Nyhetssaker

Samferdselsdepartementet vil forby Safedrive – Splittelse på Stortinget

Dagbladet logo

Dagbladet

251 ord

politikk og samfunn

1 måned siden

Kan ramme over 100 000

Hovedpunkter

  • Samferdselsdepartementet nærmer seg et forbud mot varslingsenheter som Safedrive.
  • Over 100 000 kjøretøy i Norge har installert Safedrive.
  • Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er styreleder i Safedrive.
  • UP avviser samarbeid med Safedrive og mener kontrollene skal være uforutsigbare.
  • FrP og Høyre er kritiske til et forbud mot Safedrive.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7
Dybde6
Positivitet5
Anbefaling7

Sammendrag

Samferdselsdepartementet nærmer seg et lovforslag om forbud mot varslingsenheter som Safedrive, som varsler om fotobokser og trafikkontroller. Over 100 000 kjøretøy er utstyrt med enheten. Safedrive argumenterer for at deres varslinger øker trafikksikkerheten, men UP og samferdselsministeren mener det svekker den preventive effekten av politikontroller. Det er politisk uenighet om forbudet, med FrP og Høyre som er kritiske.

Liknende artikler

Vil forby varsling av trafikkontroller

VG logovg.no

15 dager siden

Regjeringen vil forby varsling av trafikkontroller: Frykter økt risikoatferd

Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.

Politiet rakk ikkje å stille seg opp før promillekontrollen var varsla

NRK logonrk.no

1 måned siden

Varsling av politikontroller kan bli forbudt

Safedrive, en tjeneste som varsler om politikontroller, kan bli forbudt. Samferdselsdepartementet jobber med et lovforslag for å hindre slik varsling, da de mener det svekker den preventive effekten av kontrollene. Safedrive ønsker å samarbeide med politiet og hevder at deres varsling øker trafikksikkerheten. Politiet avviser imidlertid samarbeid, og mener at alle deres kontroller er ruskontroller som skal være uforutsigbare. Selskapet hadde en inntekt på 200 millioner kroner i 2023. Frp og Høyre er kritiske til et forbud, og mener det vil føre til at utenlandske aktører tar over markedet.

Regjeringen vil forby varsling av trafikkontroller

Nettavisen logonettavisen.no

15 dager siden

Regjeringen vil forby varsling av trafikkontroller for å bedre trafikksikkerheten

Regjeringen har kunngjort et lovforslag om å forby apper og systemer som varsler om trafikkontroller. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slike varslinger undergraver hensikten med trafikkontroller, som er å redusere risikoatferd som høy fart, rus og uoppmerksomhet i trafikken, og bidrar til å gjøre veiene mer utrygge. Lovforslaget vil bli sendt ut på høring i fire uker, og regjeringen håper Stortinget kan vedta loven før sommeren.

Beskjed til 100 000 nordmenn

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

29 dager siden

UP advarer: Varsling av fartskontroller kan hjelpe ruspåvirkede sjåfører

UP advarer bilister mot å varsle om fartskontroller, da dette kan hjelpe ruspåvirkede sjåfører å unngå å bli tatt. En hendelse der en promillekjører med barn i bilen ble stoppet, illustrerer viktigheten av uforutsigbare kontroller. UP-sjefen understreker at ruskjøring er en hyppig årsak til alvorlige ulykker, og at varslingstjenester gjør det lettere for ruspåvirkede sjåfører å unngå kontroll. Samferdselsdepartementet vurderer nå et lovforslag om forbud mot slike varslingsenheter for å bedre trafikksikkerheten.

Skyter i været

Dagbladet logodagbladet.no

1 måned siden

Nok en økning i trafikkbøter foreslås

Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.

Politiet advarer bilister: – Han var «sikker» på at vi ikke sto der

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Politiet advarer mot varsling av trafikkontroller: Undergraver trafikksikkerheten

Politiet og regjeringen kritiserer varslingstjenester for trafikkontroller, da disse undergraver trafikksikkerheten. UP påpeker at bilister bruker varslingstjenestene aktivt, og at alle trafikkontroller også er ruskontroller. De frykter at ruspåvirkede sjåfører unngår kontroll, og minner om at rus er en faktor i mange dødsulykker.

Fikk fartsbot som statsråd – økte bøtesatsene

TV2 logotv2.no

1 måned siden

Regjeringen øker bøtesatser etter tidligere ministers fartsbot

Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.

Foreslår russe-rulling i traktorfart

NRK logonrk.no

1 måned siden

Akershus vil ha fartsgrense for russebusser, ikke forbud

Fylkespolitikere i Akershus foreslår at russebusser med ståplasser og sidestilte seter skal ha en fartsgrense på 50 km/t, istedenfor et forbud. De mener dette vil være en tryggere løsning og hindre forskjellsbehandling, da veteranbusser har samme fartsgrense. Russen støtter forslaget, da et forbud vil føre til store økonomiske tap for de som allerede har investert i slike busser. Samferdselsministeren har advart mot å inngå kontrakter for slike busser og vil ikke vurdere forslaget før etter høringsfristen, men gjentar regjeringens ønske om å forby denne typen busser på grunn av sikkerhetshensyn.

Nye retningslinjer: Åpner for flere fotobokser

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Nye regler åpner for flere fotobokser

Nye retningslinjer fra Statens vegvesen og politiet, bestilt av Samferdselsdepartementet, åpner for at det kan settes opp flere fotobokser. Tidligere var det et krav om at det måtte ha vært personskadeulykker på strekningen for å sette opp fotoboks. Nå er det tilstrekkelig at minst 20 prosent kjører over fartsgrensen, eller at det er vanskelig for politiet å drive fartskontroll, for eksempel i lange tunneler. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Det er per nå 428 fotobokser i Norge.

Skyhøye bøtesatser plyndrer bilister uten å bedre sikkerheten

Nettavisen logonettavisen.no

4 dager siden

Kritikk mot regjeringens økning av trafikkbøter: Ingen bevis for bedre sikkerhet

Regjeringen har økt bøtesatsene for trafikkovertredelser med 40 prosent på tre år, til tross for at Politidirektoratet mener det ikke gir bedre trafikksikkerhet. Politidirektoratet påpeker at bøtene allerede er høye nok, og at økningen primært er for å øke statens inntekter. Flere bilorganisasjoner, som NAF og KNA, protesterer også og savner en faglig begrunnelse for de høye satsene, og mener økningen virker usosial og urettferdig. Samferdselsministeren har valgt å øke bøtesatsene ytterligere, selv om forskning viser at tidligere skjerpelser har hatt effekt, men at de nye ikke har noen dokumentert virkning.