Elbil24 har analysert EU-kontroller av fire år gamle elbiler og funnet at rust på bremseskiver er den vanligste årsaken til mangel. Dette skyldes at elbiler bruker regenerering i stedet for mekanisk bremsing, noe som fører til rustdannelse.
Andre vanlige feil er knyttet til hjuloppheng, lysinnstillinger og dekk. Elbilers tyngde belaster hjulopphenget mer, og feil lysinnstilling forekommer også hyppig.
Mange kunne unngått etterkontroll ved å sjekke dekkene på forhånd.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
En analyse av EU-kontroller i 2024 viser at elbiler har en høyere strykprosent enn bensin- og dieselbiler. Dette gjelder for alle årsmodeller fra 2012 til 2020. Hovedårsaken er bremsefeil, som skyldes mindre bruk av bremsene i elbiler, noe som fører til rust. Elbiler scorer også dårligere på hjuloppheng og dekk grunnet høyere vekt og kraftigere motor, mens bensin- og dieselbiler oftere har feil knyttet til støy og avgasser.
3 måneder siden
Statens vegvesen rapporterer at 27 prosent av kontrollerte kjøretøy i 2024 hadde feil på bremsene, ofte på grunn av slitasje eller rust. Elbiler har en høyere andel bremsefeil grunnet mindre bruk av bremsene. Totalt hadde 676 000 av 1,4 millioner kontrollerte kjøretøy feil som krevde utbedring for EU-godkjenning. Etter bremsefeil, var feil på lys og elektrisk utstyr nest vanligst med 25 prosent, etterfulgt av feil på akslinger, hjul og dekk med 22 prosent. Statens vegvesen oppfordrer bileiere til å vedlikeholde bilene jevnlig for å unngå feil og etterkontroll.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler vanlige feil som fører til at biler underkjennes i EU-kontrollen. Mange av disse feilene, som defekte lyspærer, rustne bremser og manglende utstyr, kan enkelt fikses av bileieren selv før kontrollen. Spesielt elbiler er utsatt for rust på bremsene på grunn av mindre bruk av bremsene, og artikkelen anbefaler kraftige oppbremsinger for å redusere dette problemet. Bileiere bør også huske å medbringe vognkort, varseltrekant og ladekabel. Ved å følge enkle vedlikeholdsrutiner kan bileiere spare tid og penger ved å unngå unødvendige etterkontroller.
2 måneder siden
En rapport fra Elbil24 viser at Tesla Model 3 har en lav andel godkjente biler ved første EU-kontroll. Kun 55 prosent av de kontrollerte bilene ble godkjent, med feil på aksler, hjul og dekk som de vanligste årsakene. Lexus UX300 og Audi e-tron utmerker seg positivt med godkjenningsrater på over 90 prosent. Tesla har ikke kommentert funnene.
2 måneder siden
Statens vegvesen avdekket flere alvorlige kjøretøymangler under en kontroll på E16 ved Kløfta. Blant annet ble en personbil med fullstendig utslitte dekk og en bil med tilhenger uten bremser stoppet. En lastebil hadde også manglende bremser på fem hjul. Flere førere ble anmeldt og kjøretøy fikk bruksforbud. Vegvesenet uttrykte skuffelse over de alvorlige manglene, men understreket viktigheten av å fjerne disse kjøretøyene fra veiene.
2 måneder siden
Statens vegvesen stoppet nesten 50 000 person- og varebiler i 2024, og av disse fikk nesten 10 000 bruksforbud eller ble anmeldt for alvorlige feil. Overlast er den vanligste årsaken til reaksjoner, og mange bilister er ikke klar over at spesielt elbiler ofte har lav nyttelast. Kontrollører avdekker også feil på lys og dekk. Bileksperter advarer om at overlast går ut over trafikksikkerheten og kan føre til bot, førerkortbeslag og redusert forsikringsutbetaling ved ulykker. Det er viktig å sjekke vognkortet for å unngå å overskride tillatt nyttelast.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.
12 dager siden
Under en kontroll i Rogaland ble en bil avskiltet av Statens vegvesen. Opprinnelig ble bilen stoppet på grunn av feil lysbruk, men kontrollen avslørte at bilen var begjært avskiltet grunnet manglende forsikring. Videre avdekket kontrollen flere tekniske mangler, deriblant for dårlig mønsterdybde på tre av fire dekk, et ulovlig senkesett som ikke var innført i vognkortet, samt defekt baklys. Fører ble ilagt dekkgebyr og pålagt å utbedre de tekniske manglene for å få bilen godkjent igjen.
14 timer siden
Statens havarikommisjon melder at tekniske feil på lette motorsykler har bidratt til flere dødsulykker. Flere unge mistet livet i slike ulykker i fjor.
2 måneder siden
Bilbergingsselskaper rapporterer om mange utrykninger på grunn av flate batterier, spesielt i kalde perioder. Hyppig småkjøring tapper batteriet, og mange elbileiere er ikke klar over at deres biler også har et lite startbatteri som kan svikte. Eksperter anbefaler å ta jevnlige langturer for å lade batteriet, vedlikeholdslade det et par ganger i vinterhalvåret, eller investere i en startbooster for nødsituasjoner. Ved gjentatte problemer bør batteriet sjekkes og eventuelt byttes ut.