130 Jaguar I-Pace elbiler, som kostet rundt én million kroner da de var nye, skal vrakes på grunn av brannfarlige batterier. De fleste bilene er 2019- og 2020-modeller.
Totalt er 270 biler i Norge og over 2000 globalt berørt av problemet. Noen eiere har ventet på nytt batteri, mens andre har solgt bilene tilbake til importøren.
En bileier opplevde at bilen begynte å brenne og ble totalskadd. Bilopphoggeriet Bil1Din har kjøpt de 130 bilene for å demontere dem.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
19 dager siden
En Jaguar I-Pace brant ned i Setesdal, og eieren uttrykte lettelse over at brannen ikke startet ved hytteveggen om natten. Totalt 130 Jaguar I-Pace skal nå vrakes i Norge på grunn av brannfarlige batterier. De fleste bilene er 2019- og 2020-modeller, som kostet rundt en million kroner da de var nye. Importøren har kjøpt tilbake bilene, og et bilopphoggeri demonterer dem nå. Totalt er 270 biler i Norge berørt av batteriproblemet.
3 måneder siden
Hilde Merete Innhaug kjøpte en brukt Jaguar i-pace for nesten 600.000 kroner, men bilen har vist seg å være et mareritt. Etter kort tid begynte bilen å få problemer med bremsene, lading og batteri, og har vært mye på verksted. Verkstedet har hatt utfordringer med kommunikasjon og deler, og en kostbar reparasjon ble delvis dekket av forsikring. Bilekspert mener Innhaug har vært ekstremt uheldig, og at Jaguar har hatt problemer med deler og batteri. Innhaug er usikker på om hun tør å bruke bilen etter reparasjon på grunn av brannfare, og ønsker helst å slippe å ta den tilbake. Hun har også fått tilbud om å bytte den inn i en nyere bil, men dette vil gi et stort verditap.
5 dager siden
Et lager med rundt 1800 brannfarlige elbilbatterier står utendørs uten brannsikring i Spydeberg, Østfold, og politiet advarer om stor fare for alvorlig personskade. Bransjen mener dette er en varslet katastrofe, delvis på grunn av høye kostnader ved å ta ut og gjenvinne batteriene. Antallet vrakede elbiler øker kraftig, og det finnes allerede minst 2000 lagrede batterier rundt om i Norge. Norske Bilressurser og miljøstiftelsen Zero etterlyser raskere tiltak for å unngå miljø- og sikkerhetsrisiko. Hydrovolt, et stort gjenvinningsanlegg, har kapasitet, men får ikke nok batterier til behandling. Myndighetene jobber med nye krav og samarbeid for bedre batterihåndtering, mens politiet har siktet to bedrifter for forsøpling knyttet til batterilageret. Bransjen håper på en midlertidig panteløsning for å gjøre gjenvinning økonomisk mulig og unngå flere farlige batterilagre.
3 dager siden
Flere store bilprodusenter må kalle tilbake tusenvis av biler. Dette skyldes feil som kan føre til brannfare.
28 dager siden
Flere Nissan Leaf-eiere har opplevd plutselig og dramatisk batterisvikt under kjøring, noe som kan føre til farlige situasjoner. NAF mener dette er et kjent og trafikkfarlig problem, spesielt ved kjøring i høy hastighet eller i motbakke. Nissan er klar over problemene, men hevder at den utvidede batterigarantien ikke dekker slike plutselige batterifall, noe NAF bestrider. Bileiere som opplever dette, risikerer høye kostnader for batteribytte, anslått til mellom 200.000 og 250.000 kroner.
1 måned siden
Volvo tilbakekaller 73.000 hybridbiler over hele verden, inkludert 4881 i Norge, på grunn av fare for brann i batteriet. Tilbakekallingen gjelder hybridbiler av årsmodellene 2020–2022 av modellene S60, V60, S90, V90, XC60 og XC90. Feilen skyldes et produksjonsavvik som kan føre til kortslutning og overoppheting i batteriet. Volvo oppdaget feilen etter en rapport om overoppheting i februar 2024. Eiere bes om å ikke lade bilene sine før feilen er utbedret, og Volvo vil kontakte alle berørte kunder for å avtale gratis reparasjon.
1 måned siden
Volvo tilbakekaller 73.000 hybridbiler globalt, hvorav 4881 i Norge, på grunn av en potensiell feil i høyvoltsbatteriet som kan føre til brann. Feilen skyldes en mulig produksjonsfeil hos en leverandør, og kan føre til overoppheting i battericellen. Tilbakekallingen omfatter modellene S60, V60, XC60, S90, V90 og XC90 fra årsmodellene 2020-2022. Volvo kontakter berørte kunder og anbefaler dem å ikke lade bilen før den er inspisert og eventuelt oppdatert på et verksted. Volvos elbiler er ikke berørt.
2 dager siden
Bilopphuggere i Norge sliter med en stor mengde skadde og lagrede elbilbatterier som utgjør en miljø- og brannrisiko. Minst 2000 batterier er lagret uten tilstrekkelig sikring, blant annet 1800 i Spydeberg. Flere stortingspolitikere fra MDG, Frp og SV krever at regjeringen tar ansvar og samler aktørene for å finne en løsning. De kritiserer dagens utydelige ansvarsfordeling og mener situasjonen er en test på Norges evne til å håndtere den grønne omstillingen. Klima- og miljødepartementet påpeker at bilbransjen har ansvaret for avfallshåndteringen, men jobber samtidig med nye EU-regler for bedre batterihåndtering. Produsentansvarsselskapet Autoretur mener det ikke er et avfallsproblem, men at markedet for brukte batterier er utfordrende. Flere aktører advarer om at situasjonen kan bli kritisk hvis det ikke tas grep raskt.
1 måned siden
Volvo tilbakekaller 4881 ladbare hybridbiler i Norge, som del av en global tilbakekalling av 73.000 biler, på grunn av fare for kortslutning og brann i batteriet. De berørte modellene er S60, V60, S90, V90, XC60 og XC90 fra årsmodellene 2020-2022. Volvo anbefaler eiere av de berørte bilene å ikke lade dem før de har blitt inspisert og eventuelt oppdatert på et verksted. Volvo understreker at det ikke er rapportert om personskader som følge av feilen, og at sikkerhet er deres høyeste prioritet.
1 måned siden
Volvo tilbakekaller 73 000 ladbare hybridbiler globalt, inkludert 4881 i Norge, på grunn av en potensiell produksjonsfeil i høyvoltsbatteriet. Feilen kan føre til overoppheting og brannfare. Berørte modeller er S60, V60, XC60, S90, V90 og XC90 fra modellårene 2020-2022. Volvo kontakter berørte kunder og anbefaler at de ikke lader bilen før den er inspisert og eventuelt oppdatert på et verksted. Elbiler fra Volvo er ikke omfattet av tilbakekallingen. Ingen personskader er rapportert.