I 2024 var 34 prosent av persontogene i Norge forsinket eller innstilt, det dårligste resultatet på elleve år. Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil.
Han peker på økt vedlikehold, nye tog, nye signalanlegg og nye strekninger som viktige tiltak. Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, mens snøkaos og kabelbrann også har bidratt til store problemer.
Eriksen forventer en liten forbedring i 2025, men understreker at mye avhenger av værforholdene i januar og februar.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
4 måneder siden
I løpet av årets første elleve måneder har nesten 29 000 persontog blitt innstilt i Norge, mens over 20 000 godstog har lidd samme skjebne. Dette har ført til over 24 500 timer med forsinkelser for persontog. Bane Nor oppgir ekstremvær, manglende togsett og tekniske feil som hovedårsaker til de mange innstillingene og forsinkelsene. En økning i togtrafikken har også ført til mer slitasje på infrastrukturen, noe som bidrar til flere feil og større konsekvenser. Over 90 prosent av jernbanenettet består av enkeltspor, noe som gjør systemet mer sårbart for forstyrrelser.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Romerike opplevde flere forsinkelser i 2023 enn de fem foregående årene, til tross for løfter om forbedring. En pendler byttet jobb på grunn av stadige forsinkelser. 86,1 prosent av persontogene i Norge var i rute, under målet på 90 prosent. Bane Nor forklarer forsinkelsene med gammel infrastruktur og vedlikeholdsetterslep. De forventer forbedring, men det vil ta flere år.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
3 måneder siden
Samferdselsminister Nygård holdt sin andre årstale for jernbanesektoren, der han presenterte regjeringens prioriteringer for 2025. Antall togavganger og passasjerer har økt de siste årene, men punktligheten har ikke holdt tritt. I 2024 var 86,1 prosent av togene i rute, noe som er under målet på 90 prosent og en nedgang fra 2023. Ministeren lanserte et punktlighetsløfte i fjor, men dette har ikke blitt innfridd. Jernbaneåret 2024 var preget av flere problemer, inkludert en full togstans 1. juledag, brann ved Nationaltheatret stasjon og en avsporing på Nordlandsbanen. Disse hendelsene granskes nå av Bane Nor og Statens jernbanetilsyn.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
3 måneder siden
Bane NOR oppnådde ikke sine punktlighetsmål i 2024, med dårligere resultater enn året før i alle kategorier, inkludert persontog, rushtidstrafikk i Oslo, flytog og godstog. En omfattende togstans første juledag rammet rundt 60.000 reisende. Tog-tillitsvalgte, inkludert Norsk Lokomotivførerforbund, krever en ekstern gransking av hendelsen, og mener en intern evaluering ikke er tilstrekkelig. Flere fagforeninger støtter kravet om en uavhengig granskning, og understreker behovet for tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
4 måneder siden
En oversikt fra Bane Nor viser at det har vært over 10 000 toginnstillinger og 48 avsporinger på norske jernbaner siden 2014. Dovrebanen har flest ikke-planlagte innstillinger, delvis på grunn av kollapsen av Randklev bru under ekstremværet 'Hans'. Sørlandsbanen har flest totale innstillinger. Ekstremvær, som flom og snø, er en stor årsak til problemene. Bergensbanen har opplevd mange akutte stengninger, særlig på grunn av avsporinger. Samferdselsministeren erkjenner at situasjonen er for dårlig og at det er behov for økte investeringer i jernbaneinfrastruktur for å forbedre driftsstabiliteten.