Trafikkforsikringsforeningen (TFF) slår alarm om en stor økning i antall skader med uforsikrede kjøretøy. Over 24 000 kjøretøy mangler forsikring, og mange eiere risikerer å bli gjeldsslaver.
Økningen skyldes delvis at det er mulig å avregistrere kjøretøy digitalt uten å levere inn skiltene, noe som automatisk opphever forsikringen. TFF advarer mot å spare penger på denne måten, da det kan føre til store kostnader ved ulykker og et daglig gebyr på 150 kroner for manglende forsikring.
Også el-sparkesykler er omfattet av kravet om ansvarsforsikring.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen advarer mot å kjøre avregistrerte kjøretøy, selv om skiltene er påmontert. En ny ordning har forenklet avregistrering for å spare penger, men mange forsømmer å påregistrere kjøretøyet igjen. Dette kan føre til bøter og økonomisk ansvar ved ulykker, da ansvarsforsikringen opphører ved avregistrering. Trafikkforsikringsforeningen rapporterer en økning i uforsikrede kjøretøy og ulykker som følge av dette, og frykter at dette utgjør en betydelig trafikkrisiko. I 2024 ble det rapportert om 501 ulykker med uforsikrede kjøretøy involvert.
3 måneder siden
Statens vegvesen advarer om en betydelig økning i tyverier og tap av bilskilt. I fjor ble over 14 000 skilt meldt stjålet eller mistet, en markant økning fra 2018. Stjålne skilt brukes ofte i forbindelse med annen kriminalitet, som vinningskriminalitet eller transport av ulovlig gods. Bileiere som oppdager at skiltene er borte, oppfordres til å melde dette til politiet umiddelbart for å unngå å bli ansvarlig for eventuelle lovbrudd begått med deres skilt. Etter anmeldelse kan nye skilt bestilles hos Statens vegvesen. Både politiet og vegvesenet har forbedret sine metoder for å avsløre biler med falske skilter.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler i Norge, hvor kostnadene i 2023 var 2,1 milliarder kroner. Forsikringsselskapene melder om en markant økning i år, og eksperter forklarer dette med værsvingninger, bruk av skarpere strømateriale og økt bruk av piggfrie dekk. Skader som ikke dekkes av forsikringen kan bli svært kostbare, spesielt på moderne biler med avansert teknologi. Artikkelen gir råd om hvordan man kan redusere risikoen for steinsprut, blant annet ved å holde god avstand og reparere skader raskt.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler. I 2023 ble det meldt inn 310 000 glasskader, og økningen fortsetter i år. Bruk av knust stein til strøing og piggfrie vinterdekk bidrar til problemet. Risikoen er størst på veier med påkjøringsfelt, der akselererende biler slynger stein. Artikkelen anbefaler å holde god avstand til andre kjøretøy for å unngå skader, som kan bli kostbare, spesielt hvis lykter eller lakk blir skadet.
1 måned siden
Artikkelen belyser økningen i bilskader, særlig i parkeringshus, og de tilhørende kostnadene. Siv Andresen deler sin erfaring der en bulk i et parkeringshus kostet henne 18.000 kroner. Trange parkeringsplasser kombinert med stadig større biler bidrar til problemet. Forsikringsselskapet Fremtind påpeker at mange skader skjer i lav fart, ofte som følge av kontakt med stolper. Svein Halland (87) etterlyser bredere parkeringsplasser og mer hensynsfull oppførsel fra bilister. De høye kostnadene ved bilskader fører til økte forsikringspremier for kundene, og flere parkeringshus har startet utvidelse av parkeringslukene.
4 måneder siden
Antall bulkeskader på bil øker markant i desember, spesielt de to dagene før julaften. Stress og distraksjon i julerushet fører til mange ulykker, særlig på parkeringsplasser. I fjor kostet disse skadene 1,3 milliarder kroner, med en snittpris på 28.000 kroner per ulykke. Menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken, og det advares mot bruk av mobiltelefon og blind tillit til ryggesensorer. Bilister oppfordres til å være mer oppmerksomme i trafikken for å unngå skader.
2 måneder siden
Brannvernforeningen slår alarm om brannfaren knyttet til elsparkesykler på kollektivtransport i Oslo, og påpeker at flere storbyer har innført forbud. Bekymringen skyldes at skadde elsparkesykler kan selvantenne. Oslo Sporveier har foreløpig ikke innført forbud, men vurderer situasjonen på nytt etter økningen av elsparkesykler i bybildet og ny kunnskap om brannrisiko. Passasjerer uttrykker støtte til et eventuelt forbud, begrunnet med både sikkerhet og plassmangel.
2 måneder siden
Forsikringsselskapene øker prisene som følge av mer ekstremvær og dyrere bilreparasjoner. Uvær som «Hans» og «Ingunn» har ført til store naturskader, mens økningen i bilskader skyldes både uoppmerksomhet og avansert teknologi. Den svake kronekursen bidrar også til høyere kostnader. For å redusere forsikringsutgiftene anbefales det å gjennomgå forsikringsbehovet, vedlikeholde boligen og vurdere rabatter ved å samle forsikringene hos ett selskap.
2 måneder siden
Tyveri av dekk og felger har økt kraftig de siste årene, spesielt rettes det mot store elbiler med dyre hjulsett. Prisene på dekk og felger har steget, noe som gjør dem attraktive for tyver. Tyvene opererer frekt og stjeler hjul fra garasjer og parkerte biler. Forsikringsselskapet Tryg anbefaler å sikre hjulene med kjetting. Finans Norge rapporterer en kraftig økning i tyverier av bilutstyr, med kostnader estimert til 288 millioner kroner i 2024. Økningen forklares med at vinningskriminelle bander er tilbake etter corona-nedstengningen.
18 dager siden
Fredag før påske erfaringsmessig en dyr dag på veiene, og Frende Forsikring anslår at bilskader kan koste 50 millioner kroner. Skadestatistikken viser at utfartsdagene i 2023 og 2024 hadde mange ulykker, med en snittkostnad på 25 000 kroner per ulykke. Fagsjef i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, oppfordrer bilister til å kjøre forsiktig og tilpasse farten. Han påpeker at reparasjoner har blitt dyrere, spesielt for nyere biler med avansert elektronikk.