Mange bruker tilhenger med sommerdekk om vinteren, noe som øker risikoen for ulykker. Det er krav om minimum 3 mm mønsterdybde på dekkene til tilhengeren i vinterperioden.
Ved snø og is må tilhengeren ha vinterdekk merket med M+S eller alpesymbol. Feil lastet tilhenger kan føre til ustabilitet og tap av kontroll over bilen.
Lette tilhengere mangler ABS-bremser, noe som kan føre til blokkerte hjul ved bremsing. Det er viktig å kjøre forsiktig og beregne god avstand ved kjøring med tilhenger på vinterføre.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Eksperter advarer om at dårlige dekk er en stor årsak til problemer på vinterføre, spesielt i nordiske forhold. Tester viser at det er stor forskjell mellom dekk som er laget for nordisk vinter og andre typer dekk. Mellomeuropeiske dekk og billigdekk fra Kina presterer dårlig på snø og is, og gamle dekk mister grepet selv om de har godt mønster. Dette kan føre til farlige situasjoner og økt risiko for ulykker. Ekspertene anbefaler å bruke gode vinterdekk som er spesielt utviklet for nordiske forhold for å sikre best mulig fremkommelighet og sikkerhet.
4 dager siden
Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
10 dager siden
NAF advarer bilister om å være oppmerksomme på reglene for tilhengerbruk i påsken. Mange er ikke klar over at førerkortet alene ikke er nok; bilen må også være godkjent for den aktuelle tilhengervekten. Spesielt elbiler kan ha begrensninger. NAF anbefaler å sjekke vognkortet for både bil og tilhenger, samt å bruke Statens vegvesens tilhengerkalkulator for å unngå ulovlig kjøring og farlige situasjoner.
5 dager siden
Fra mandag etter andre påskedag er det forbudt å kjøre med piggdekk i Sør-Norge, og brudd på regelen kan medføre et gebyr på 1000 kroner. I Nordland, Troms og Finnmark kan piggdekk brukes til og med 30. april på grunn av vinterforhold. Utrykningspolitiet (UP) håndhever reglene med skjønn og legger vekt på trafikksikkerhet i vurderingen. Gebyret for piggdekk gjelder per bil, uavhengig av antall piggdekk, i motsetning til gebyr for for dårlig mønsterdybde som ilegges per dekk. Selv om det er lovlig å kjøre på piggfrie vinterdekk om sommeren, advarer eksperter om at disse har dårligere veigrep på varme og våte veier, noe som øker risikoen for ulykker. En svensk studie viser at over 17 prosent av dødsulykker om sommeren involverer biler med vinterdekk, noe som er høyere enn forventet ut fra bruken.
28 dager siden
Artikkelen omhandler anbefalinger rundt skifte fra vinter- til sommerdekk. Selv om fristen for piggdekk er satt, og våren har kommet tidlig, anbefaler NAF å beholde vinterdekkene hvis man skal til fjells i påsken, grunnet risiko for snøfall. I lavlandet kan man vurdere å skifte, men bør være forberedt på at det kan komme snø. Nattefrost og isete veier, spesielt i innlandet, er også faktorer å vurdere før man skifter dekk.
2 måneder siden
Meteorologisk Institutt har utstedt farevarsel for glatte veier i Sør-Norge. En undersøkelse viser at et stort antall norske bilister har opplevd å miste kontroll over bilen på glatt føre, noe som kan føre til alvorlige ulykker. Forsikringsselskapene registrerer mange bilskader i vintermånedene, og oppfordrer derfor bilister til å tilpasse kjøringen etter forholdene. Agder og Telemark er fylkene der flest har opplevd å miste kontroll over bilen. Frende Forsikring understreker viktigheten av å holde fartsgrensen og tilpasse hastigheten etter føreforholdene for å redusere antall alvorlige ulykker.
3 måneder siden
En kjørelærer advarer bilister mot å stole blindt på bilenes antisklisystemer (ESP) i glatt føre. Systemene kan reagere så raskt at sjåføren ikke merker hvor glatt det faktisk er, noe som kan føre til uforsiktig kjøring. Selv om Trygg Trafikk mener at ESP-systemer reduserer ulykkesrisikoen, påpeker Vegvesenet at slike systemer også kan fjerne fokus fra trafikken. Kjørelæreren understreker at fart og avstand til andre biler er avgjørende for sikkerheten, og anbefaler å kjøre sakte nok til at systemene ikke trenger å gripe inn. Flere bilister har opplevd vanskelige kjøreforhold den siste tiden.
17 dager siden
Artikkelen fremhever viktigheten av sikkerhetsvaier ved kjøring med tilhenger. Vaieren aktiverer tilhengerens bremser automatisk dersom den kobles fra bilen. Statens Vegvesen reagerer med bruksforbud og anmeldelse ved manglende vaier. Korrekt montering er avgjørende: Vaieren skal festes i bilens karosseri, ikke bare tres over hengerfestet. Kjøring uten sikkerhetsvaier kan resultere i farlige situasjoner, regress fra forsikringsselskapet og strengere straff ved ulykker. Artikkelen minner om viktigheten av korrekt sikring, spesielt før påskeferien.
2 måneder siden
Turister i Lofoten skaper farlige situasjoner i trafikken på vinterføre, noe som bekymrer både lokalbefolkningen og politiet. Turistene vingler, kjører midt i veien og havner i feil kjørefelt. Mange har liten eller ingen erfaring med å kjøre på snø og is. Noen leier sjåfør, mens andre kjører selv, til tross for advarsler. Det foreslås strengere krav for å leie bil, som for eksempel glattkjøringskurs. Leiebilselskaper informerer om forholdene, men har begrenset mulighet til å kontrollere kjøreferdigheter.
3 måneder siden
Utrykningspolitiet (UP) er bekymret for den økende turisttrafikken på vinterveiene i Nord-Norge. Mildvær og glatte veier skaper utfordrende forhold, og mange turister mangler erfaring med vinterkjøring. Dette har ført til en økning i utforkjøringer, spesielt blant utenlandske turister. En latvisk turistbuss kjørte av veien i Lofoten, og flere ble lettere skadet. UP og bilbergere melder om en markant økning i oppdrag knyttet til turister. Det etterlyses bedre veiinfrastruktur, mer informasjon til turister om vinterkjøring, og strengere regler for bilutleie. Enkelte bilutleiere har allerede nektet turister å leie bil på grunn av manglende erfaring med vinterføre.