En kunde oppdaget at en gevinst fra salg av verdipapirfond var rapportert dobbelt i skattemeldingen, både fra Danske Bank og Nordea etter at Danske Bank overførte sine kunder til Nordea. Kunden kontaktet Skatteetaten, som bekreftet at det var greit å fjerne den ene posten.
Skatteetaten opplyser at man ikke trenger dokumentasjon med mindre de er i tvil.
Danske Bank og Nordea sier de ikke har hørt om andre tilfeller av dobbel rapportering, men oppfordrer kunder til å ta kontakt dersom de oppdager feil.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En kunde klaget til DNB Eiendom i Skien etter å ha oppdaget at meglerprovisjonen var dobbelt så høy som forventet. Provisjonen var basert på både salgssum og fellesgjeld, mens oppdragsavtalen var uklar på dette. DNB Eiendom tilbød kunden et «fullt og endelig oppgjør» på 44.650 kroner, men krevde at avtalen skulle være konfidensiell. Kunden aksepterte avtalen, men har senere valgt å dele sin opplevelse. DNB Eiendom hevder at feilen ble raskt rettet opp, og at de ikke benytter taushetsplikt i vanlige avtaler, men i enkelttilfeller eller tvistesaker. De har ikke svart på hvor ofte de inngår slike avtaler.
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
1 måned siden
DNB har beklaget at rundt 3.000 fondskunder har fått feil kurs og kursdato etter en teknisk oppussing og overgang til en ny spareløsning. Feilen gjelder handler utført fredag 7. mars, og banken lover å rette opp dette innen to uker. I tillegg opplevde noen kunder at transaksjoner fra 6. og 7. mars ikke var synlige, men dette er nå rettet. DNB korrigerer også kursdatoer der det er fordelaktig for kunden. Rundt 1.000 kunder venter fortsatt på å bli flyttet over til den nye løsningen, men de kan handle fond ved å kontakte banken.
1 måned siden
DNB og Sbanken stengte tirsdag formiddag aksjehandelen etter at en kunde oppdaget å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Banken bekrefter at et fåtall innloggede aksjekunder i en begrenset periode kan ha sett opplysninger om andre kunder. Feilen oppsto etter en teknisk oppgradering av systemene. DNB understreker at ingen feilaktige overføringer ble gjennomført, og de gjennomgår nå alle aksjeordre for å forsikre seg om at ingen har lagt inn ordre på andres vegne. Aksjehandelen er nå åpnet igjen, og hendelsen er rapportert til Data- og Finanstilsynet. En kunde forteller at han opplevde det samme som tidligere har skjedd med Nordnet.
1 måned siden
DNB og Sbanken har midlertidig stengt for aksjehandel i sine digitale kanaler etter at en kunde rapporterte å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Kommunikasjonsrådgiver Julia C. Stelzer Nordberg i DNB sier banken undersøker feilen og omfanget av den, og vil rapportere saken til Data- og Finanstilsynet. Kunder kan fortsatt legge inn ordre manuelt via telefon.
1 måned siden
Artikkelen omhandler de vanligste feilene folk gjør når de fyller ut skattemeldingen. Skatteetaten anbefaler at man kontrollerer den forhåndsutfylte skattemeldingen nøye, spesielt opplysninger om boligsalg, utleie, kryptovaluta og økonomiske forhold i utlandet. Mange er usikre på fradrag og tror feilaktig at feriepenger ikke er skattepliktig inntekt. For høy formuesverdi på boligen er også en vanlig feil, som kan føre til for mye betalt formuesskatt og eiendomsskatt. Dokumentasjon for å justere boligverdien må være tilgjengelig. Skattebetalerforeningen råder folk til å ikke stole blindt på de forhåndsutfylte opplysningene og minner om at man kan endre skattemeldingen tre år tilbake.
7 dager siden
Mange nordmenn har levert skattemeldingen, men det er fortsatt mulig å rette opp feil. Artikkelen beskriver sju vanlige skattetabber som kan føre til problemer eller ekstra kostnader. Disse inkluderer å godta skatteoppgjøret uten å kontrollere tallene, forsøke å ordne alt selv uten hjelp, og å fjerne feriepenger fra skattemeldingen, som er feil da feriepenger er skattepliktige. Videre advares det mot å overse kryptovaluta i skattemeldingen, ignorere veiledende "dulting" fra Skatteetaten, ikke justere eiendomsskatten ved feil verdsettelse, og å glemme å oppdatere kontonummer for skatteutbetaling. Skatteeksperter anbefaler å sjekke skattemeldingen nøye, søke hjelp ved behov, og rette opp eventuelle feil for å unngå tilleggsskatt og andre problemer.
1 måned siden
Skatteetaten sender ut skattemeldinger, og Skattebetalerforeningen understreker viktigheten av å kontrollere opplysningene. Feil eller mangler kan føre til feil skatteberegning. Mange tror skattemeldingen er ferdig utfylt, men det er viktig å sjekke for endringer og potensielle fradrag som kan ha oppstått. Tidlig levering gir raskere utbetaling av eventuell skatt til gode. Skatteetaten kan endre opplysninger inntil fem år tilbake, og i år er siste sjanse for å korrigere 2021-meldingen.
17 dager siden
Artikkelen tar for seg vanlige spørsmål knyttet til skattemeldingen, inkludert endring av boligverdi, kryptobeskatning og tabellkort-fella. Skatteetaten oppfordrer skattebetalere til å kontrollere og eventuelt korrigere boligverdien, samt å rapportere kryptovaluta. Tabellkort-fella oppstår når to arbeidsgivere bruker samme tabellkort, noe som resulterer i for lavt skattetrekk. Skatteetaten understreker at det er skattebetalers ansvar å forsikre seg om at arbeidsgivere bruker korrekt skattekort.
1 måned siden
Flere DNB-kunder opplever problemer med å se sine fond etter en teknisk oppdatering i helgen. Problemene rammer kunder som hadde pågående fondshandler under oppdateringen, og berører omtrent 1000 kunder. DNB understreker at midlene er trygge, og at kundene kan handle fond ved å kontakte DNBs fondssenter. Banken forventer at alle kunder vil ha normal tilgang til sine fond i løpet av uken.