Nyhetssaker

Togforsinkelser: Minister møter kritikk for manglende bedring

Nettavisen logo

Nettavisen

430 ord

økonomi og næringsliv

3 måneder siden

Togministeren fikk høre det: – Vi har blitt lovet bedring. Vi trenger tillit

Hovedpunkter

  • Togpunktligheten i Norge er dårligere i år enn i fjor.
  • Næringslivet taper to milliarder på forsinkelser.
  • Samferdselsministeren erkjenner at han ikke har lykkes med å forbedre punktligheten.
  • Regjeringen øker bevilgningene til jernbanesektoren.
  • Under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.

Vurderinger (AI)

Opplysendende8
Dybde7
Positivitet4
Anbefaling8

Sammendrag

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.

Liknende artikler

Nygård: – Vi skal fikse jernbanen

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Regjeringen vil prioritere vedlikehold av jernbanen

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.

Nygård i jernbanetalen: – Vil ikke skrote punktlighetsløftet

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Nygård presenterer jernbaneprioriteringer i ny årstale

Samferdselsminister Nygård holdt sin andre årstale for jernbanesektoren, der han presenterte regjeringens prioriteringer for 2025. Antall togavganger og passasjerer har økt de siste årene, men punktligheten har ikke holdt tritt. I 2024 var 86,1 prosent av togene i rute, noe som er under målet på 90 prosent og en nedgang fra 2023. Ministeren lanserte et punktlighetsløfte i fjor, men dette har ikke blitt innfridd. Jernbaneåret 2024 var preget av flere problemer, inkludert en full togstans 1. juledag, brann ved Nationaltheatret stasjon og en avsporing på Nordlandsbanen. Disse hendelsene granskes nå av Bane Nor og Statens jernbanetilsyn.

Flere togforsinkelser – igjen: – Ikke holdbart med så mye avvik

NRK logonrk.no

3 måneder siden

Politikere kritiserer togforsinkelser og samferdselsministeren

Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.

Vil grille ministeren om togkaos: – Det trengs et skikkelig oppgjør

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Rødt krever svar og granskning etter togkaos

Rødt har innkalt samferdselsminister Jon Ivar Nygård til Stortingets spørretime etter togkaoset som lammet Norge første juledag. Partiet krever at statsråden tar ansvar, og ønsker en ekstern granskning av jernbanen. Rødt mener oppsplittingen av jernbanen har ført til ansvarsfraskrivelse og at tilliten til jernbanen og myndighetene er svekket. Rødt-politiker Geir Jørgensen mener togbristen er en svakhet i beredskapen. Før spørretimen har samferdselsministeren innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til møte. Flere togselskaper har beskrevet 2024 som et dårlig år, også før togkaoset på juledagen.

Oppvaskmøte med samferdselsministeren etter togstans

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Oppvaskmøte etter togstans rammet 60.000 passasjerer

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et møte etter at en landsomfattende togstans rammet rundt 60.000 passasjerer 1. juledag. Togstansen varte i nesten 13 timer og skyldtes en feil i brannmuren som sikrer den digitale infrastrukturen. Pendlerforeningen uttrykker frustrasjon over de mange uforutsette hendelsene og frykter at flere pendlere vil velge bil fremfor tog. Samferdselsministeren understreker at passasjerer har rett til å bli fraktet til bestemmelsesstedet ved innstilte tog, og møtet skal også se på hvordan lignende feil kan unngås i fremtiden.

Samferdselsministeren har innkalt til hastemøte etter togstansen

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Hastemøte etter togstans i jula

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte første uken i januar. Møtet er innkalt som følge av togstansen som oppstod i jula. Samferdselsministeren bekrefter dette i en epost til TV 2. Målet med møtet er å diskutere årsakene til togstansen og finne løsninger for å unngå lignende hendelser i fremtiden. De involverte partene skal møtes for å gjennomgå hendelsesforløpet og evaluere beredskapen.

Hastemøtet om togkaoset finner sted neste uke

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Hastemøte om togkaos etter landsomfattende stans

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte 7. januar etter den landsomfattende togstansen første juledag. Møtet skal gi en redegjørelse for hva som forårsaket stansen, som skyldtes en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og trafikkstyringssentralen. Hensikten er å diskutere tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden. Togtrafikken var lammet i over tolv timer. Samferdselsministeren vil være tilgjengelig for pressen etter møtet.

Hastemøte om togkaoset: – En alvorlig situasjon

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Hastemøte om togstans i romjulen, gransking diskuteres

Samferdselsministeren har kalt inn til hastemøte etter at all togtrafikk sto stille i over 12 timer første juledag grunnet en teknisk feil i Bane Nors kommunikasjonssystem. Rundt 60.000 passasjerer ble rammet av stansen. Bane Nor-sjefen forklarer at komplekse systemer kan føre til slike feil, og at de vil lære av hendelsen. Samtidig var jernbaneproblemene tema i Stortinget, hvor Riksrevisjonens rapport om forsinkelser ble diskutert. Flere partier støtter forslag om en ekstern gransking av jernbanen, mens andre frykter at en gransking vil forsinke nødvendige tiltak.

Samferdselsministeren: Du rett til å bli fraktet dit du skal når toget er innstilt

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Passasjerrettigheter ved toginnstillinger, ifølge minister

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttaler at passasjerer har rett til å bli fraktet til sin destinasjon ved innstilte tog, etter at togtrafikken i Norge har vært lammet. Bane Nor har satt krisestab og jobber med å løse problemene, mens departementet er i løpende dialog med Bane Nor. Ministeren har også vært i kontakt med konsernsjefen i Bane Nor.

Forbedringene er også forsinket

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Norsk jernbane: Forsinkelser, kritikk og usikker fremtid

Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.