Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet.
Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene.
Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Togtrafikken på Østlandet er preget av kaos med overfylte tog på grunn av mangel på kapasitet. Reisende står tettpakket, og konduktører frykter for sikkerheten fordi det er vanskelig å komme gjennom vognene. VY forklarer situasjonen med mangel på tog og vedlikeholdsetterslep. Samferdselsdepartementet er kjent med problemene og jobber sammen med Jernbanedirektoratet og VY for å løse dem, men inntil videre går det ut over passasjerenes reiseopplevelse.
3 måneder siden
En passasjer trengte ambulanse på et overfylt tog i Oslo, noe som førte til sterke reaksjoner fra pendlere. Toget hadde færre vogner enn vanlig, og passasjerer opplevde dårlig luft og ubehag. Pendlere rapporterer om hyppige forsinkelser og innstillinger som påvirker jobb og privatliv, og tilliten til Vy og Bane Nor er svekket. Bane Nor forklarer at snørydding krever redusert antall togavganger, og at gammel infrastruktur og økt togtrafikk bidrar til problemene. Vy beklager situasjonen og forstår kundenes frustrasjon.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
2 måneder siden
Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med ustabil trafikk og mangel på lokomotiver. En togulykke og gamle lokomotivers tekniske begrensninger har ført til problemer med å opprettholde normal drift. Samferdselsministeren lovet nye lokomotiver, men et av tilbudene var for gamle. Norske Tog vurderte til og med å bruke togsett som Ukraina hadde takket nei til, men disse er uegnet for Nordlandsbanen på grunn av alder og manglende vinteregenskaper. Samferdselsdepartementet lover å finne en løsning raskt, men beskriver situasjonen som krevende og alvorlig.
2 måneder siden
Togsituasjonen på Nordlandsbanen er kritisk på grunn av gammelt materiell og lav regularitet etter en togulykke i fjor. Lederen for Polarsirkelrådet krever en full opprustning av banen, ikke bare nye tog. Fire nye tog er bestilt, men er ikke klare før om flere år. Norske Tog ønsker å bestille to ekstra tog for å styrke robustheten, men mangler finansiering. Det er usikkert når normal trafikk vil gjenopptas, men det jobbes med å leie inn lokomotiv. De nye togene vil være høyteknologiske og fleksible med tanke på fremtidig teknologi.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.
1 måned siden
Togtrafikken på Østlandet opplever forsinkelser og innstillinger på grunn av redusert kapasitet mellom Hvalstad og Asker. Bane Nor arbeider med å rette feilen, men det kan ta opptil et døgn. Dette påvirker flere toglinjer, inkludert Spikkestad–Lillestrøm, Asker–Kongsvinger og Drammen–Lillehammer. Reisende må forvente forsinkelser, og Bane Nor beklager ulempene dette medfører. Ny oppdatering om situasjonen ventes natt til 26. mars.
7 dager siden
Vy varsler om redusert togtilbud på Østlandet fra april til august på grunn av at Sundland verksted i Drammen vil være helt eller delvis stengt for anleggsarbeid. Verkstedet vedlikeholder omtrent halvparten av Vys tog i Oslo-området, og stengingen kan føre til at 10–15 togsett ikke er tilgjengelige. Dette medfører at Vy må redusere antall togsett i rushtiden på flere regionslinjer, fra dobbeltsett til enkeltsett på flere avganger. Vy uttrykker misnøye med manglende involvering i planleggingen av arbeidet, og peker på at den nye mottaksbasen på Sundland ikke blir ferdig før 2027, noe som kan påvirke tilbudet i hele perioden. Bane Nor erkjenner Vys frustrasjon, men understreker at oppgraderingen av verkstedene er nødvendig for å unngå fremtidige problemer. De påpeker også at det ikke er enkelt å flytte arbeidene, og at forsinkelser kan føre til flere perioder med buss for tog i fremtiden.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Romerike opplevde flere forsinkelser i 2023 enn de fem foregående årene, til tross for løfter om forbedring. En pendler byttet jobb på grunn av stadige forsinkelser. 86,1 prosent av persontogene i Norge var i rute, under målet på 90 prosent. Bane Nor forklarer forsinkelsene med gammel infrastruktur og vedlikeholdsetterslep. De forventer forbedring, men det vil ta flere år.
3 måneder siden
I 2024 var 34 prosent av persontogene i Norge forsinket eller innstilt, det dårligste resultatet på elleve år. Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil. Han peker på økt vedlikehold, nye tog, nye signalanlegg og nye strekninger som viktige tiltak. Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, mens snøkaos og kabelbrann også har bidratt til store problemer. Eriksen forventer en liten forbedring i 2025, men understreker at mye avhenger av værforholdene i januar og februar.