En nylig rekkeviddetest utført av NAF viser at mange elbiler har betydelig kortere rekkevidde om vinteren enn det som oppgis av produsentene. Testen, som omfattet 24 elbiler, avslørte at Peugeot E-3008 hadde det største avviket med hele 32 prosent kortere rekkevidde enn oppgitt.
Også Tesla Model 3, en av Norges mest solgte biler, hadde et betydelig tap på 24 prosent. Polestar 3 var blant de beste i testen med et minimalt avvik.
NAF påpeker at bilforhandlere ofte unnlater å informere om rekkeviddetap ved vinterkjøring, og oppfordrer bransjen til å gi et mer realistisk bilde til kundene. Testen ble gjennomført i temperaturer mellom minus seks og pluss fem grader.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Elbileiere kan oppleve betydelig redusert rekkevidde når temperaturen synker, noe som kan komme som et sjokk for nye eiere. Tester viser at rekkevidden kan halveres i svært lave temperaturer, som minus 20 grader. Årsaken er økt motstand i batteriet, høyere rullemotstand fra vinterdekk og økt strømforbruk til oppvarming. Eksperter anbefaler å starte kjøreturen med et varmt batteri, noe som kan oppnås ved forvarming mens bilen er tilkoblet lader. Alternativt kan ladingen programmeres til å avsluttes rett før avreise. Disse tiltakene kan bidra til å maksimere rekkevidden i vinterkulda.
2 måneder siden
Elbil24 har undersøkt prisene på elbillading langs veien før vinterferien. Prisene har generelt økt siden før jul, med Circle K som den som har økt mest. Tesla er billigst, også for de som ikke kjører Tesla, mens Recharge er dyrest, men tilbyr rabatt om natten. Det er betydelige penger å spare på å velge billigste ladeoperatør.
2 måneder siden
Tesla opplever salgsnedgang i Europa, med et fall på 38 prosent i Norge i januar. I Tyskland sank salget med 59 prosent, til tross for en generell økning i elbil-salget. Årsakene kan være økt konkurranse, produksjonsomlegginger og endringer i Elon Musks image. Investeringsdirektør Robert Næss påpeker at Tesla har mistet sin ledende posisjon i markedet til kinesiske BYD. Samtidig viser nybilsalget i Norge en sterk økning, hvor elektriske biler står for 96 prosent av salget.
2 måneder siden
En rapport fra Elbil24 viser at Tesla Model 3 har en lav andel godkjente biler ved første EU-kontroll. Kun 55 prosent av de kontrollerte bilene ble godkjent, med feil på aksler, hjul og dekk som de vanligste årsakene. Lexus UX300 og Audi e-tron utmerker seg positivt med godkjenningsrater på over 90 prosent. Tesla har ikke kommentert funnene.
3 måneder siden
Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023. Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025. Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
1 måned siden
Tesla opplevde en betydelig nedgang i salget i Norge i februar, med en halvering av antall utleverte biler sammenlignet med samme måned i fjor. Dette skjer samtidig som bilsalget generelt viser en positiv tendens, anført av Volkswagen som mer enn doblet sine utleveringer. Nissan Ariya ble mestselgende modell, mens elbilandelen totalt endte på nesten 95 prosent. Nedgangen for Tesla skjer i påvente av en ny og oppgradert Model Y, som forventes å gi merket et nytt oppsving. Konkurransen i markedet hardner til, med europeiske og asiatiske bilprodusenter som utfordrer Tesla.
23 timer siden
En ny undersøkelse avdekker et markant fall i lojaliteten blant norske Tesla-eiere. Kun litt over halvparten av dagens eiere sier de vil kjøpe merket igjen.
19 dager siden
Statens vegvesen tester en elektrisk brøytebil på Hardangervidda, Sør-Norges mest krevende fjellovergang, for å redusere klimagassutslipp. Testene viser at el-brøytebilen fungerer bra under krevende forhold, men har avdekket utfordringer knyttet til lading. Ladingen foregår via en ladecontainer, og kommunikasjonen mellom bil og lader har ikke fungert optimalt ved maks lading. Sjåførene fremhever komfort og lavt støynivå. Vegvesenet ser lovende resultater og vurderer at elektriske brøytebiler kan bli en del av fremtidige driftskontrakter.
1 måned siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
1 måned siden
En analyse av EU-kontroller i 2024 viser at elbiler har en høyere strykprosent enn bensin- og dieselbiler. Dette gjelder for alle årsmodeller fra 2012 til 2020. Hovedårsaken er bremsefeil, som skyldes mindre bruk av bremsene i elbiler, noe som fører til rust. Elbiler scorer også dårligere på hjuloppheng og dekk grunnet høyere vekt og kraftigere motor, mens bensin- og dieselbiler oftere har feil knyttet til støy og avgasser.