Ruter melder mandag morgen om forsinkelser og mulige innstillinger i busstrafikken som følge av IT-problemer hos operatøren Nobina. Problemene startet ved 4-tiden og hindrer bussene i å motta informasjon om ruter, noe som også påvirker sanntidssystemet.
Passasjerer får dermed ikke korrekt informasjon om bussenes ankomst.
Lignende problemer er også rapportert i Sverige.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Dataproblemer hos kollektivselskapet Nobina fører mandag morgen til bussforsinkelser i både Norge og Sverige. I Oslo er flere Ruter-avganger rammet fordi bussenes sanntidssystem er ute av drift, noe som betyr at bussene ikke får informasjon om avgangstider. Ruter må derfor gjøre jobben manuelt. Forsinkelsene er på rundt 10 minutter og rammer flere linjer. Nobina bekrefter at de har store forstyrrelser på grunn av manglende internettforbindelse, noe som påvirker systemene for kjøretøy, planlegging og timeplaner.
2 måneder siden
En IT-feil hos det nordiske kollektivselskapet Nobina fører til betydelige forsinkelser i busstrafikken i flere nordiske land, inkludert Norge. Problemene påvirker sanntidssystemer og bussenes evne til å motta informasjon om ruter, noe som skaper utfordringer for samordningssentraler og passasjerer. Feilen rammer også planlegging og systemer i kjøretøyene. Helsingfors er spesielt hardt rammet, med mange kanselleringer.
2 måneder siden
Kollektivselskapet Nobina opplever et omfattende IT-havari, noe som fører til store forstyrrelser i busstrafikken i både Norge og Sverige. I Halland står all busstrafikk stille. Ruter melder om forsinkelser på flere busslinjer i Norge, inkludert linjene 100, 110, 300, 320, 340, 360, 370A, 370B og 345. Problemene skyldes manglende internettforbindelse, som påvirker systemene for kjøretøy, planlegging og timeplaner.
2 måneder siden
Bane NOR opplever problemer med et informasjonssystem som påvirker kommunikasjonen til apper og informasjonstavler. Reisende kan ikke stole på sporinformasjonen i apper som Nå-appen, Entur, Vy-appen og Google Maps. Endringer i sporbruk annonseres manuelt over høyttaleranlegget, og feilen rammer hele landet, men er mest merkbar på Oslo S. Det er ingen estimert tid for når feilen vil være rettet.
3 måneder siden
En feil i Ruters system førte til at reisende ikke fikk logget inn eller betalt for billetter i appen mandag ettermiddag. Feilen ble oppdaget like før klokken 13.30. Ruter opplyser at det ikke vil bli delt ut bøter for manglende billett så lenge betalingssystemet er nede. De oppfordrer likevel reisende til å følge med i appen og betale når systemet er oppe igjen. Ruter jobber med å rette feilen og beklager problemene dette medfører. Det er fortsatt betydelige problemer med innloggingen, og mange kunder forsøkte å logge ut av appen, noe som forverret problemene.
2 måneder siden
BaneNor opplever problemer med informasjonssystemene sine, noe som resulterer i upålitelig informasjon i reiseapper som Vy og Entur. Feilen gjelder over hele landet og fører til at informasjon om togavganger må formidles manuelt. Selv om selve togtrafikken ikke er direkte berørt, kan reisende oppleve forsinkelser i informasjonen de mottar. BaneNor arbeider med å løse problemet og oppfordrer reisende til å møte opp på stasjonene som vanlig. De vurderer også å sette inn ekstra ressurser for å håndtere den manuelle informasjonsflyten.
3 måneder siden
Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.
3 måneder siden
Ruters app opplever problemer med innlogging for et begrenset antall brukere. Selskapet jobber med å løse problemet. Flere reisende har meldt om problemer med appen mandag ettermiddag. Ruter har informert billettkontrollører om feilen, og reisende vil ikke bli bøtelagt for manglende billett mens problemene vedvarer.
3 måneder siden
Mandag morgen opplever ID-porten tekniske problemer som hindrer innlogging. Problemene påvirker også MinID, Kontakt- og reservasjonsregisteret, samt en selvbetjeningsløsning hos Maskinporten. Dette fører til at innlogging til flere offentlige tjenester, inkludert Skatteetaten og Helsenorge, er utilgjengelig. Digitaliseringsdirektoratet opplyser at nettverksproblemer hos leverandøren Tietoevry er årsaken til de omfattende innloggingsproblemene.
1 måned siden
En trikkestans i Storgata i Oslo skapte problemer for kollektivtrafikken. Flere trikkelinjer og bussrutene 37, 54 og 34 ble rammet. Ruter anbefalte reisende å følge med i Ruter-appen for oppdatert informasjon. Sporveien opplyste om forsinkelser og endrede kjøremønstre. Feilen er nå rettet, og trafikken går som normalt igjen.