Nyhetssaker

Togforsinkelser og kritikk preger norsk jernbane i 2024

VG logoNRK logoNettavisen logo

4 artikler

økonomi og næringsliv

2 måneder siden

Togforsinkelser og kritikk preger norsk jernbane i 2024

Hovedpunkter

  • Togtrafikken i Norge hadde sitt dårligste år på elleve år i 2024, med 34 prosent av persontogene forsinket eller innstilt.
  • Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, men også snøkaos og kabelbrann har bidratt.
  • Bane Nor forventer at det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil, med tiltak som økt vedlikehold, nye tog og signalanlegg.
  • Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater for jernbanen.
  • Jernbanepolitikken er preget av uenighet om privatisering og anbud, og det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok».

Vurderinger (AI)

Opplysendende7.3
Dybde6.5
Positivitet3.8
Anbefaling8

Sammendrag

Norsk jernbane opplevde store utfordringer i 2024, med en betydelig andel forsinkede og innstilte tog. Dette er det dårligste resultatet på elleve år, og skyldes i hovedsak feil på signalanlegg, men også værforhold og tekniske problemer. Samferdselsministeren har presentert prioriteringer for 2025, men Bane Nor anslår at det vil ta flere år før togtrafikken stabiliseres. Riksrevisjonen har kritisert manglende resultater av tidligere tiltak, og det er uenighet om veien videre for jernbanepolitikken. Det er usikkert når jernbanen vil oppnå tilfredsstillende standard, og negative historier forventes å dominere debatten i årene som kommer.

Artikler i saken

Nygård: – Vi skal fikse jernbanen

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Regjeringen vil prioritere vedlikehold av jernbanen

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.

Nygård i jernbanetalen: – Vil ikke skrote punktlighetsløftet

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Nygård presenterer jernbaneprioriteringer i ny årstale

Samferdselsminister Nygård holdt sin andre årstale for jernbanesektoren, der han presenterte regjeringens prioriteringer for 2025. Antall togavganger og passasjerer har økt de siste årene, men punktligheten har ikke holdt tritt. I 2024 var 86,1 prosent av togene i rute, noe som er under målet på 90 prosent og en nedgang fra 2023. Ministeren lanserte et punktlighetsløfte i fjor, men dette har ikke blitt innfridd. Jernbaneåret 2024 var preget av flere problemer, inkludert en full togstans 1. juledag, brann ved Nationaltheatret stasjon og en avsporing på Nordlandsbanen. Disse hendelsene granskes nå av Bane Nor og Statens jernbanetilsyn.

Hvert tredje tog i 2024 ikke i rute

VG logovg.no

2 måneder siden

Hver tredje tog var ikke i rute i 2024

I 2024 var 34 prosent av persontogene i Norge forsinket eller innstilt, det dårligste resultatet på elleve år. Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil. Han peker på økt vedlikehold, nye tog, nye signalanlegg og nye strekninger som viktige tiltak. Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, mens snøkaos og kabelbrann også har bidratt til store problemer. Eriksen forventer en liten forbedring i 2025, men understreker at mye avhenger av værforholdene i januar og februar.

Forbedringene er også forsinket

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Norsk jernbane: Forsinkelser, kritikk og usikker fremtid

Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.