en dessertkokk og en konditorlærling, vurderte produktene etter utseende, duft, konsistens og smak. KitKat Chunky Peanut butter og Freia Kvikk Lunsj med appelsin og havsalt utmerket seg positivt. Panelet etterlyste generelt mer salt i godteriet for å balansere sødmen og fremheve smakene. Flere av nyhetene viste seg å være kopier av eksisterende produkter, og noen skuffet på grunn av smak eller konsistens.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
13 dager siden
Tydal kommune i Trøndelag deler ut gratis Kvikk Lunsj fra en selvbygd sjokoladeautomat i fjellet i påsken, i et forsøk på å tiltrekke seg nye innbyggere. Automaten flyttes rundt langs skiløyper og skuterløyper, og er populær blant turister og fastboende. I fjor delte kommunen ut 3000 sjokolader, og i år har de økt antallet til 4000. Prosjektlederen antyder en mulig 'Kvikk Lunsj-effekt' etter at folketallet i kommunen har økt det siste året.
6 dager siden
Mondelez, som eier Freia, har kunngjort at sjokoladeplatene under merket Marabou i Sverige blir mindre på grunn av høye råvarepriser. Selskapet opplyser at kakaoprisen har mer enn tredoblet seg de siste årene, og at også andre produksjonskostnader har økt betydelig. Kommunikasjonssjef i Freia, Øyvind Olufsen, understreker at denne endringen kun gjelder Marabou i Sverige, og ikke Freias produkter i Norge. Freia vil fortsatt tilby ulike platestørrelser tilpasset norske forbrukeres behov, og 200-grams melkesjokoladeplater vil fortsatt være tilgjengelige. Selskapet fokuserer på å tilby sjokolade i riktige formater til overkommelige priser for norske kunder.
13 dager siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av påskegodt i butikkene inn mot påskeaften. Coop melder om at varene merket med påske begynner å bli utplukket, men at det finnes andre alternativer. Kiwi har bestilt rekordmye påskegodt, men får ikke flere leveranser før påskeaften. Freia har kjørt ut 720 000 pakninger med påskeegg, men er nå tomme på lager. DinSide har sjekket flere butikker i Oslo og funnet at påskeegg fra Freia er vanskelig å finne i Kiwi og Extra, men tilgjengelig (dog dyrere) hos Spar og Meny.