En oversikt fra Bane Nor viser at det har vært over 10 000 toginnstillinger og 48 avsporinger på norske jernbaner siden 2014. Dovrebanen har flest ikke-planlagte innstillinger, delvis på grunn av kollapsen av Randklev bru under ekstremværet 'Hans'.
Sørlandsbanen har flest totale innstillinger. Ekstremvær, som flom og snø, er en stor årsak til problemene.
Bergensbanen har opplevd mange akutte stengninger, særlig på grunn av avsporinger. Samferdselsministeren erkjenner at situasjonen er for dårlig og at det er behov for økte investeringer i jernbaneinfrastruktur for å forbedre driftsstabiliteten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
I løpet av årets første elleve måneder har nesten 29 000 persontog blitt innstilt i Norge, mens over 20 000 godstog har lidd samme skjebne. Dette har ført til over 24 500 timer med forsinkelser for persontog. Bane Nor oppgir ekstremvær, manglende togsett og tekniske feil som hovedårsaker til de mange innstillingene og forsinkelsene. En økning i togtrafikken har også ført til mer slitasje på infrastrukturen, noe som bidrar til flere feil og større konsekvenser. Over 90 prosent av jernbanenettet består av enkeltspor, noe som gjør systemet mer sårbart for forstyrrelser.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
3 måneder siden
I 2024 var 34 prosent av persontogene i Norge forsinket eller innstilt, det dårligste resultatet på elleve år. Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil. Han peker på økt vedlikehold, nye tog, nye signalanlegg og nye strekninger som viktige tiltak. Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, mens snøkaos og kabelbrann også har bidratt til store problemer. Eriksen forventer en liten forbedring i 2025, men understreker at mye avhenger av værforholdene i januar og februar.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
2 måneder siden
Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med ustabil trafikk og mangel på lokomotiver. En togulykke og gamle lokomotivers tekniske begrensninger har ført til problemer med å opprettholde normal drift. Samferdselsministeren lovet nye lokomotiver, men et av tilbudene var for gamle. Norske Tog vurderte til og med å bruke togsett som Ukraina hadde takket nei til, men disse er uegnet for Nordlandsbanen på grunn av alder og manglende vinteregenskaper. Samferdselsdepartementet lover å finne en løsning raskt, men beskriver situasjonen som krevende og alvorlig.
2 måneder siden
Dovrebanen vil være stengt minst til midten av april på grunn av skader på Otta bru. Brua har flyttet seg opptil 15 centimeter på grunn av vann- og isdannelse. Dette fører til at passasjerer må bruke buss mellom Dombås og Vinstra. Stengingen skaper store problemer for togselskapene, spesielt SJ Norge, som opplever dette som en fortvilet situasjon etter tidligere stengninger. Bane Nor beklager situasjonen for passasjerer og godstog, men understreker at sikkerheten må prioriteres.
3 måneder siden
Et væromslag med mildvær og regn har ført til utfordrende forhold på veier og jernbaner i store deler av landet. I Midt-Norge meldes det om oversvømmelser, skred og isnedfall. Trønderbanen er stengt på grunn av ras, og det er buss for tog mellom Stjørdal og Steinkjer. Alle tog på Nordlandsbanen er innstilt i to dager på grunn av skredfare. Flere veier er stengt, spesielt i Vestland, der det er meldt om jordskred og is i veibanen. Elever i Sunnfjord har hjemmeskole på grunn av rasutsatt skolevei. Det forventes at forholdene vil forverres i morgen med mer snøsmelting og regn.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
3 måneder siden
Is og rim på kjøreledningen skaper store problemer for togtrafikken på Sørlandsbanen torsdag morgen. Flere tog er innstilt, og det er satt opp buss for tog på strekningen mellom Moi og Kristiansand. Passasjerer opplever forsinkelser og en kronglete reisevei. Et godstog står og sperrer trafikken på grunn av manglende strøm. Bane NOR jobber med å løse problemene, men det er usikkert når togtrafikken vil gå som normalt. Passasjerer kritiserer manglende forberedelser på vintervær.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.