Normal-kjeden feirer en stor milepæl med åpningen av sin butikk nummer 200 i Norge. Selskapet fortsetter sin raske ekspansjon og planlegger flere store butikker.
Artikkelen handler om Normal-kjedens ekspansjon i Norge. Kjeden åpner sin 200. butikk i Markveien på Grünerløkka i Oslo, en milepæl Normal-sjef Thomas Harsvik fremhever.
Normal har doblet antall butikker på under fem år og har åpnet 108 butikker siden januar 2000. Kjeden utfordrer dagligvare- og kosmetikkbransjen på pris.
I tillegg til Oslo-åpningen, planlegger Normal en stor butikk i Allehelgens gate i Bergen, som blir like stor som den største butikken på Karl Johan. Selv om tempoet i nyåpninger har vært noe lavere siden i fjor sommer, skyldes dette at kjeden bruker kapasitet på å flytte og utvide butikker med høy omsetning, som for eksempel i Ski og på Byporten i Oslo.
Thomas Harsvik
Normal
Nettavisen
Kiwi
Rema 1000
Oslo
Grünerløkka
Bergen
Lillehammer
Ski
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Lavpriskjeden Europris ekspanderer med flere nye butikker. Nylig åpnet de en butikk i Asker, og planlegger åpninger på Bekkestua, Grim, Fritzøe Brygge, Holmlia senter og Arkaden i Stavanger. Selskapet opplevde en økning i omsetningen til 4,4 milliarder kroner og en fortjeneste på 569 millioner kroner før skatt i fjerde kvartal. Europris forklarer suksessen med å forutse kundenes behov og optimalisere kampanjer, men er samtidig dyrest i Nettavisens vedtest.
3 måneder siden
Europris opplevde sterk vekst og økt lønnsomhet i fjerde kvartal 2024, med en omsetning på 4,4 milliarder kroner og en driftsmargin på over 20 prosent. Selskapet planlegger å utvide med syv nye butikker, hovedsakelig i Stor-Oslo, samtidig som butikken i Tromsø stenges. Veksten skyldes nå økt salgsvolum, ikke bare prisøkninger, noe som ifølge toppsjefen gir kundene mer for pengene. Eierne kan glede seg over et økt utbytte på 3,50 kroner per aksje. Europrissjefen mener konkurransen er god og har blitt tøffere de siste årene, med aktører som Normal, Dollarstore og Rusta som utfordrere.
12 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler Rema 1000-kjøpmann Mehmet Tekinöz, som hadde en ligningsinntekt på 6,7 millioner kroner i 2023. Han driver den travleste Rema 1000-butikken i landet, og har jobbet i dagligvarebransjen siden han var 13 år. Tekinöz kom til Norge som 18-åring og har jobbet seg oppover. Han understreker viktigheten av å kontrollere kostnader og tar ut utbytte i stedet for høy lønn. Tekinöz er også kjent for sitt engasjement i veldedighet gjennom et kjøpmannsfond som støtter ulike organisasjoner. Artikkelen nevner også at en annen Rema 1000-kjøpmann, Preben André Madsen, hadde en inntekt på 7,5 millioner kroner i 2023, og at Rema 1000 er den eneste kjeden med utelukkende franchisedrevne butikker.
1 måned siden
Artikkelen omhandlar den aukande utbygginga av små kraftverk i Noreg, trass i at myndigheitene slit med å få sving på kraftløftet. Jens Stoltenberg sin tale om at «smått er godt» har ført til ein boom i småkraftverk, der det no er 1433 slike anlegg. NRK si kartlegging viser at 62 nye er under bygging og 158 er godkjende, noko som til saman kan gje 1,4 TWh. Tilhengarar meiner dette er nødvendig for det grøne skiftet og distriktsutvikling, medan motstandarar peikar på skadane på vassdrag og at eit fåtal store kraftverk kan vere meir berekraftig. Samstundes meiner Fornybar Noreg at alle former for fornybar energi trengst for å nå klimamåla.
1 måned siden
Rema 1000 opplevde en betydelig vekst i Norge i fjor, med en økning i driftsresultatet på 17 prosent til 2,1 milliarder kroner. Butikkomsetningen steg også, og selskapet mener dette skyldes en styrket prisposisjon som tiltrekker flere kunder. Reitan AS, som eier Rema 1000, investerte store summer i oppkjøp, inkludert Aldi-butikker i Danmark, og reinvesteringer. Konsernet hadde en solid økning i resultat før skatt og betalte over en halv milliard kroner i skatt. Rema 1000 forventer å unngå et stort gebyr fra Konkurransetilsynet etter Konkurransetilsynets vedtak om prisjuks.
4 måneder siden
Ikea-sjef Carl Aaby forteller om etableringen av et minivarehus i Karl Johans gate, hvor de nå selger rundt 1000 varer, inkludert softis og kaffe. Han vurderer også å introdusere pølser. Årsrapporten viser et fall i lønnsomhet som følge av et stort priskutt på 2800 varer, men dette er et bevisst grep for å holde prisene lave. Ikea jobber med å utvide varehuset på Furuset, men er avhengig av godkjenning fra kommunen. Aaby uttrykker bekymring for den nye aktøren Temu, og understreker viktigheten av like konkurransevilkår for alle aktører.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
18 dager siden
Konkurransetilsynets ferske rapport avslører at Kiwi er Norges største dagligvarekjede med 24,4 prosent markedsandel, tett fulgt av Rema 1000. Extra har hatt betydelig vekst, særlig grunnet omprofilering av Prix-butikker. Kartleggingen kommer etter press fra Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet for åpenhet i bransjen. Rapporten bekrefter at lavprissegmentet dominerer, og at Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 har en svært konsentrert markedsandel. Rødt har foreslått å splitte opp de store kjedene.
3 måneder siden
Dagligvarekjeden Fudi utfordrer Kiwi og Meny med lavere priser på frukt, grønnsaker og eksotiske tørrvarer. De åpner en ny butikk på Røa Torg i Oslo 1. april, og har som mål å etablere seg over hele landet. Fudi tilbyr et bredt utvalg av internasjonale merkevarer fra blant annet Asia, Midtøsten og Latin-Amerika. De hevder at etablerte kjeder har dårligere utvalg og tar seg bedre betalt. Kiwi svarer at de skal være billigst og har en bonusordning på frukt og grønt, men vil ikke kommentere marginer eller Fudis priser.