Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med ustabil trafikk og mangel på lokomotiver. En togulykke og gamle lokomotivers tekniske begrensninger har ført til problemer med å opprettholde normal drift.
Samferdselsministeren lovet nye lokomotiver, men et av tilbudene var for gamle. Norske Tog vurderte til og med å bruke togsett som Ukraina hadde takket nei til, men disse er uegnet for Nordlandsbanen på grunn av alder og manglende vinteregenskaper.
Samferdselsdepartementet lover å finne en løsning raskt, men beskriver situasjonen som krevende og alvorlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Togsituasjonen på Nordlandsbanen er kritisk på grunn av gammelt materiell og lav regularitet etter en togulykke i fjor. Lederen for Polarsirkelrådet krever en full opprustning av banen, ikke bare nye tog. Fire nye tog er bestilt, men er ikke klare før om flere år. Norske Tog ønsker å bestille to ekstra tog for å styrke robustheten, men mangler finansiering. Det er usikkert når normal trafikk vil gjenopptas, men det jobbes med å leie inn lokomotiv. De nye togene vil være høyteknologiske og fleksible med tanke på fremtidig teknologi.
2 måneder siden
Etter et togavsporing og lokførerdød i oktober, har situasjonen på Nordlandsbanen vært vanskelig på grunn av få lokomotiver. Norske tog forsøkte å leie lokomotiver for å løse krisen frem til 2029, men det eneste tilbudet var gamle godslokomotiv som ikke kunne brukes i persontrafikk uten omfattende ombygging. Anbudskonkurransen er nå avlyst, men Norske tog vil forsøke å finne en løsning gjennom direkte forhandlinger med leverandørene. Det er likevel usikkert om det finnes passende lokomotiver tilgjengelig i Europa som raskt kan settes i drift.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge er lammet på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Samferdselsministeren har uttalt at situasjonen er alvorlig. Bane Nor jobber med å finne feilen, men det er ikke kjent hvor lang tid det vil ta å løse problemet. Flere togselskaper har innstilt sine avganger ut dagen, og det er mangel på alternative transportløsninger som busser. Passasjerer kan i noen tilfeller få dekket taxi eller flybillett, men må legge ut selv. Det har vært meldt om frustrasjon blant passasjerer over manglende informasjon.
1 måned siden
Togtrafikken på Østlandet er preget av kaos med overfylte tog på grunn av mangel på kapasitet. Reisende står tettpakket, og konduktører frykter for sikkerheten fordi det er vanskelig å komme gjennom vognene. VY forklarer situasjonen med mangel på tog og vedlikeholdsetterslep. Samferdselsdepartementet er kjent med problemene og jobber sammen med Jernbanedirektoratet og VY for å løse dem, men inntil videre går det ut over passasjerenes reiseopplevelse.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. De vil også vurdere samfunnssikkerhet, passasjerrettigheter, og beredskap. I tillegg til Bane Nor, skal tilsynet se på togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. Hendelsen skal også vurderes opp mot andre alvorlige hendelser. Samferdselsministeren støtter en ekstern granskning, og Stortinget skal behandle et forslag om dette.
1 måned siden
Fra mandag er det kun ett lokomotiv i drift på Nordlandsbanen etter at dagtoget kolliderte med stein i en tunnel. Dette fører til buss for tog mellom Mo i Rana og Bodø frem til 13. mars. Helgelandsrådet møter samferdselsministeren for å legge press på Norske tog, som de mener har feilvurdert situasjonen. De krever en rask løsning på lokomotivmangelen og økt fokus på vedlikehold og rassikring. Passasjerer og SJ rammes hardt økonomisk av innstillingene.