En passasjer trengte ambulanse på et overfylt tog i Oslo, noe som førte til sterke reaksjoner fra pendlere. Toget hadde færre vogner enn vanlig, og passasjerer opplevde dårlig luft og ubehag.
Pendlere rapporterer om hyppige forsinkelser og innstillinger som påvirker jobb og privatliv, og tilliten til Vy og Bane Nor er svekket. Bane Nor forklarer at snørydding krever redusert antall togavganger, og at gammel infrastruktur og økt togtrafikk bidrar til problemene.
Vy beklager situasjonen og forstår kundenes frustrasjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Togtrafikken på Østlandet er preget av kaos med overfylte tog på grunn av mangel på kapasitet. Reisende står tettpakket, og konduktører frykter for sikkerheten fordi det er vanskelig å komme gjennom vognene. VY forklarer situasjonen med mangel på tog og vedlikeholdsetterslep. Samferdselsdepartementet er kjent med problemene og jobber sammen med Jernbanedirektoratet og VY for å løse dem, men inntil videre går det ut over passasjerenes reiseopplevelse.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
3 måneder siden
Snøvær førte til redusert togtrafikk på Østlandet, noe som skapte frustrasjon blant pendlere. Ronny Aukrust, leder for Pendlerforeningen Indre Østfold, kritiserer Bane Nor for å innstille mange avganger før de vet omfanget av været, og mener det er krisemaksimering. Bane Nor begrunner tiltaket med at de vil unngå kaos som i fjor. Forbrukerrådet minner om at reisende har rettigheter ved forsinkelser og innstillinger, og at dagens snøfall neppe kvalifiserer som ekstremvær. De oppfordrer reisende til å planlegge med god margin og være klar over sine rettigheter.
1 måned siden
En signalfeil førte til full stans i togtrafikken på Østlandet, noe som skapte frustrasjon og forsinkelser for mange passasjerer. Blant de rammede var en skiturist på vei til Finse, som opplevde mangelfull informasjon fra togselskapet. Han måtte vente lenge uten å få informasjon og vurderte derfor å endre sine opprinnelige turplaner. Feilen ble rettet klokken 09.19, men da var mange passasjerer allerede berørt av stansen.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Romerike opplevde flere forsinkelser i 2023 enn de fem foregående årene, til tross for løfter om forbedring. En pendler byttet jobb på grunn av stadige forsinkelser. 86,1 prosent av persontogene i Norge var i rute, under målet på 90 prosent. Bane Nor forklarer forsinkelsene med gammel infrastruktur og vedlikeholdsetterslep. De forventer forbedring, men det vil ta flere år.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge ble lammet på 1. juledag, noe som skapte kaos og frustrasjon for mange reisende. En feil førte til at tog sto stille, og reisende på Oslo S opplevde mangelfull informasjon fra Vy. Mange reisende ble forsinket og måtte tilbringe flere timer på stasjonen i stedet for å reise til sine destinasjoner. Reisende uttrykte skuffelse over manglende informasjon og VYs håndtering av situasjonen. Vy beklaget situasjonen og erkjente at informasjonen ikke var god nok, men at det ville ta tid å få busser som erstatning. Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen var innstilt ut dagen.
2 måneder siden
En signalfeil ved Kløfta skaper søndag kveld problemer for togtrafikken på Gardermobanen. Feilen, som skyldes en sporveksel, fører til forsinkelser og innstillinger for alle tog mellom Lillestrøm og Oslo lufthavn. Bane Nor opplyser at de arbeider med å rette feilen så raskt som mulig, og beklager samtidig ulempene dette medfører for passasjerene. Vy melder om redusert kapasitet på Kløfta og oppfordrer reisende til å forvente forsinkelser og eventuelle innstillinger. Bane Nor vil komme med en ny oppdatering om situasjonen klokken 21.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Sørlandsbanen opplevde store forsinkelser og manglende informasjon etter at et tog ble stående fast på grunn av rim på kjøreledningen. Passasjerene måtte vente i snøvær uten å få beskjed om hva som skjedde. Et forsøk på å hente passasjerene med et nytt tog ble også forsinket på grunn av et fastkjørt godstog. Go Ahead beklager hendelsen og lover å se på hvordan de kan forbedre informasjonsflyten. Alle passasjerer fikk refundert billettprisen.
3 måneder siden
Snøfallet har ført til store forstyrrelser i kollektivtrafikken på Østlandet. Bane Nor har redusert togtrafikken, og flere avganger er innstilt. Reisende opplever forsinkelser og frustrasjon. Ruter har også innstilt flere busslinjer i Oslo. Værmeldingene tilsier at det vil snø mer, og kollektivselskapene oppfordrer reisende til å vurdere om reise er nødvendig og beregne god tid. Bymiljøetaten prioriterer brøyting av veier med kollektivtrafikk for å lette situasjonen.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.