BookTok, en trend på sosiale medier som TikTok, har ført til økt leselyst blant unge. Biblioteker over hele landet rapporterer om rekordhøye utlånstall, spesielt av fysiske bøker.
Unge deler sine leseopplevelser og anbefalinger på nettet, noe som inspirerer andre til å lese. Lesing blir sett på som en motvekt til den digitale hverdagen, og gir en mulighet for ro og fordypning.
Papirbøker er spesielt populære, da de gir en fysisk opplevelse som mange savner i den digitale verden, og det å lese bøker gir status.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Bibliotekene i Norge opplevde rekordutlån i 2024, spesielt blant barn og unge. Flere bibliotekarer og unge lesere mener at lesing har blitt mer populært og trendy. Det spekuleres i at dette skyldes en metning av sosiale medier, et ønske om mer dybde, og at lesing gir et inntrykk av intellekt og selvdisiplin. Bibliotekene har også tatt inn populære «Young Adult»-bøker, noe som gjør dem mer tilgjengelige. Regjeringens leselyststrategi understreker viktigheten av lesing for demokratiet, da det fremmer kritisk tenkning og selvstendighet.
4 måneder siden
En ny trend blant unge viser et ønske om å redusere mobilbruk, drevet av en følelse av avhengighet og et ønske om mer tilstedeværelse. Forskning viser at mange opplever varsler fra sosiale medier som invaderende og at de går glipp av hverdagsglede ved å være for mye på skjerm. Samtidig øker den sosiale aksepten for å logge av, noe som gjør det lettere å redusere skjermtid. Psykologer understreker viktigheten av å være til stede i øyeblikket og oppfordrer til å reflektere over hvordan man ønsker å bruke tiden, spesielt i sosiale sammenhenger. Ensomhet blant unge knyttes også til skjermbruk, og det oppfordres til å se opp og rundt seg for å skape kontakt med andre.
3 måneder siden
Hårruller har igjen blitt populært, spesielt blant unge jenter, etter å ha vært mest brukt av eldre tidligere. Sosiale medier, særlig TikTok, har bidratt til trendens popularitet. Både Normal og Vita rapporterer om økt etterspørsel etter hårruller og andre krølleprodukter. Trenden med 'heatless curls' og fokus på krøllete hår har også spilt en rolle. Hårruller brukes nå for å oppnå spenst, volum og glans i håret, og større ruller er mer populære enn de små som ble brukt tidligere.
2 dager siden
En nyhetsartikkel utforsker hvorfor unges leseevne faller. Forskere peker på sosiale medier og skjermbruk som mulige årsaker.
3 måneder siden
Digitale kompaktkameraer opplever en kraftig salgsøkning, spesielt blant generasjon Z, som en del av en retrotrend. Elektronikkjedene melder om stor etterspørsel og at hyllene tømmes raskt. Trenden drives av et ønske om mer levende og autentiske bilder enn det mobilkameraer gir, samt påvirkning fra sosiale medier og influensere. I tillegg øker salget av kameratilbehør som eksternt lys, noe som indikerer et generelt ønske om bedre bildekvalitet.
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en trend der unge mennesker velger enklere mobiltelefoner uten internettilgang for å redusere skjermtid og føle seg mindre tilkoblet. Flere forteller at de føler seg mindre trøtte og mer tilstede i hverdagen ved å bytte ut smarttelefonen med en «dum» telefon. Et eksperiment viser at ungdommer som byttet til fliptelefoner sov bedre og prioriterte sosialt samvær. Medieforsker Mehri Agai påpeker at mange kjenner på en metning av å være tilgjengelig hele tiden, og at behovet for digital frakobling øker. Butikker som Elkjøp og Power melder om økt salg av enklere mobiltelefoner, spesielt blant yngre kunder.
4 måneder siden
Influenseren Sophie Elise har den siste tiden delt sin begeistring for nynorsk litteratur på sosiale medier, noe som har skapt oppmerksomhet rundt språket. Hun beskriver nynorsk som vakkert og mener det treffer lesere på en spesiell måte. Noregs Mållag ser positivt på hennes engasjement, som kan bidra til å øke interessen for nynorsk. Bokhandlerforeningen bekrefter at salget av bøkene hun har omtalt har økt. Sophie Elise har ingen planer om å skrive nynorsk selv, men vil fortsette å være en ivrig leser og fan av nynorsk litteratur.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
24 dager siden
Agustina Bazterricas roman «Kjøtt snakker ikke» har vakt oppsikt og engasjement, spesielt blant unge lesere på TikToks BookTok. Boken skildrer et samfunn der et virus har gjort dyrekjøtt giftig, og menneskekjøtt blir lovlig. Hovedpersonen jobber med avl av mennesker. Bazterrica forteller at hun skrev boken for å kritisere kapitalismen og vårt syn på dyr som produkter. Hun ønsker å få leserne til å reflektere over sine egne kjøttvaner, og forteller at flere har sluttet å spise kjøtt etter å ha lest boken. Bokhandlere merker også en økt interesse for bøker som trender på BookTok, både nye og gamle.