Tunge elbiler og elbusser bidrar til økt veislitasje i Oslo, noe som forverrer vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier. Ifølge Bymiljøetaten øker veislitasjen på grunn av tyngre kjøretøy.
En rapport fra 2021 viste at veienes tilstand har forverret seg siden 2009, med et anslått vedlikeholdsetterslep på 750 millioner kroner. Det borgerlige bystyreflertallet har vedtatt en opptrappingsplan for vedlikehold, men Fremskrittspartiet (FrP) etterlyser konkret handling fra byrådet.
En ny kartlegging av vedlikeholdsetterslepet skal starte høsten 2024.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
1 måned siden
En analyse av EU-kontroller i 2024 viser at elbiler har en høyere strykprosent enn bensin- og dieselbiler. Dette gjelder for alle årsmodeller fra 2012 til 2020. Hovedårsaken er bremsefeil, som skyldes mindre bruk av bremsene i elbiler, noe som fører til rust. Elbiler scorer også dårligere på hjuloppheng og dekk grunnet høyere vekt og kraftigere motor, mens bensin- og dieselbiler oftere har feil knyttet til støy og avgasser.
1 måned siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
23 dager siden
Våren fører til flere steinsprutskader på norske veier. I fjor ble det satt ny rekord med over 318 000 registrerte glasskader, som kostet forsikringsselskapene 2,2 milliarder kroner. Tyngre elbiler bidrar til økningen, og montering av skvettlapper anbefales. Hold god avstand og reparer småskader raskt for å unngå større problemer.
17 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
20 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
16 dager siden
Mange elbil-eiere risikerer overvekt, spesielt på ferieturer, på grunn av lav nyttelast kombinert med batterienes vekt. Statens vegvesen avdekker stadig tilfeller av overvekt, og flere populære elbilmodeller har overraskende lav nyttelast. Den oppgitte nyttelasten i brosjyrer stemmer ikke alltid med virkeligheten, da ekstrautstyr som tilhengerfeste reduserer den tillatte vekten. Å kjøre med overvekt kan være trafikkfarlig, føre til avkortning i forsikringen og potensielt brudd på garantivilkårene.