Et lager med rundt 1800 brannfarlige elbilbatterier står utendørs uten brannsikring i Spydeberg, Østfold, og politiet advarer om stor fare for alvorlig personskade. Bransjen mener dette er en varslet katastrofe, delvis på grunn av høye kostnader ved å ta ut og gjenvinne batteriene. Antallet vrakede elbiler øker kraftig, og det finnes allerede minst 2000 lagrede batterier rundt om i Norge.
Norske Bilressurser og miljøstiftelsen Zero etterlyser raskere tiltak for å unngå miljø- og sikkerhetsrisiko. Hydrovolt, et stort gjenvinningsanlegg, har kapasitet, men får ikke nok batterier til behandling.
Myndighetene jobber med nye krav og samarbeid for bedre batterihåndtering, mens politiet har siktet to bedrifter for forsøpling knyttet til batterilageret. Bransjen håper på en midlertidig panteløsning for å gjøre gjenvinning økonomisk mulig og unngå flere farlige batterilagre.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
8 timer siden
Bilopphuggere i Norge sliter med en stor mengde skadde og lagrede elbilbatterier som utgjør en miljø- og brannrisiko. Minst 2000 batterier er lagret uten tilstrekkelig sikring, blant annet 1800 i Spydeberg. Flere stortingspolitikere fra MDG, Frp og SV krever at regjeringen tar ansvar og samler aktørene for å finne en løsning. De kritiserer dagens utydelige ansvarsfordeling og mener situasjonen er en test på Norges evne til å håndtere den grønne omstillingen. Klima- og miljødepartementet påpeker at bilbransjen har ansvaret for avfallshåndteringen, men jobber samtidig med nye EU-regler for bedre batterihåndtering. Produsentansvarsselskapet Autoretur mener det ikke er et avfallsproblem, men at markedet for brukte batterier er utfordrende. Flere aktører advarer om at situasjonen kan bli kritisk hvis det ikke tas grep raskt.
13 dager siden
Politiet har avsperret et industriområde i Spydeberg etter funn av et stort antall usikrede elbilbatterier. Mellom 1400 og 1800 batterier ligger lagret utendørs uten tilstrekkelig sikring, noe som utgjør en potensiell brannfare. Ved brann kan batteriene utvikle giftig gass og forurense drikkevannskilder. Hendelsen etterforskes, og området overvåkes kontinuerlig med droner og termisk kamera. Kommunen og nødetater vurderer tiltak for å håndtere situasjonen og minimere risikoen for miljøskade og fare for innbyggere.
11 dager siden
Politiet etterforsker et lager med elbilbatterier i Spydeberg etter at barn er observert lekende på området. En nabo varslet kommunen i fjor, men ble ikke hørt. Etterforskningen viser involvering av flere firmaer og at batteriene stammer fra tilbakekalte Opel Ampera-biler. Kommunen krever nå fjerning av batteriene. Leietaker Scanfreight sier de ikke var klar over bekymringsmeldingene, men lover handling. Brannsjefen beskriver situasjonen som svært alvorlig.
4 måneder siden
Salget av batteridrevne verktøy og hagemaskiner har økt betydelig, noe som fører til at mange nordmenn har flere litium-ion-batterier hjemme. Disse batteriene kan bli ødelagt hvis de oppbevares i kalde rom over vinteren, da de gradvis tappes for energi og ikke kan lades igjen. Det er også en viss brannfare knyttet til batterier, og statistikk viser at en del branner har startet i batterier. Myndighetene anbefaler å følge ladevettregler og lagre batterier i tempererte rom. Kraftigere batterier krever også sikker lagring i brannsikre kasser.
2 måneder siden
Brannvernforeningen slår alarm om brannfaren knyttet til elsparkesykler på kollektivtransport i Oslo, og påpeker at flere storbyer har innført forbud. Bekymringen skyldes at skadde elsparkesykler kan selvantenne. Oslo Sporveier har foreløpig ikke innført forbud, men vurderer situasjonen på nytt etter økningen av elsparkesykler i bybildet og ny kunnskap om brannrisiko. Passasjerer uttrykker støtte til et eventuelt forbud, begrunnet med både sikkerhet og plassmangel.
17 dager siden
130 Jaguar I-Pace elbiler, som kostet rundt én million kroner da de var nye, skal vrakes på grunn av brannfarlige batterier. De fleste bilene er 2019- og 2020-modeller. Totalt er 270 biler i Norge og over 2000 globalt berørt av problemet. Noen eiere har ventet på nytt batteri, mens andre har solgt bilene tilbake til importøren. En bileier opplevde at bilen begynte å brenne og ble totalskadd. Bilopphoggeriet Bil1Din har kjøpt de 130 bilene for å demontere dem.
2 måneder siden
NAF advarer om at 64.000 bileiere lader elbilen uforsvarlig hjemme, noe som kan føre til brann. Lading i vanlig stikkontakt eller med skjøteledning er risikabelt og ulovlig. Regelverket krever ladeboks for regelmessig hjemmelading. NAF understreker at nødladekabel kun skal brukes unntaksvis. Samtidig melder NAF om at elbilandelen i nybilsalget er over 96 prosent, og ber om at elbilfordelene opprettholdes.
2 måneder siden
NAF slår alarm om brannfare knyttet til feilaktig lading av elbiler. En undersøkelse viser at 8 prosent av norske elbilister, tilsvarende 64 000 personer, lader bilen hjemme ved hjelp av skjøteledning eller vanlig stikkontakt. Dette er ikke tillatt og kan føre til varmgang og brann. NAF understreker at ladekabler som følger med bilen kun er ment for nødlading, og at regelmessig lading hjemme krever installasjon av en ladeboks. De som lader feil risikerer også problemer med forsikringsselskapet ved eventuelle skader.
26 dager siden
Flere Nissan Leaf-eiere har opplevd plutselig og dramatisk batterisvikt under kjøring, noe som kan føre til farlige situasjoner. NAF mener dette er et kjent og trafikkfarlig problem, spesielt ved kjøring i høy hastighet eller i motbakke. Nissan er klar over problemene, men hevder at den utvidede batterigarantien ikke dekker slike plutselige batterifall, noe NAF bestrider. Bileiere som opplever dette, risikerer høye kostnader for batteribytte, anslått til mellom 200.000 og 250.000 kroner.
4 måneder siden
Nettselskapet Elvia advarer mot bruk av gammel elektrisk julepynt, etter en undersøkelse viser at 1,2 millioner nordmenn planlegger å bruke julepynt som er over ti år gammel. Eldre julepynt kan ha skader på ledninger og utgjøre en brannfare. Elvia anbefaler å bytte ut all elektrisk julepynt som er eldre enn 10 år. Nyere julebelysning med LED-pærer og batteri er tryggere, da LED-pærer avgir lite varme og batterier eliminerer behovet for skjøteledninger. Undersøkelsen viser at eldre aldersgrupper er mer tilbøyelige til å bruke gammel julepynt.