Bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen oppjusterer sine forventninger for 2024 og 2025. Selskapet venter en økning i justert driftsresultat (EBITDA) på 4-6 prosent i 2024, og ytterligere 5-10 prosent vekst i 2025.
Rederiets guiding for 2025 er basert på salget av Mirrat-terminalen, vedvarende utfordringer i Rødehavet, og fravær av større negative hendelser. Til tross for positive utsikter, har rederiets aksjekurs falt den siste tiden.
Analytikere har sprikende meninger om rederiets fremtidige utvikling på børsen, med flere kjøpsanbefalinger, men også noen salgsanbefalinger.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen melder om forventninger til et solid 2025, med en vekst på 5-10 prosent i justert EBITDA. Dette følger en forventet økning på 4-6 prosent i 2024. Rederiet baserer sine prognoser på salget av Mirrat, fortsatt Rødehavet-trøbbel og ingen vesentlige hendelser. Selv om det er tegn på svakhet i bilsegmentet, forventes det en bedring i 2025. «High & Heavy»-segmentet ventes å være dempet store deler av året. Selskapet har opplevd kursfall til tross for høy inntjening, og analytikere er delte i synet på selskapets fremtid.
4 måneder siden
Bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen presenterte en oppdatert guiding som indikerer et solid 2025, med en forventet EBITDA-vekst på 5-10 prosent. Dette er likevel litt svakere enn analytikernes forventninger, noe som har ført til en nedjustering av estimater og et fall i aksjekursen. Rederiet peker på flere risikofaktorer, inkludert geopolitisk usikkerhet, handelskonflikter og utfordringer i forsyningskjeden. ABG Sundal Collier har nedgradert sin anbefaling på aksjen fra kjøp til hold, mens andre analytikere er delte i synet på selskapets fremtid. Til tross for en positiv utvikling i aksjekursen hittil i år, har den fått en knekk i høst.
2 måneder siden
Wallenius Wilhelmsen presenterer sterke resultater for fjerde kvartal og foreslår et rekordhøyt utbytte på 1,24 dollar per aksje. Selskapet rapporterte en omsetning på 1,34 milliarder dollar og et resultat før skatt på 305 millioner dollar. Det er imidlertid delte meninger om fremtiden for bilfraktsektoren. Noen analytikere frykter en nedgang grunnet økt ordrebok og potensiell overkapasitet, mens andre mener markedet har overdrevet den potensielle nedgangen og ser fortsatt vekstmuligheter. Aksjen har falt fra toppen, men analytikernes gjennomsnittlige kursmål ligger fortsatt over dagens nivå.
4 måneder siden
Oslo Børs åpnet med en svak nedgang, der hovedindeksen falt 0,16 prosent. Bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen opplevde et kursfall til tross for en positiv guiding for 2024 og 2025, der selskapet forventer økt inntjening. Analytikere mener imidlertid at 2025-guidingen var noe svakere enn forventet. Scana har ikke mottatt bekreftelse på finansiering for et bud fra MIG Finance. Aker Solutions har inngått en avtale med Aker BP verdt opptil 1,5 milliarder kroner, mens Capsol Technologies har inngått en samarbeidsavtale med Holcim om karbonfangst. Oljeprisen har styrket seg noe siden fredag.
4 måneder siden
Sportskjeden XXL opplevde et kraftig fall i aksjeverdien mandag, etter en betydelig oppgang fredag som følge av et bud fra Frasers Group. Samtidig presenterte Wallenius Wilhelmsen positive resultatutsikter for 2024 og 2025, men møtte skepsis fra analytikere. Scana meldte om usikkerhet rundt et bud fra MIG Finance, mens Aker Solutions sikret en stor kontraktsforlengelse. I tillegg inngikk Capsol Technologies en samarbeidsavtale om karbonfangst med Holcim Group.
2 måneder siden
MPC Container Ships spår et resultatfall i 2025, noe som resulterer i et fall i aksjekursen. Selskapets guiding for 2025 er lavere enn resultatet for 2024. Kongsberg Automotive rapporterer også omsetningsfall og et negativt driftsresultat, og forventer et vanskelig år for bilindustrien. Flere andre selskaper, som Dolphin Drilling, Panoro Energy og Hydrogenpro, har også offentliggjort sine kvartalstall. Hovedindeksen på Oslo Børs viser en svak stigning, mens oljeprisen har økt marginalt.
3 måneder siden
Oslo Børs startet dagen med en oppgang på 0,55 prosent. Det var blandet utvikling blant de mest omsatte aksjene, med Frontline som steg og Envipco Holding som falt. Höegh Autoliners rapporterte høy aktivitet i fjerde kvartal, men med noe lavere fraktrater i desember. En analytiker forventer lavere inntjening for selskapet i 2025. Klaveness Combination Carriers opplevde også en nedgang i inntjeningen i fjerde kvartal sammenlignet med forrige kvartal, til tross for et sterkt 2024. Oljeprisen ligger på rundt 80 dollar fatet.
4 måneder siden
Sportskjeden XXL opplever et kraftig fall i aksjekursen etter en betydelig oppgang fredag. Dette skjer etter at Frasers Group la inn et bud på 10 kroner per aksje. Samtidig varsler Wallenius Wilhelmsen økt inntjening for 2024 og 2025, men analytikere mener 2025-guidingen er svakere enn ventet. Scana har ikke mottatt bekreftelse på finansiering fra MIG Finance, og Aker Solutions har inngått en avtaleforlengelse med Aker BP. Oslo Børs åpnet ned, og de fleste aksjene faller.
2 måneder siden
Höegh Autoliners rapporterer et resultat før skatt på 140 millioner dollar for fjerde kvartal, til tross for en nedgang i inntektene sammenlignet med året før. Rederiet kunngjør et betydelig utbytte og fremhever langsiktige kontrakter som en nøkkelfaktor bak de sterke resultatene. Selskapet forventer at markedet vil forbli sterkt, men understreker at geopolitiske forhold skaper usikkerhet. Analytikere har delte meninger om fremtiden for bilfraktsektoren, men de fleste anbefaler å beholde aksjen. Aksjen har falt fra fjorårets toppnotering, men analytikernes gjennomsnittlige kursmål er høyere enn dagens kurs.
4 dager siden
Bilfraktrederiet Höegh Autoliners rapporterte et driftsresultat på 155 millioner dollar i første kvartal, noe som var lavere enn analytikernes forventninger på 161 millioner dollar. Omsetningen var på 329 millioner dollar, i tråd med forventningene. Selskapet planlegger å utbetale 158 millioner dollar i utbytte til aksjonærene i mai. Til tross for globale usikkerheter og økte geopolitiske spenninger, leverte selskapet solide resultater og økte kontraktsandelen til over 80 prosent gjennom nye flerårige kontrakter. Höegh Autoliners driver rundt 40 skip, og omtrent 20 prosent av lasten går til og fra USA, et marked som nå er påvirket av nye amerikanske importtariffer. Toppsjef Andreas Enger uttrykker bekymring for konsekvensene av tollendringene. Aksjen har falt 27,3 prosent i år, men analytikere har nylig økt kursmålene til 90 kroner per aksje.