Ansatte ved Akershus universitetssykehus (Ahus) opplever store problemer med lange køer i parkeringshuset, spesielt ved vaktskifte på ettermiddagen. En bioingeniørstudent brukte nesten to timer på å komme seg ut av parkeringshuset etter endt arbeidsdag.
Ifølge andre ansatte er dette et kjent problem som oppstår hver ettermiddag. Køene skyldes at mange ansatte avslutter arbeidsdagen samtidig, og at det er begrenset kapasitet på veinettet utenfor.
Ahus bekrefter problemene og opplyser at opptil 2000 biler bytter plass samtidig. Sykehuset planlegger å engasjere en ekstern rådgiver for å finne løsninger på de store parkeringsproblemene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Ansatte ved Akershus universitetssykehus (Ahus) opplever store problemer med parkering, noe som har ført til at flere har sagt opp jobben. Ansatte bruker opptil en time på å finne parkeringsplass før jobb og like lang tid på å komme seg ut etter endt vakt. Parkeringskaoset beskrives som et «mareritt» og en «håpløs» situasjon. Hovedtillitsvalgte bekrefter at parkeringssituasjonen er en medvirkende årsak til at ansatte slutter. Sykehuset har innført differensierte parkeringspriser, der ansatte med kort reisevei betaler mer enn de med lang reisevei. Til tross for at arbeidsgiver forsøker å finne løsninger, er det vanskelig å øke antall parkeringsplasser på grunn av kommunale krav og byggeprosjekter.
3 måneder siden
Parkeringskaos ved Akershus universitetssjukehus (Ahus) fører til at ansatte bruker flere timer på å komme seg hjem etter jobb. Tillitsvalgte frykter at dette vil føre til oppsigelser, spesielt blant leger. Med færre parkeringsplasser enn ansatte, oppstår det lange køer og frustrasjon. Tiltak som økt parkeringsavgift har ikke løst problemet, og ansatte opplever at kollektivtransport ikke er et godt alternativ. Situasjonen kan i verste fall gå utover pasientsikkerheten. Sykehuset jobber med å finne løsninger, inkludert å åpne flere utkjøringer og etablere en egen busstrasé.
2 måneder siden
Ansatte ved Ahus opplever store problemer med parkering, til tross for at sykehuset har innført nye tiltak. Situasjonen beskrives som et mareritt, og flere ansatte vurderer å slutte på grunn av parkeringskaoset. Sykehusledelsen erkjenner problemene og jobber med å finne løsninger. De peker på dårlig flyt i trafikken rundt sykehuset og i parkeringshuset som hovedutfordringer. En ny busstrasé er planlagt, men det er usikkert når den vil være klar. Ansatte er frustrerte over å måtte betale for parkering uten å finne plass, og noen ender opp med å parkere ulovlig.
2 måneder siden
Akershus universitetssykehus (Ahus) opplever rekrutteringsvansker fordi parkeringsforholdene er kaotiske og kollektivtilbudet er uattraktivt. Potensielle kandidater lar være å søke jobb ved sykehuset på grunn av dårlig kommunikasjon, og ansatte bøtelegges mens de er på jobb. En stortingsrepresentant er bekymret for at dette fører til at dyktige helsearbeidere velger andre arbeidsplasser. HR-direktøren ved Ahus forstår at reiseveien er viktig for mange, men understreker at sykehuset har hatt kontakt med Ruter og at stadig flere søker jobb ved Ahus.
1 måned siden
Oslo Lufthavn er preget av lange køer og forsinkelser. Reisende melder om ventetider på flere timer og beskriver situasjonen som ekstrem, med opptil 2000 mennesker i kø. Årsaken er stor trafikk kombinert med redusert bemanning i sikkerhetskontrollen på grunn av testing av nye passasjerprosesser. Reisende etterlyser bedre informasjon fra flyplassen, mens Avinor opplyser at de arbeider med å bedre situasjonen ved å åpne flere sluser og øke bemanningen.
3 måneder siden
Ansatte ved Oslo universitetssykehus har overnattet på jobb for å sikre at de rekker sine skift, da både bil- og kollektivtrafikk er sterkt påvirket av snøværet. Flere busslinjer er innstilt og det er forsinkelser på T-banen. Hjemmetjenesten i bydel Østensjø sliter med fremkommeligheten og parkering, noe som kan føre til forsinkelser for de som trenger hjelp. Vegtrafikksentralen oppfordret folk til å holde seg hjemme, men dette er ikke mulig for mange helsearbeidere. Ambulansetjenesten har iverksatt tiltak for å håndtere situasjonen, og OUS melder at driften går som normalt.
2 måneder siden
Ambulansearbeidere ved Oslo Universitetssykehus (OUS) melder om utfordrende arbeidsforhold på grunn av økt bruk av konfereringsplikt, som krever at de må spørre sykehuset om pasienter kan legges inn. Dette fører til at ambulansepersonell opplever det vanskelig å få lagt inn pasienter, spesielt i grensetilfeller der de mener situasjonen er mer alvorlig enn sykehuslegene. Sykehusene mangler oversikt over hvor ofte pasienter nektes innleggelse, og det finnes ingen avvikskode for å registrere dette. OUS jobber med en digital løsning for å bedre registreringen av slike avvik. Ambulansepersonell føler at sykehuslegene har fått for mye makt, og at det er et hierarki som påvirker beslutningene.
1 måned siden
Torsdag ettermiddag oppsto det lange køer i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn Gardermoen. Ifølge Avinor skyldes dette en kombinasjon av ettermiddagsrushet og en planlagt test av passasjerprosessen. Testen medførte redusert bemanning og færre åpne sluser i sikkerhetskontrollen, noe som førte til økt ventetid. Reisende meldte om ventetider opp mot 50 minutter, mens den gjennomsnittlige ventetiden var rundt 30 minutter. Avinor beklager ulempene dette medførte for de reisende.
20 dager siden
Tillitsvalgte ved Akershus universitetssykehus (Ahus) er bekymret for at helseministerens ventetidsløfte fører til forskyving av pasienter mellom ventelister, uten at kapasiteten øker. Ansatte jobber overtid i ekstra poliklinikker for å redusere publiserte ventetider, men mangel på kapasitet for videre behandling skaper interne køer. Psykologer frykter at politisk press for å korte ned ventelistene går utover behandlingskvaliteten. Ledelsen ved Ahus erkjenner en opphopning av pasienter som venter på operasjon, spesielt innen ortopedi. Helseministeren følger situasjonen og erkjenner at tiltakene kan medføre kapasitetsutfordringer.
11 dager siden
Statens Vegvesen iverksetter tiltak med trafikkdirigenter på riksvei 7 over Hardangervidda for å håndtere problemer knyttet til feilparkering. Langfredag førte titalls biler parkert i veibanen til trafikkork og vanskeligheter, spesielt for utrykningskjøretøy. Vegvesenet understreker at eksisterende parkeringsplasser er fulle og minner om at feilparkering kan medføre bøter og borttauing. De oppfordrer også folk til å benytte seg av kollektivtransport med buss fra Geilo til Hardangervidda.