Bø-ordfører Sture Pedersen roser dagligvarekjedene for deres samfunnsansvar i distriktene, spesielt i en tid hvor offentlige tjenester reduseres. Han mener kjedene sikrer tilgang til mat, opprettholder lokalsamfunn og bidrar til landets forsvarsevne.
Pedersen påpeker at kjedene tar kostnader ved å distribuere varer til hele landet, og at prisene er relativt like overalt.
Han kritiserer også importvernet og mener det er en viktig årsak til høye matpriser, og etterlyser en oppmykning for å få lavere priser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 dager siden
Forslag om å splitte opp de store dagligvarekjedene i Norge for å øke konkurransen og redusere matprisene har fått bred støtte i befolkningen. BI-professor Per Ingar Olsen advarer imidlertid mot dette tiltaket og mener det vil føre til dyrere mat. Han forklarer at dagligvaremarkedet er tett integrert med eierskap i innkjøpsorganisasjoner, grossister, lagre og leverandører, noe som gjør en oppsplitting kostbar og ineffektiv. Olsen påpeker at dagens system har utviklet seg over tid med myndighetenes godkjennelse, og at kjedene har sterk kontroll over leverandørindustrien. Han mener at andre tiltak, som å redusere tollsatser, kan være mer effektive for å senke prisene. Et norsk EU-medlemskap kan også øke konkurransen ved å åpne markedet for utenlandske aktører. Olsen understreker at dagens situasjon gir de store kjedene liten grunn til å endre prisnivået, og at oppsplitting ikke nødvendigvis vil gi lavere priser.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer butikkenes bruk av tilbud og mener det ikke fører til lavere totalpriser på matvarer. Han hevder at VGs matbørs har bidratt til å forsterke priskonkurransen, noe som har ført til store prisvariasjoner på enkelte produkter. Reitan mener at reelt lavere priser kun kan oppnås gjennom effektivisering av hele verdikjeden.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
29 dager siden
Konkurransetilsynet mener toll på mat er det største hinderet for bedre konkurranse i dagligvaremarkedet, og oppfordrer politikerne til å vurdere justeringer. De mener at tollmurene ikke bare beskytter bøndene, men også leverandører og dagligvarekjeder fra konkurranse utenfra. Senterpartiets Geir Pollestad kritiserer tilsynet for å blande seg inn i politikk, og mener matproduksjon også handler om sikkerhet og beredskap. Konkurransetilsynet understreker at det er deres jobb å gi råd for å bedre konkurransen, og at importvern påvirker hele dagligvaremarkedet.
3 måneder siden
En artikkel i DinSide undersøker hvorfor Big One frossenpizza er billigere i Sverige enn i Norge. Dagligvareinfluenser Anders Nordstad hevder at prisforskjellen ikke skyldes landbrukspolitikk, men markedets betalingsvilje og merkevarestyrke. Han mener lavere kjøpekraft og svakere merkevare i Sverige fører til lavere pris. Økonom Odd Gisholt tror derimot at prisforskjellen skyldes store innkjøp og lavere avgifter i Sverige, og mener importvernet gjør norske landbruksprodukter for dyre. Orkla Foods Norge opplyser at det er kjedene, og ikke leverandørene, som bestemmer prisene.
1 måned siden
Rødt-leder Marie Sneve Martinussen reagerer sterkt på Norgesgruppens årsresultat på 4,88 milliarder kroner før skatt, samtidig som matvareprisene har steget. Martinussen mener vanlige folk betaler for mye for mat, mens bøndene får for lite. Hun krever derfor at dagligvarekjedene splittes opp for å redusere kjedemakten. SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes støtter kritikken og etterlyser tiltak fra konkurransetilsynet og regjeringen. Flere økonomer mener at de høye matvareprisene kan føre til at Norges Bank ikke vil senke renten.
27 dager siden
SV tar til orde for å splitte opp dagligvaregiganter som Norgesgruppen og Reitan for å redusere matvareprisene. Kari Elisabeth Kaski mener manglende konkurranse er hovedårsaken til høye priser og vil gi Konkurransetilsynet myndighet til å bryte opp selskapene. SV foreslår også å senke terskelen for dominerende aktører. Handelsorganisasjonen Virke mener derimot at størrelse er en fordel for effektiv logistikk.
1 måned siden
En økonom ved BI Bergen hevder at landbrukspolitikken, med tollmurer og subsidier, koster hver nordmann 10.000 kroner i året. Dette fører til at matprisene er betydelig høyere enn i Sverige. Høy toll beskytter norske produsenter, men begrenser samtidig konkurransen og utvalget i dagligvaremarkedet. Flere økonomer mener at dette systemet indirekte gagner dagligvarekjedene og leverandørene. Orkla avviser at de tjener på tollmurene, mens Virke innrømmer at toll begrenser konkurransen fra utenlandske aktører.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
23 dager siden
Artikkelen er et svar til Gunnar Stavrums påstand om at bøndene selv er skyld i for dårlig betaling for matvarene de produserer. Det argumenteres med at landbrukssamvirker opererer under strenge reguleringer som begrenser deres mulighet til å utøve markedsmakt, og at toll sikrer norsk matproduksjon. Det fremheves at dagligvarekjedene har stor innkjøpsmakt og at prisene i dagligvarehandelen påvirkes av internasjonale råvarepriser og landbrukspolitikken. Samvirkene har som oppgave å sikre stabile inntekter for bøndene, ikke å presse opp prisene. Artikkelen konkluderer med at en dypere forståelse av hvordan landbrukssamvirkene fungerer er nødvendig for en konstruktiv debatt om bøndenes inntekter og matvareprisene i Norge.