Viaplay har inngått et samarbeid med TV 2 som innebærer at TV 2 overtar deler av FA-cup-rettighetene. Dette har ført til reaksjoner fra flere, blant annet NRK-profil Nathan Kahungu, som føler seg lurt siden han betaler for en pakke som nå gir ham mindre innhold.
Viaplay-sjef Kristian Oma forklarer at avtalen ble fornyet i sommer, og at de forstår at supportere reagerer. Han påpeker at de fortsatt tilbyr de fleste kampene, men at noen nå vil vises på TV 2.
Samarbeidet mellom Viaplay og TV 2 omfatter også andre rettigheter som håndball og vintersport.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
TV 2 og Viaplay har inngått et omfattende rettighetssamarbeid som strekker seg frem til 2031. Avtalen innebærer at de to aktørene skal dele rettighetene til en rekke store sportsbegivenheter, inkludert verdenscupen i langrenn, alpint, kombinert og hopp fra sesongen 2026/27. I tillegg omfatter samarbeidet håndball-EM og VM, samt Champions League og Europa League håndball fra 2025. Engelsk FA-cup er også en del av avtalen for inneværende sesong. TV 2 planlegger å sende verdenscuprenn i skiidrettene og håndballmesterskap på sin hovedkanal, noe som er en endring fra Viaplays tidligere praksis med å vise mye av sporten på betalingsplattformen sin. Begge selskapene uttrykker stor tilfredshet med avtalen, og mener den vil gagne seerne.
3 måneder siden
TV 2 og Viaplay har inngått et omfattende samarbeid om sportsrettigheter som strekker seg frem til 2031. Avtalen innebærer at de to aktørene skal dele rettighetene til en rekke store idrettsbegivenheter. Dette inkluderer verdenscupen i langrenn, alpint, kombinert og hopp fra sesongen 2026/2027, samt VM og EM i håndball fra 2026. I tillegg omfatter samarbeidet håndballens Champions League og Europa League, samt den engelske FA-cupen i fotball denne våren. Viaplay Norge-sjef Kenneth Andresen uttaler at samarbeidet sikrer rettighetene til vintersporten i overskuelig fremtid.
1 måned siden
Skøytefans reagerte med frustrasjon da store deler av Skøyte-VM kun ble vist på Viaplay, og ikke på TV3. Johann Olav Koss mener Viaplay-avtalen er bra for sporten, og Viaplay selv sier at det er et strategisk valg grunnet endringer i sportskonsumeringen. Ådne Søndrål mener gode resultater er viktig for å skape interesse rundt skøytesporten.
4 måneder siden
Hoppuka vil ikke bli vist på TV3, den største kommersielle kanalen i Viaplay-gruppen, men kun på betalingstjenesten Viaplay og Vsport 1. Dette skaper reaksjoner, da mange er vant til å se Hoppuka på åpen kanal. Johann André Forfang uttrykker bekymring for at dette begrenser tilgjengeligheten for publikum og skader hoppsporten. Viaplay begrunner endringen med et ønske om å optimalisere innholdet og øke digitale seere. En kommentator mener derimot at ansvaret ligger hos idretten selv, som har solgt rettighetene. Forfang er klar for Hoppuka, men har aldri vært på pallen i et renn.
3 måneder siden
Viaplays avgjørelse om å vise Tour de Ski bak betalingsmur har skapt reaksjoner blant norske langrennsløpere. Johannes Høsflot Klæbo og Erik Valnes uttrykker sterk misnøye og mener det skader sporten. Samtidig melder Viaplay om rekordhøye seertall på sine digitale plattformer og V Sport 1. Sportssjef Kristian Oma forklarer at endringen er gjort for å samle sportsrettighetene på Viaplay. Harald Østberg Amundsen er enig i at det burde vært på en åpen kanal, men er opptatt av å hjelpe seerne å finne frem. Han ligger på 8. plass i sammendraget før den 3. etappen.
3 måneder siden
NRK har blitt utmanøvrert i kampen om de største internasjonale skirettighetene, som fra 2026/27-sesongen går til Viaplay og TV 2. NRK beholder rettighetene til enkelte arrangementer, og deler rettigheter med TV 2 for renn i Norge og skiskyting internasjonalt. NRK prioriterer store mesterskap som VM i Trondheim og OL i 2026. En medieekspert mener NRK må finne nye strategier for å konkurrere, da Viaplay nå ser ut til å velge sine samarbeidspartnere. NRK påpeker at sportsrettigheter er dyre og at de må prioritere, men at de fortsatt satser stort på vinteridrett. De samarbeider med flere aktører for å sikre relevant innhold.
1 måned siden
TV 2 og Telia har ikke blitt enige om en ny distribusjonsavtale. Dermed mister nesten 500.000 Telia-kunder tilgangen til TV 2s kanaler og innhold. Dette skjer samtidig som TV 2 skal sende de siste dagene av ski-VM i Trondheim, inkludert femmila for både menn og kvinner. Telia beklager situasjonen og tilbyr kompensasjon til sine kunder i form av TV-poeng eller kontantkompensasjon. TV 2 bekrefter at det ikke er noen avtale med Telia og fokuserer på å tilby seerne alternative måter å få tilgang til innholdet sitt, som å bytte distributør eller tegne et TV 2 Play-abonnement.
25 dager siden
Telia-kunder er frustrerte etter at TV 2-kanalene ble fjernet fra deres TV-pakker grunnet manglende enighet om en ny distribusjonsavtale. Kunder klager over manglende informasjon og utilstrekkelig kompensasjon, og mener de ikke får det de betaler for. Telia tilbyr poeng eller en kontantkompensasjon, men Forbrukerrådet mener dette er utilstrekkelig for mange, spesielt de som bor i sameier. TV 2 beklager situasjonen og erkjenner at avstanden mellom partene er stor, men understreker at kundene finner veien til TV 2s innhold på andre måter.
3 måneder siden
Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger mener at norske TV-selskaper signaliserer at prisene på sportsrettigheter er for høye ved å dele rettigheter, noe som kan åpne for at strømmegiganter som Amazon og Netflix får lettere tilgang til forhandlingsbordet. Flere vinteridrettskonkurranser har gått uten norsk TV-dekning, og Viaplay og TV 2 deler nå rettighetene for vinteridrett fra 2026/27-sesongen. Hauger tror også det kan bli større kamp om Premier League-rettighetene, der Premier League selv vurderer et eget strømmekonsept. Viaplay har rettighetene i Norge ut 2027/28-sesongen.
3 måneder siden
Ingen norske TV-kanaler har kjøpt rettighetene til de to siste rennene i den tysk-østerrikske hoppuka, noe som har ført til sterke reaksjoner i hoppmiljøet. Johann André Forfang kvalifiserte seg til en andreplass i Innsbruck, men norske seere fikk ikke sett det på TV. TV-kanalene begrunner avgjørelsen med for høy pris, mens utøverne er skuffet over at en så viktig tradisjon ikke er tilgjengelig for det norske publikum. Det finnes en strømmeløsning, men den er ikke tilgjengelig for alle. Utøverne håper dette er en engangshendelse og at TV-kanalene vil prioritere Hoppuka i fremtiden.