I 2024 omkom 90 personer i trafikken i Norge, en nedgang fra 110 i 2023. Samferdselsminister Jon Ivar-Nygård minnet de omkomne under en minnemarkering og understreket at de ikke bare er tall i en statistikk, men reelle mennesker med familier.
Selv om det er en positiv utvikling med færre trafikkdøde enn på mange år, er det fortsatt over 600 mennesker som blir hardt skadet eller drept i trafikken årlig.
Ministeren uttrykte også bekymring over de tragiske ulykkene som skjedde på slutten av året, inkludert bussulykken i Hadsel.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
28 dager siden
I mars omkom seks personer i trafikken i Norge, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen. Dette bringer det totale antallet omkomne i årets tre første måneder opp til 16. Alle de omkomne i mars var menn i alderen 28 til 59 år, og ulykkene skjedde i Innlandet, Østfold, Rogaland, Akershus og Troms. I alle dødsulykkene var tungbil, ATV, traktor eller buss involvert. Vegvesenet påpeker at utviklingen lenge var positiv, men at de siste ukenes ulykker er dramatiske. Antallet døde er likevel halvert sammenlignet med mars i fjor.
1 måned siden
De siste sju månedene har Norge opplevd en nedgang i antall trafikkdrepte, noe Statens vegvesen anser som positivt. Hittil i år har syv personer omkommet i trafikken, og ti fylker har ingen registrerte dødsfall. Vegvesenet tilskriver nedgangen systematisk trafikksikkerhetsarbeid, inkludert bruk av midtrekkverk og bedre føreropplæring. En ny nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet er under utvikling, med fokus på risikogrupper som motorsyklister og unge, samt bekjempelse av fart og rus.
3 måneder siden
I 2024 omkom 95 personer i drukningsulykker, en økning på 20 prosent fra året før. For første gang i nyere tid har flere dødd i drukningsulykker enn i trafikken. Redningsselskapet påpeker at dette er en bekymringsfull utvikling og etterlyser en handlingsplan fra regjeringen for å forebygge drukning. De fleste drukningene skjedde fra fritidsbåt eller under bading, og Redningsselskapet mener det er behov for systematisk arbeid, holdningsskapende tiltak og sikrere infrastruktur for å redusere antall ulykker.
3 måneder siden
I 2024 omkom 35 personer i brann, det samme antallet som i 2023. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) påpeker at trenden fortsatt er fallende siden 2010, da 65 personer omkom. Antallet omkomne er nesten halvert siden begynnelsen av 2000-tallet, justert for befolkningsvekst. De fleste omkomne er eldre, pleietrengende, funksjonshemmede eller rusavhengige. DSB understreker at eldre over 70 år har en betydelig høyere risiko for å omkomme i brann. Til tross for en positiv trend, jobber myndighetene videre for å redusere antall dødsbranner.
4 måneder siden
Statsminister Jonas Gahr Støre har kommentert den alvorlige bussulykken i Hadsel, Nordland, der tre personer omkom og fire ble alvorlig skadet. Totalt var 58 personer involvert i ulykken. Støre uttrykker sin medfølelse med de involverte og berørte, og takker samtidig politi, hjelpemannskap, helsepersonell og frivillige for deres innsats i den krevende situasjonen. Han understreker at han og landet står sammen med de som er rammet av ulykken.
3 måneder siden
Samferdselsminister Nygård holdt sin andre årstale for jernbanesektoren, der han presenterte regjeringens prioriteringer for 2025. Antall togavganger og passasjerer har økt de siste årene, men punktligheten har ikke holdt tritt. I 2024 var 86,1 prosent av togene i rute, noe som er under målet på 90 prosent og en nedgang fra 2023. Ministeren lanserte et punktlighetsløfte i fjor, men dette har ikke blitt innfridd. Jernbaneåret 2024 var preget av flere problemer, inkludert en full togstans 1. juledag, brann ved Nationaltheatret stasjon og en avsporing på Nordlandsbanen. Disse hendelsene granskes nå av Bane Nor og Statens jernbanetilsyn.
4 måneder siden
En bussulykke ved Raftsundet førte til at en buss kjørte av veien og havnet i Åsvatnet. Tre personer omkom, og flere ble skadet. Yngvar Gustavsen, som var blant de første på stedet, forteller om vanskelige kjøreforhold og en krevende situasjon. Det var passasjerer fra åtte forskjellige nasjonaliteter om bord, noe som vanskeliggjør arbeidet med å varsle pårørende. Statsminister Jonas Gahr Støre har uttrykt sin medfølelse og understreket at dette er en tragisk hendelse med mange involverte.
3 måneder siden
I 2024 omkom 95 personer i drukningsulykker, en økning på 14 fra året før og 14,5 % over gjennomsnittet for de fem foregående årene. For første gang i nyere tid har flere omkommet i drukning enn i trafikken. Redningsselskapet uttrykker bekymring og etterlyser en handlingsplan fra regjeringen for å forebygge drukning. Økningen i drukningsulykker knyttes hovedsakelig til drukning fra fritidsbåt og under bading. 35 personer druknet fra fritidsbåt, hvorav 5 i kajakk-, kano- og raftingulykker. De fleste som druknet fra fritidsbåt var voksne menn, og mange ulykker skjedde etter fall mellom båt og brygge.
4 måneder siden
En bussulykke i Hadsel, Nordland, har krevd minst tre liv og skadet flere. En utenlandsk passasjer forteller til VG at han trodde han skulle dø da bussen rullet ned mot en innsjø. Han klarte å komme seg ut ved å knuse en vindu med en hammer. En annen passasjer uttrykker også sorg over de omkomne. Totalt var det 58 personer fra åtte ulike land ombord på bussen, som var på vei fra Narvik til Svolvær. Passasjerene ble først tatt hånd om på en skole før de ble flyttet til et hotell i Svolvær, der det er opprettet et mottak- og pårørendesenter.
4 måneder siden
I løpet av de siste seks månedene har 160 personer vært involvert i bussulykker i Lofoten, hvorav den mest alvorlige skjedde andre juledag da en buss med 58 passasjerer kjørte ut i sjøen og tre personer omkom. Ulykken skjedde på Lofast, og redningsarbeidet ble vanskeliggjort av krevende værforhold. Statsminister Jonas Gahr Støre uttalte seg om hendelsen, men hans svar fremsto som underlige i lys av de pågående kampene for å opprettholde akuttberedskapen i Lofoten. Det har vært flere bussulykker i området de siste årene, og lokalbefolkningen frykter at nedskjæringer i helsevesenet vil forverre situasjonen. De mener at veiene i Lofoten ikke er tilpasset den økende trafikkmengden, og at det mangler politisk vilje til å forbedre infrastrukturen.