En IT-feil hos det nordiske kollektivselskapet Nobina fører til betydelige forsinkelser i busstrafikken i flere nordiske land, inkludert Norge. Problemene påvirker sanntidssystemer og bussenes evne til å motta informasjon om ruter, noe som skaper utfordringer for samordningssentraler og passasjerer.
Feilen rammer også planlegging og systemer i kjøretøyene.
Helsingfors er spesielt hardt rammet, med mange kanselleringer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Kollektivselskapet Nobina opplever et omfattende IT-havari, noe som fører til store forstyrrelser i busstrafikken i både Norge og Sverige. I Halland står all busstrafikk stille. Ruter melder om forsinkelser på flere busslinjer i Norge, inkludert linjene 100, 110, 300, 320, 340, 360, 370A, 370B og 345. Problemene skyldes manglende internettforbindelse, som påvirker systemene for kjøretøy, planlegging og timeplaner.
2 måneder siden
Dataproblemer hos kollektivselskapet Nobina fører mandag morgen til bussforsinkelser i både Norge og Sverige. I Oslo er flere Ruter-avganger rammet fordi bussenes sanntidssystem er ute av drift, noe som betyr at bussene ikke får informasjon om avgangstider. Ruter må derfor gjøre jobben manuelt. Forsinkelsene er på rundt 10 minutter og rammer flere linjer. Nobina bekrefter at de har store forstyrrelser på grunn av manglende internettforbindelse, noe som påvirker systemene for kjøretøy, planlegging og timeplaner.
2 måneder siden
Ruter melder mandag morgen om forsinkelser og mulige innstillinger i busstrafikken som følge av IT-problemer hos operatøren Nobina. Problemene startet ved 4-tiden og hindrer bussene i å motta informasjon om ruter, noe som også påvirker sanntidssystemet. Passasjerer får dermed ikke korrekt informasjon om bussenes ankomst. Lignende problemer er også rapportert i Sverige.
2 måneder siden
Bane NOR opplever problemer med et informasjonssystem som påvirker kommunikasjonen til apper og informasjonstavler. Reisende kan ikke stole på sporinformasjonen i apper som Nå-appen, Entur, Vy-appen og Google Maps. Endringer i sporbruk annonseres manuelt over høyttaleranlegget, og feilen rammer hele landet, men er mest merkbar på Oslo S. Det er ingen estimert tid for når feilen vil være rettet.
2 måneder siden
BaneNor opplever problemer med informasjonssystemene sine, noe som resulterer i upålitelig informasjon i reiseapper som Vy og Entur. Feilen gjelder over hele landet og fører til at informasjon om togavganger må formidles manuelt. Selv om selve togtrafikken ikke er direkte berørt, kan reisende oppleve forsinkelser i informasjonen de mottar. BaneNor arbeider med å løse problemet og oppfordrer reisende til å møte opp på stasjonene som vanlig. De vurderer også å sette inn ekstra ressurser for å håndtere den manuelle informasjonsflyten.
3 måneder siden
Flere busslinjer i Oslo opplever store problemer med fremkommeligheten på grunn av mye snø, vanskelige kjøreforhold og høye brøytekanter. Dette har ført til innstilte avganger og forsinkelser mandag ettermiddag og kveld. Busslinjene 58, 69, 74, 78B og 81 er blant de som er rammet, med innstillinger på flere strekninger. Ruters pressevakt opplyser at det er krevende og glatt mange steder, og at det kan komme flere avvik i løpet av kvelden. Fjerning av brøytekanter er forsinket på grunn av parkerte biler, og det er usikkert når bussene kan gå som normalt.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge er lammet på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Samferdselsministeren har uttalt at situasjonen er alvorlig. Bane Nor jobber med å finne feilen, men det er ikke kjent hvor lang tid det vil ta å løse problemet. Flere togselskaper har innstilt sine avganger ut dagen, og det er mangel på alternative transportløsninger som busser. Passasjerer kan i noen tilfeller få dekket taxi eller flybillett, men må legge ut selv. Det har vært meldt om frustrasjon blant passasjerer over manglende informasjon.
26 dager siden
En rekke norske banker opplever tekniske problemer som påvirker betalingstjenester og innlogging i nettbank og Vipps. Problemene skyldes en feil hos IT-leverandøren Tietoevry. Feilen hindrer kunder i å betale med Vipps og utføre betalinger i mobil- og nettbank. Kortbetalinger i butikk og på nett fungerer som normalt. DNB, Sparebank 1, Sparebanken Vest og Obos-banken er blant de berørte bankene. Tietoevry beklager problemene og jobber med å rette feilen, men kan ikke si hvor lang tid det vil ta.
1 måned siden
En trikkestans i Storgata i Oslo skapte problemer for kollektivtrafikken. Flere trikkelinjer og bussrutene 37, 54 og 34 ble rammet. Ruter anbefalte reisende å følge med i Ruter-appen for oppdatert informasjon. Sporveien opplyste om forsinkelser og endrede kjøremønstre. Feilen er nå rettet, og trafikken går som normalt igjen.
2 måneder siden
Nordea opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenestene. Kommunikasjonsrådgiver Frida Daae Hessen opplyser at banken jobber med å identifisere årsaken og rette feilen. Også Nordea i Sverige er rammet av problemene. Ifølge Expressen er det flere storbanker som har tekniske problemer.