Wallenius Wilhelmsen presenterer sterke resultater for fjerde kvartal og foreslår et rekordhøyt utbytte på 1,24 dollar per aksje. Selskapet rapporterte en omsetning på 1,34 milliarder dollar og et resultat før skatt på 305 millioner dollar.
Det er imidlertid delte meninger om fremtiden for bilfraktsektoren. Noen analytikere frykter en nedgang grunnet økt ordrebok og potensiell overkapasitet, mens andre mener markedet har overdrevet den potensielle nedgangen og ser fortsatt vekstmuligheter.
Aksjen har falt fra toppen, men analytikernes gjennomsnittlige kursmål ligger fortsatt over dagens nivå.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Höegh Autoliners rapporterer et resultat før skatt på 140 millioner dollar for fjerde kvartal, til tross for en nedgang i inntektene sammenlignet med året før. Rederiet kunngjør et betydelig utbytte og fremhever langsiktige kontrakter som en nøkkelfaktor bak de sterke resultatene. Selskapet forventer at markedet vil forbli sterkt, men understreker at geopolitiske forhold skaper usikkerhet. Analytikere har delte meninger om fremtiden for bilfraktsektoren, men de fleste anbefaler å beholde aksjen. Aksjen har falt fra fjorårets toppnotering, men analytikernes gjennomsnittlige kursmål er høyere enn dagens kurs.
3 måneder siden
Gjensidige Forsikring presenterer sterke tall for fjerde kvartal 2024, med et resultat før skatt på 1,61 milliarder kroner. Selskapet opplevde en betydelig økning i inntekter fra skadeforsikring, men en nedgang i finansinntekter. Som følge av de gode resultatene, foreslår Gjensidige et utbytte på ti kroner per aksje, tilsvarende fem milliarder kroner. Aksjekursen har steget 22 prosent det siste året. Det er imidlertid uenighet blant ekspertene om man bør kjøpe eller selge aksjen, noe som skaper usikkerhet rundt den videre utviklingen.
4 måneder siden
Bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen oppjusterer sine forventninger for 2024 og 2025. Selskapet venter en økning i justert driftsresultat (EBITDA) på 4-6 prosent i 2024, og ytterligere 5-10 prosent vekst i 2025. Rederiets guiding for 2025 er basert på salget av Mirrat-terminalen, vedvarende utfordringer i Rødehavet, og fravær av større negative hendelser. Til tross for positive utsikter, har rederiets aksjekurs falt den siste tiden. Analytikere har sprikende meninger om rederiets fremtidige utvikling på børsen, med flere kjøpsanbefalinger, men også noen salgsanbefalinger.
4 måneder siden
Bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen melder om forventninger til et solid 2025, med en vekst på 5-10 prosent i justert EBITDA. Dette følger en forventet økning på 4-6 prosent i 2024. Rederiet baserer sine prognoser på salget av Mirrat, fortsatt Rødehavet-trøbbel og ingen vesentlige hendelser. Selv om det er tegn på svakhet i bilsegmentet, forventes det en bedring i 2025. «High & Heavy»-segmentet ventes å være dempet store deler av året. Selskapet har opplevd kursfall til tross for høy inntjening, og analytikere er delte i synet på selskapets fremtid.
2 måneder siden
Wilh. Wilhelmsen Holding rapporterer et forbedret resultat i fjerde kvartal sammenlignet med fjoråret, med en økning i resultat før skatt til 98 millioner dollar. Selskapet foreslår et utbytte på 12 kroner per aksje for 2024, og vurderer ytterligere utbetalinger. Konsernsjef Thomas Wilhelmsen fremhever den sterke veksten og bidragene fra investeringene i Wallenius Wilhelmsen og Hyundai Glovis. Wilh. Wilhelmsen er engasjert i diverse maritime virksomheter, inkludert skips- og portservice, samt eierskap i andre selskaper.
2 måneder siden
Tørrlastrederiet Golden Ocean, notert på Oslo Børs, presenterte et resultatfall for fjerde kvartal 2023. Inntektene gikk ned til 211 millioner dollar, og resultatet etter skatt endte på 39 millioner dollar. Selskapet betaler et utbytte på 0,15 dollar per aksje, noe som er lavere enn forventet. Rederiet har inngått avtaler for store deler av sin flåte i første og andre kvartal. Markedet er preget av usikkerhet knyttet til Kinas økonomiske utvikling, men analytikere ser også positive tegn i økt etterspørsel etter kull og korn. Golden Ocean-aksjen har falt betydelig siden toppen i mai i fjor, men har hatt en liten oppgang hittil i år.
2 måneder siden
Hafnia rapporterte et resultatfall i fjerde kvartal med et resultat etter skatt på 80 millioner dollar, ned fra 176 millioner dollar året før. Selskapet betaler et lavere utbytte enn forventet, 0,0294 dollar per aksje. En analytiker i Sparebank 1 Markets peker på «betydelig usikkerhet» i fraktmarkedet, knyttet til mulig gjenåpning av Rødehavet og en potensiell fredsavtale i Ukraina, som kan påvirke seilingsdistanser og rater negativt. Hafnia-aksjen har falt på børsen, og det er delte meninger blant analytikere om selskapets fremtidige utvikling.
4 måneder siden
Bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen presenterte en oppdatert guiding som indikerer et solid 2025, med en forventet EBITDA-vekst på 5-10 prosent. Dette er likevel litt svakere enn analytikernes forventninger, noe som har ført til en nedjustering av estimater og et fall i aksjekursen. Rederiet peker på flere risikofaktorer, inkludert geopolitisk usikkerhet, handelskonflikter og utfordringer i forsyningskjeden. ABG Sundal Collier har nedgradert sin anbefaling på aksjen fra kjøp til hold, mens andre analytikere er delte i synet på selskapets fremtid. Til tross for en positiv utvikling i aksjekursen hittil i år, har den fått en knekk i høst.
4 dager siden
Bilfraktrederiet Höegh Autoliners rapporterte et driftsresultat på 155 millioner dollar i første kvartal, noe som var lavere enn analytikernes forventninger på 161 millioner dollar. Omsetningen var på 329 millioner dollar, i tråd med forventningene. Selskapet planlegger å utbetale 158 millioner dollar i utbytte til aksjonærene i mai. Til tross for globale usikkerheter og økte geopolitiske spenninger, leverte selskapet solide resultater og økte kontraktsandelen til over 80 prosent gjennom nye flerårige kontrakter. Höegh Autoliners driver rundt 40 skip, og omtrent 20 prosent av lasten går til og fra USA, et marked som nå er påvirket av nye amerikanske importtariffer. Toppsjef Andreas Enger uttrykker bekymring for konsekvensene av tollendringene. Aksjen har falt 27,3 prosent i år, men analytikere har nylig økt kursmålene til 90 kroner per aksje.
2 måneder siden
MPC Container Ships presenterte tall for fjerde kvartal, med driftsinntekter på 130 millioner dollar og et resultat etter skatt på 62 millioner dollar. Rederiet forventer et resultatfall i 2025, med en guiding for driftsinntekter på 515–530 millioner dollar og et brutto driftsresultat (ebitda) på 290–310 millioner dollar. Utbyttet for fjerde kvartal er 0,09 dollar per aksje. Selskapet har en ordrereserve på 1,1 milliarder dollar, men usikkerhet rundt Donald Trumps handelspolitikk og en potensiell åpning av Rødehavet skaper bekymring.