Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023.
Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025.
Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Nybilsalget i Skandinavia økte mest i Norge i november, med en vekst på nær 13 % sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Danmark og Sverige opplevde derimot nedgang i salget, på henholdsvis 8,6 % og 2 %. Norge registrerte 11.689 nye personbiler, hvorav 93,6 % var elbiler, en andel som er betydelig høyere enn i nabolandene. Danmark hadde en elbilandel på 58,7 %, mens Sverige lå på 36,4 %, en nedgang fra i fjor. OFV peker på insentiver i Danmark og reduserte avgifter på fossilt drivstoff i Sverige som viktige faktorer bak utviklingen.
3 måneder siden
Til tross for dystre spådommer ved starten av 2024, endte det norske bilsalget bedre enn forventet. Salget av elbiler var høyt, med over 123 000 registrerte biler. Tesla dominerte markedet med Model Y som den mest solgte modellen, etterfulgt av Model 3. Det ble solgt omtrent like mange eller flere elbiler i 10 av 12 måneder sammenlignet med året før. En trend er at nordmenn har kjøpt billigere biler, og ingen dyre premiummodeller er å finne i toppen av salgsstatistikken. Volvos kompakte EX30 er årets store nykommer. Tesla har også passert VW e-Golf som den mest solgte elbilen gjennom tidene.
2 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe analysesjef Jonathan Parr tolker som et tegn på at elbilmålet er urealistisk. Elbilforeningens leder, Christina Bu, mener derimot at undersøkelsen viser en overraskende sterk posisjon for elbiler, spesielt blant private kjøpere der 98 prosent velger elbil. Hun påpeker at bruktbilmarkedet snart vil flomme over av elbiler, og at teknologiutviklingen raskt vil løse eventuelle rekkevidde-problemer. Bu mener også at kommende avgiftsendringer vil gjøre fossilbiler dyrere og dermed øke elbilandelen ytterligere.
2 måneder siden
Bilsalget i januar 2025 har hatt en oppsiktsvekkende start med en dobling i antall utleveringer sammenlignet med fjoråret. Dette indikerer en økonomisk optimisme, muligens drevet av forventninger om lavere renter. Elbiler dominerer markedet med 96 prosent av salget, men målet om 100 prosent er ikke nådd. Kun et par av de 50 mest solgte bilmodellene hadde annen drivlinje enn el. Volkswagen opplevde en sterk måned med stor markedsandel, mens Toyota bZ4x toppet salgsstatistikken. Eksperter mener det er nødvendig å opprettholde insentiver for å nå målet om full elektrifisering.
4 måneder siden
NVE melder om redusert energibruk i Norge, hovedsakelig drevet av overgangen til elbiler og elektrifisering av sokkelen. Mellom 2015 og 2023 har energiintensiteten i Fastlands-Norge falt med 12,3 prosent, noe som indikerer mer effektiv energibruk per produsert enhet. Selv om nordmenn bruker energien mer effektivt i bygg, er det fortsatt behov for betydelige reduksjoner i strømforbruket for å nå målet om 10 TWh reduksjon innen 2030. Fornybarandelen av Norges energibruk har økt fra 61,9 prosent i 2010 til 75,8 prosent i 2022.
21 dager siden
NVE forventer et mindre kraftoverskudd i Norge frem mot 2029, selv om kraftbalansen strammes til. Reduserte planer for batteri- og hydrogenproduksjon fører til lavere forventet forbruksvekst, mens økt elektrifisering vil øke forbruket. Solkraft vokser saktere enn tidligere antatt, og Norge ligger etter målet for strømsparing i bygg. I 2024 hadde Norge rekordhøy kraftproduksjon og eksporterte mest strøm til Storbritannia.
3 måneder siden
Til tross for at 2024 er det varmeste året som er målt, og bruken av fossilt brennstoff er rekordhøy, finnes det positive klimanyheter. Investeringene i fornybar energi er dobbelt så høye som i fossilt brennstoff, og elbilsalget øker, spesielt i Norge. Aktivister vinner klimasøksmål mot stater, og Danmark har innført en CO₂-avgift på jordbruket. I tillegg har prisen på batterier sunket, og avskogingen i Amazonas er redusert. Flere storbyer tilpasser seg også et varmere klima med tiltak som grønne områder og bedre varslingssystemer.
21 dager siden
NVE melder om større kraftoverskudd enn ventet de nærmeste årene, til tross for økt kraftforbruk. Justeringen skyldes at flere prosjekter innen batteri- og hydrogenproduksjon er nedskalert eller avlyst. Elektrifisering av transport, sokkelen og datasentre trekker opp forbruket. Norge ligger etter målet om strømsparing i bygg, og solkraft vokser saktere enn antatt. I 2024 hadde Norge rekordhøy kraftproduksjon og eksporterte mest strøm til Storbritannia.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at 4 av 10 nordmenn foretrekker bensin- eller dieselbiler, noe som gjør målet om 100 prosent elbiler i Norge urealistisk. Analysesjef Jonathan Parr i Rebil mener at mange har behov som elbiler ikke dekker, som å trekke tunge tilhengere eller bor i områder med dårlig tilgang på hurtigladere. Han peker også på at bortfall av elbilfordeler har gjort holdningen til elbiler mer negativ. Støtten til elbilfordeler er høyest blant de med god økonomi. Selv om nybilsalget domineres av elbiler, er bruktbilmarkedet fortsatt preget av bensin- og dieselbiler. Usikkerhet rundt rekkevidde er også en faktor som påvirker bilvalget.
3 måneder siden
I 2023 reduserte over 80 prosent av norske kommuner sine klimagassutslipp. Lillesand kommune oppnådde det største kuttet, mens Hammerfest og Nordkapp hadde den største økningen. Miljødirektoratet peker på økt bruk av elbiler og biodrivstoff, samt forbud mot fossil olje som årsaker til nedgangen. Oslo reduserte sine utslipp med 2,8 prosent, men mener at reduksjonstakten er for lav. Byrådet i Oslo etterlyser sterkere virkemidler fra regjeringen, som nullutslippssoner og klimakrav til byggeplasser. Regjeringen jobber med å gi kommunene flere verktøy, inkludert krav om utslippsfrie byggeplasser og støtte til utslippsfri transport.