Moderne biler har erstattet det tradisjonelle håndbrekket med en elektronisk parkeringsbrems. Denne knappen kan også fungere som en effektiv nødbrems under kjøring.
Artikkelen forklarer at den elektroniske parkeringsbremsen i moderne biler også fungerer som en nødbrems. Mens det gamle håndbrekket kun virket på bakhjulene og kunne føre til skrens, aktiverer den elektroniske varianten bremsene på alle fire hjul for en stabil og sikker stopp.
Funksjonen aktiveres ved å trekke knappen opp og holde den der. Dette kan være spesielt nyttig ved øvelseskjøring eller hvis sjåføren blir udyktig.
Bilimportører bekrefter at funksjonen er standard på de fleste nye modeller. Man kan sjekke instruksjonsboken eller teste funksjonen selv på et trygt sted.
Erik Trosby
Elbil24
Volvo Car Norway
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
18 dager siden
Artikkelen fremhever viktigheten av sikkerhetsvaier ved kjøring med tilhenger. Vaieren aktiverer tilhengerens bremser automatisk dersom den kobles fra bilen. Statens Vegvesen reagerer med bruksforbud og anmeldelse ved manglende vaier. Korrekt montering er avgjørende: Vaieren skal festes i bilens karosseri, ikke bare tres over hengerfestet. Kjøring uten sikkerhetsvaier kan resultere i farlige situasjoner, regress fra forsikringsselskapet og strengere straff ved ulykker. Artikkelen minner om viktigheten av korrekt sikring, spesielt før påskeferien.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler vanlige feil som fører til at biler underkjennes i EU-kontrollen. Mange av disse feilene, som defekte lyspærer, rustne bremser og manglende utstyr, kan enkelt fikses av bileieren selv før kontrollen. Spesielt elbiler er utsatt for rust på bremsene på grunn av mindre bruk av bremsene, og artikkelen anbefaler kraftige oppbremsinger for å redusere dette problemet. Bileiere bør også huske å medbringe vognkort, varseltrekant og ladekabel. Ved å følge enkle vedlikeholdsrutiner kan bileiere spare tid og penger ved å unngå unødvendige etterkontroller.
3 måneder siden
Artikkelen gir råd om hvordan man skal håndtere bilen på glatt føre. Moderne biler har førerstøttesystemer som varsler om glatt vei via blinkende lys på dashbordet. Ved understyring, der bilen går rett frem i en sving, skal man unngå bråbremsing og heller la bilen trille mens man svinger forsiktig. Ved overstyring, der bakenden sklir ut, skal man svinge mot motsatt retning av sladden. Gode dekk er essensielt, spesielt for store biler, og man bør unngå for kraftige rattutslag ved korrigering av skrens for å hindre kontraskrens. Artikkelen understreker viktigheten av å tilpasse farten og være oppmerksom på bilens signaler.
2 måneder siden
Elbil24 har analysert EU-kontroller av fire år gamle elbiler og funnet at rust på bremseskiver er den vanligste årsaken til mangel. Dette skyldes at elbiler bruker regenerering i stedet for mekanisk bremsing, noe som fører til rustdannelse. Andre vanlige feil er knyttet til hjuloppheng, lysinnstillinger og dekk. Elbilers tyngde belaster hjulopphenget mer, og feil lysinnstilling forekommer også hyppig. Mange kunne unngått etterkontroll ved å sjekke dekkene på forhånd.
1 måned siden
Audi tilbakekaller over 9000 Q4 e-tron i Norge, produsert før 12. oktober 2023, på grunn av en nødvendig programvareoppdatering for parkeringsbremsen. Eiere av de berørte bilene vil bli kontaktet via e-post og kan bestille time for oppdatering gjennom Audi sin app "Bilhold". Selve oppdateringen tar inntil en time, og bilen kan brukes som normalt frem til den har vært på verksted. Audi anbefaler at man forsikrer seg om at parkeringsbremsens kontrollampe lyser i bilens display, men understreker at programvareoppdateringen er nødvendig for å løse problemet.
3 måneder siden
En kjørelærer advarer bilister mot å stole blindt på bilenes antisklisystemer (ESP) i glatt føre. Systemene kan reagere så raskt at sjåføren ikke merker hvor glatt det faktisk er, noe som kan føre til uforsiktig kjøring. Selv om Trygg Trafikk mener at ESP-systemer reduserer ulykkesrisikoen, påpeker Vegvesenet at slike systemer også kan fjerne fokus fra trafikken. Kjørelæreren understreker at fart og avstand til andre biler er avgjørende for sikkerheten, og anbefaler å kjøre sakte nok til at systemene ikke trenger å gripe inn. Flere bilister har opplevd vanskelige kjøreforhold den siste tiden.
3 måneder siden
Under en kontroll i Bergen avdekket Statens vegvesen ulovlig bruk av rattkule på en bil. Det er ikke tillatt å bruke rattkule i person- eller lastebiler uten at føreren har en tilpasningskode (kode 40) på førerkortet. For å få godkjent bruk av rattkule, må man søke om dispensasjon, levere helseattest og bestå en vurderingsprøve ved en trafikkstasjon. Vurderingsprøven skal sikre at føreren kan håndtere kjøretøyet på en trygg måte med rattkule.
1 måned siden
Artikkelen belyser problemet med trange parkeringsplasser og økningen i parkeringsskader. Bilene har blitt bredere, mens mange parkeringsplasser har beholdt sin opprinnelige størrelse, noe som fører til bulking og skader. SINTEF har utarbeidet nye anbefalinger for parkeringsplassstørrelser, der de anbefaler en minimumsbredde på 2,6 meter for å sikre funksjonell parkering. Anbefalingene er imidlertid kun rådgivende, og forsikringsselskap anbefaler å ta seg god tid ved parkering.
1 dag siden
Passasjerer må alltid sette telefonen i flymodus på flyreiser. Dette skyldes bekymringer for forstyrrelser og unødvendig batteribruk.
24 dager siden
Artikkelen omhandler irritasjonen mange føler rundt TPMS-systemet (Tyre Pressure Monitoring System) som overvåker dekktrykket i biler. Systemet ble påbudt i 2014 og skal hindre ulykker og redusere drivstofforbruk. Varsellampen tennes ofte etter hjulskift, grunnet trykkfall i dekkene under lagring. Kjøring med feil dekktrykk kan føre til økt dekkslitasje, redusert rekkevidde for elbiler og økt ulykkesrisiko. Tilbakestilling av varsellampen kan være komplisert og varierer mellom bilmodeller, noen ganger kreves verkstedbesøk.