En analyse av EU-kontroller i 2024 viser at elbiler har en høyere strykprosent enn bensin- og dieselbiler. Dette gjelder for alle årsmodeller fra 2012 til 2020.
Hovedårsaken er bremsefeil, som skyldes mindre bruk av bremsene i elbiler, noe som fører til rust.
Elbiler scorer også dårligere på hjuloppheng og dekk grunnet høyere vekt og kraftigere motor, mens bensin- og dieselbiler oftere har feil knyttet til støy og avgasser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Elbil24 har analysert EU-kontroller av fire år gamle elbiler og funnet at rust på bremseskiver er den vanligste årsaken til mangel. Dette skyldes at elbiler bruker regenerering i stedet for mekanisk bremsing, noe som fører til rustdannelse. Andre vanlige feil er knyttet til hjuloppheng, lysinnstillinger og dekk. Elbilers tyngde belaster hjulopphenget mer, og feil lysinnstilling forekommer også hyppig. Mange kunne unngått etterkontroll ved å sjekke dekkene på forhånd.
3 måneder siden
Statens vegvesen rapporterer at 27 prosent av kontrollerte kjøretøy i 2024 hadde feil på bremsene, ofte på grunn av slitasje eller rust. Elbiler har en høyere andel bremsefeil grunnet mindre bruk av bremsene. Totalt hadde 676 000 av 1,4 millioner kontrollerte kjøretøy feil som krevde utbedring for EU-godkjenning. Etter bremsefeil, var feil på lys og elektrisk utstyr nest vanligst med 25 prosent, etterfulgt av feil på akslinger, hjul og dekk med 22 prosent. Statens vegvesen oppfordrer bileiere til å vedlikeholde bilene jevnlig for å unngå feil og etterkontroll.
2 måneder siden
En rapport fra Elbil24 viser at Tesla Model 3 har en lav andel godkjente biler ved første EU-kontroll. Kun 55 prosent av de kontrollerte bilene ble godkjent, med feil på aksler, hjul og dekk som de vanligste årsakene. Lexus UX300 og Audi e-tron utmerker seg positivt med godkjenningsrater på over 90 prosent. Tesla har ikke kommentert funnene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler vanlige feil som fører til at biler underkjennes i EU-kontrollen. Mange av disse feilene, som defekte lyspærer, rustne bremser og manglende utstyr, kan enkelt fikses av bileieren selv før kontrollen. Spesielt elbiler er utsatt for rust på bremsene på grunn av mindre bruk av bremsene, og artikkelen anbefaler kraftige oppbremsinger for å redusere dette problemet. Bileiere bør også huske å medbringe vognkort, varseltrekant og ladekabel. Ved å følge enkle vedlikeholdsrutiner kan bileiere spare tid og penger ved å unngå unødvendige etterkontroller.
1 måned siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
2 måneder siden
Tunge elbiler og elbusser bidrar til økt veislitasje i Oslo, noe som forverrer vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier. Ifølge Bymiljøetaten øker veislitasjen på grunn av tyngre kjøretøy. En rapport fra 2021 viste at veienes tilstand har forverret seg siden 2009, med et anslått vedlikeholdsetterslep på 750 millioner kroner. Det borgerlige bystyreflertallet har vedtatt en opptrappingsplan for vedlikehold, men Fremskrittspartiet (FrP) etterlyser konkret handling fra byrådet. En ny kartlegging av vedlikeholdsetterslepet skal starte høsten 2024.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 nordmenn foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe som gjør målet om 100 prosent elbiler i Norge urealistisk. Analysesjef Jonathan Parr i Rebil mener at mange har behov som elbiler ikke dekker, som å trekke tunge tilhengere eller bor i områder med dårlig tilgang på hurtigladere. Han peker også på at bortfall av elbilfordeler har gjort holdningen til elbiler mer negativ. Støtten til elbilfordeler er høyest blant de med god økonomi. Selv om nybilsalget domineres av elbiler, er bruktbilmarkedet fortsatt preget av bensin- og dieselbiler. Usikkerhet rundt rekkevidde er også en faktor som påvirker bilvalget.
16 dager siden
Mange elbil-eiere risikerer overvekt, spesielt på ferieturer, på grunn av lav nyttelast kombinert med batterienes vekt. Statens vegvesen avdekker stadig tilfeller av overvekt, og flere populære elbilmodeller har overraskende lav nyttelast. Den oppgitte nyttelasten i brosjyrer stemmer ikke alltid med virkeligheten, da ekstrautstyr som tilhengerfeste reduserer den tillatte vekten. Å kjøre med overvekt kan være trafikkfarlig, føre til avkortning i forsikringen og potensielt brudd på garantivilkårene.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.
2 måneder siden
En nylig rekkeviddetest utført av NAF viser at mange elbiler har betydelig kortere rekkevidde om vinteren enn det som oppgis av produsentene. Testen, som omfattet 24 elbiler, avslørte at Peugeot E-3008 hadde det største avviket med hele 32 prosent kortere rekkevidde enn oppgitt. Også Tesla Model 3, en av Norges mest solgte biler, hadde et betydelig tap på 24 prosent. Polestar 3 var blant de beste i testen med et minimalt avvik. NAF påpeker at bilforhandlere ofte unnlater å informere om rekkeviddetap ved vinterkjøring, og oppfordrer bransjen til å gi et mer realistisk bilde til kundene. Testen ble gjennomført i temperaturer mellom minus seks og pluss fem grader.