Schibsted Marketplaces skifter navn til Vend etter å ha vurdert 300 forslag. Det nye navnet, foreslått av en ansatt, skal symbolisere handel og bærekraft.
Navneendringen kommer etter at Schibsted ble delt i to, og markedsplassene nå skal bygge en selvstendig identitet. Eksisterende merkevarer som Finn og Blocket beholder sine navn, mens Vend blir en overordnet paraply.
Toppsjef Christian Printzell Halvorsen beskriver navnebyttet som en blanding av sorg over å forlate Schibsted-navnet og spenning over å skape noe nytt. Schibsted Media beholder sitt navn.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt. Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen. Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.
4 måneder siden
Schibsted Media har varslet at de forventer å redusere antall ansatte innen 2025. Nyheten ble delt under et allmøte denne onsdagen av konsernsjef Siv Juvik Tveitnes, og er senere bekreftet av kommunikasjonssjef Bjørn-Martin Bache Nordby. Det er foreløpig uklart hvilke avdelinger som vil bli berørt og hva den nøyaktige tidslinjen for prosessen vil være. Konserntillitsvalgt Ingunn Saltbones uttrykker bekymring og peker på at VG nylig har gjennomført en nedbemanning og omorganisering. Hun mener denne runden kan bli enda tøffere for de ansatte. De sentrale tillitsvalgte ble informert i forkant av kunngjøringen.
13 dager siden
Flere profiler forlater managementselskapet Max Social etter endringer i selskapets fokus. Selskapet, som er en del av Schibsted Media, har valgt å legge ned booking og eventer for å fokusere på merkevarebygging i sosiale medier. Morten Hegseth uttaler at Max Social ikke lenger passer hans karriere, mens Jan Henrik «Gladkokken» Syversen begrunner sin avgang med nye prisendringer. Daglig leder i Max Social, Cecilie Sørum Eriksrud, bekrefter endringene og oppfordrer profilene til å finne eksterne samarbeidspartnere for booking.
18 dager siden
Netthandelen.no, en av Norges eldste nettbutikker, stenger dørene etter nesten 30 år. Selskapet ble startet i 1997 og var kjent for sine auksjoner og et brede produktspekter. På sitt beste omsatte de for en halv milliard kroner i 2012. De siste årene har omsetningen falt, og selskapet har forsøkt å tilpasse seg markedet ved å gå bort fra auksjoner og fokusere på salg av hagemøbler. Netthandelen var likevel en viktig grunnstein for Brandsdal Group, som i dag omsetter for 1,3 milliarder kroner, hovedsakelig gjennom selskapene Blivakker og Cocopanda. Ingen ansatte mister jobben som følge av nedleggelsen.
3 måneder siden
Schibsted Media, som eier blant annet VG og Aftenposten, planlegger å redusere antall ansatte med rundt 350 årsverk i 2025. Dette tilsvarer omtrent 13 prosent av arbeidsstyrken. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes informerte de ansatte om nedbemanningen, som kommer som følge av en flat utvikling i annonse- og abonnementsinntekter. Tveitnes understreker at kuttene er nødvendige for å sikre fortsatt uavhengig journalistikk og styrke selskapets posisjon i en konkurranseutsatt mediebransje. Schibsted Media eier flere store mediehus i Norge og Sverige, inkludert VG, Aftenposten, E24, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
1 måned siden
Dagbladet og Aller X, som inkluderer Sol.no og Kode24, samler redaksjonell og kommersiell ledelse i en felles publisher-rolle. Frode Hansen og Hilde Schjerve blir publishers og får ansvar for både innholdsutvikling og forretningsdrift. Dette skjer etter at Alexandra Beverfjord nylig forlot sin stilling som konserndirektør i Aller Media for å begynne i Amedia. Hansen og Schjerve vil ha strategisk ansvar for innholdsutvikling, kommersiell vekst og videreutvikling av merkevarene.
2 måneder siden
Schibsted-konsernet gjennomfører omfattende nedbemanninger som følge av den økonomiske situasjonen. Totalt forsvinner 33 årsverk i VG og 26 i Aftenposten. Kuttene rammer også andre aviser i konsernet, inkludert Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og E24. Nedbemanningen berører hovedsakelig fellesfunksjoner som abonnement, annonser, produkt, teknologi, HR og finans. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes understreker at alle må bidra for å komme gjennom de tøffe tidene. Totalt skal mediegiganten kutte opptil 350 stillinger, noe som utgjør 13 prosent av arbeidsstyrken.
26 dager siden
St1 starter denne uken overgangen fra Shell-stasjoner til St1-stasjoner i Norge. St1 kjøpte Shell-stasjonene for ti år siden, og nå gjennomføres et navnebytte. Det vil ikke bli store endringer i tilbudet, men butikkene vil få nytt navn, «réal». St1 satser også på å lansere et eget konsept for hurtiglading av elbiler.
4 måneder siden
Lasse Heimdal har valgt å trekke seg fra stillingen som generalsekretær i Kirkens SOS, en rolle han har hatt siden 2020. Han ønsker å fokusere på forebyggende arbeid. Heimdal fratrer stillingen 1. januar 2025. Styreleder Kristin Holter uttrykker at det er trist at Heimdal slutter, men understreker at organisasjonen er i en endringsprosess. Hun mener at en ny generalsekretær vil ha stor mulighet til å forme organisasjonens fremtid. Kirkens SOS er landets største hjelpetjeneste på telefon og internett, og er nå på jakt etter en ny leder.
4 dager siden
Finn.no har startet en testperiode hvor det nå koster penger å legge ut annonser i kategoriene båtdeler, tilhengere og MC-deler, som tidligere var gratis. Prisene i testperioden er basert på salgsobjektets verdi, med en kostnad på 29 kroner for varer under 800 kroner og 79 kroner for dyrere varer. Kommunikasjonssjef Adele Cappelen Blystad forklarer at hensikten med testen er å redusere irrelevante annonser og useriøse aktører, og dermed øke kvaliteten på produktene som selges. Testperiodens varighet er usikker og avhenger av den innsikten Finn.no får underveis. Enkelte brukere, som MC-fører Håvar Haaby, er kritiske til betalingskravet og frykter at det kan føre til at folk heller bruker andre markedsplasser som Facebook, hvor risikoen for svindel er større. Finn.no understreker at målet med ordningen er å bygge tillit mellom kjøpere og selgere.