Det har oppstått en ordkrig mellom Safedrive og regjeringen angående et forslag om å forby varsling av trafikkontroller. Safedrive hevder at regjeringen i praksis vil forby deres tjeneste, noe regjeringen avviser kontant. Regjeringen ønsker å forby varsling av trafikkontroller som fart, rus og bilbelte, men vil tillate varsling av hindringer og dyr i veibanen.
Safedrive mener dette vil ramme dem hardest fordi deres enhet er lett synlig i bilene, mens konkurrenter bruker apper. Politiet mener varsling av kontroller er en fordel for kriminelle.
Saken har skapt stort engasjement, og Samferdselsdepartementet har mottatt mange høringssvar. Safedrive truer med å legge ned bedriften og miste 80 arbeidsplasser dersom forbudet innføres.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
26 dager siden
Selskapet Safedrive truer med å flytte virksomheten ut av Norge dersom regjeringen forbyr varsling av trafikkontroller. Regjeringen mener slike varslinger er trafikkfarlige og vil fremme et lovforslag om forbud. Safedrive mener på sin side at tjenesten virker preventivt og at regjeringen mangler et solid faktagrunnlag. Utrykningspolitiet støtter forbudet og mener varslingene undergraver effekten av uanmeldte kontroller, og viser til tilfeller der ruspåvirkede sjåfører har unngått kontroll. Safedrive frykter for tap av arbeidsplasser i Norge dersom forbudet trer i kraft.
2 måneder siden
Samferdselsdepartementet nærmer seg et lovforslag om forbud mot varslingsenheter som Safedrive, som varsler om fotobokser og trafikkontroller. Over 100 000 kjøretøy er utstyrt med enheten. Safedrive argumenterer for at deres varslinger øker trafikksikkerheten, men UP og samferdselsministeren mener det svekker den preventive effekten av politikontroller. Det er politisk uenighet om forbudet, med FrP og Høyre som er kritiske.
2 måneder siden
Safedrive, en tjeneste som varsler om politikontroller, kan bli forbudt. Samferdselsdepartementet jobber med et lovforslag for å hindre slik varsling, da de mener det svekker den preventive effekten av kontrollene. Safedrive ønsker å samarbeide med politiet og hevder at deres varsling øker trafikksikkerheten. Politiet avviser imidlertid samarbeid, og mener at alle deres kontroller er ruskontroller som skal være uforutsigbare. Selskapet hadde en inntekt på 200 millioner kroner i 2023. Frp og Høyre er kritiske til et forbud, og mener det vil føre til at utenlandske aktører tar over markedet.
1 måned siden
Regjeringen har kunngjort et lovforslag om å forby apper og systemer som varsler om trafikkontroller. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slike varslinger undergraver hensikten med trafikkontroller, som er å redusere risikoatferd som høy fart, rus og uoppmerksomhet i trafikken, og bidrar til å gjøre veiene mer utrygge. Lovforslaget vil bli sendt ut på høring i fire uker, og regjeringen håper Stortinget kan vedta loven før sommeren.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
25 dager siden
Politiet mener varslingstjenester for politikontroller er en gavepakke for kriminelle, som bruker det i alvorlig kriminalitet. Tidligere samferdselsminister og styreleder i Safedrive, Ketil Solvik-Olsen, avviser dette og mener det ikke har betydning for kriminalitet. Samferdselsdepartementet har startet en høring om forbud mot varsling av politikontroller, noe Safedrive kritiserer og kaller en kampanje fra regjeringen. Safedrive, som har 140.000 abonnenter, har kjørt en reklamekampanje i forkant av høringsfristen. Under en UP-kontroll i Malvik ble den første bilen med aktiv varsling observert etter åtte minutter.
3 måneder siden
Regjeringen ønsker å øke trafikkbøtene for å holde tritt med prisveksten, men møter motstand fra politiet. Politidirektoratet viser til forskning som indikerer at økning i bøtesatser har minimal effekt på trafikksikkerheten, og at økt politikontroll er et mer effektivt tiltak. Både UP og Norges Lastebileier-Forbund er kritiske til de høye bøtene, som de mener rammer unge sjåfører hardt og fører til merarbeid for politiet. Samferdselsdepartementet forsvarer økningen med at det er nødvendig for å opprettholde bøtenes preventive effekt.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.