Årets julepriskrig har resultert i betydelige prisreduksjoner på en rekke populære julevarer, som Twist, julepølse og Kong Haakon-konfekt. Kundene dokumenterer sine kupp på sosiale medier, og mange butikker opplever tomme hyller på grunn av den høye etterspørselen.
Eksempler på lave priser inkluderer julepølse til 7,90 kroner og Vossakorv til 3,80 kroner. Flere kunder uttrykker glede over de lave prisene, som gir familier med lav inntekt mulighet til en bedre julefeiring.
Samtidig har enkelte varer blitt utsolgt raskt, som julemarsipan og risgrøt, noe som viser hvor populær priskrigen er.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
4 måneder siden
En intens priskrig på juleøl har ført til dramatiske prisfall, med Ringnes juleøl som et av de mest berørte produktene. Prisene har sunket helt ned til 18,60 kroner, noe som har ført til hamstring og tomme hyller i flere butikker. Dette har skapt bekymring hos organisasjoner som Av-og-til, som mener priskrigen er uheldig og kan føre til økt alkoholforbruk i julen. Dagligvarekjedene forsvarer seg med å tilby rimelige alkoholfrie alternativer, og salget av disse har økt markant.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har startet, med svært lave priser på typiske produkter som julegrøt, julepølse og ost. Mange av disse varene er ikke merket som tilbud, fordi prisene endres så raskt som følge av den harde konkurransen mellom dagligvarekjedene. Butikkene kutter prisene for å tiltrekke seg kunder i et marked med liten vekst, noe som fører til at både butikker og leverandører selger varer med tap. Kunder som følger med på prisene kan gjøre gode kjøp, men det er viktig å være oppmerksom, da ikke alle varer er like gunstige.
4 måneder siden
Lavpriskjedene opplever en intens priskrig under årets julehandel, med varer som selges til dumpingpriser og enkelte varer med prisfall på over 80 prosent. Kjededirektør i Coop Extra, Håvard Jensen, beskriver situasjonen som ekstremt tøff og ulikt noe han har opplevd tidligere. Det er spesielt stor etterspørsel etter risgrøt, noe som har ført til forsyningsproblemer. Samtidig ser butikkene at handlemønsteret endrer seg, med økt handel rundt lønningsdager, noe som tyder på at mange opplever dyrtiden som krevende. Kiwi melder også om travle dager og at populære varer som Edamer og Nonstop tømmes raskt. Butikkene jobber hardt for å fylle på hyllene, men enkelte julevarer er begrenset tilgjengelig.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har ført til at mange populære produkter, inkludert Ringnes juleøl, er utsolgt i flere butikker. DinSide har undersøkt tilgjengeligheten og bekrefter at flere butikker i Oslo er tomme for Ringnes juleøl. Ringnes opplyser at de ikke vil produsere mer juleøl før jul, da produksjonen er planlagt i god tid før sesongen. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den høye etterspørselen, kombinert med priskonkurransen, har ført til at varene er revet bort. Kunder som ikke har kjøpt juleøl ennå, risikerer å gå tomhendt hjem. Butikker med et bredere utvalg kan fortsatt ha noe juleøl fra Ringnes og andre merker.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
4 måneder siden
En priskrig mellom Kiwi og Rema 1000 har ført til at flere julevarer er billigere nå enn i 2011, og i noen tilfeller billigere enn for 50 år siden. Pepperkakedeig er det mest ekstreme eksemplet, med en kilopris som er over 12 ganger lavere enn i 2011. Priskrigen skyldes delvis fraværet av prisjegere og et ønske om å øke salgsvolumet. Eksperter advarer likevel om at dette kun gjelder et begrenset antall varer, og at andre priser kan øke. En blogger beskriver situasjonen som «helt konge» for forbrukerne.
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.
4 måneder siden
Flere dagligvarebutikker melder om tomme hyller for julegløgg. Priskrigen på julemat har ført til økt etterspørsel og mangel på flere typiske julevarer, som julebrunost og ferdig risengrynsgrøt. Til tross for økt produksjon fra Tine, er disse varene vanskelige å få tak i. Kiwi bekrefter at flere av deres butikker er tomme for gløgg, og at leverandørene ikke produserer mer før jul. Rema 1000 opplyser også om at enkelte sesongvarer kan være utsolgt, men forsikrer at de har mange alternativer for kundene.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.