Linett Lyngstad Griffioen (23) opplevde å måtte vente 17 måneder på lønnsgaranti etter at bakeriet hun var lærling hos gikk konkurs. Hun mottok mindre penger enn forventet, spesielt for overtid, og måtte kutte ned på mat og låne penger for å klare seg.
Nav beklager den lange saksbehandlingstiden og opplyser at de har iverksatt tiltak for å redusere ventetiden, inkludert raskere behandling av feriepenger og ansettelse av flere saksbehandlere.
Bobestyreren anbefaler ansatte å søke om forskudd og Nav anbefaler å søke dagpenger.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
22 dager siden
Konkursrammede nordmenn må vente over ett år på utbetaling fra lønnsgarantifondet, mens svensker får pengene i løpet av ti dager. NAV og regjeringen møter kritikk for ineffektiv saksbehandling, og tiltak for å korte ned ventetiden har foreløpig ikke gitt resultater. Opposisjonen oppfordrer til å se til Sverige og automatisere utbetalingene, men regjeringen har ingen planer om å endre systemet. Lange ventetider skaper økonomiske vanskeligheter for de som rammes.
1 måned siden
Et rekordhøyt antall konkurser skaper store problemer for Nav, og ansatte må vente i opptil 15 måneder på å få utbetalt lønnsgaranti. Antallet konkurser økte med 30 prosent i 2023, noe som har ført til at Nav sliter med å behandle alle sakene. I fjor utbetalte Nav over 1 milliard kroner i lønnsgaranti, en økning på 30,8 prosent fra året før. Bobestyrer Stine Snertingdalen kritiserer systemet for å være tungvint og ineffektivt, og mener det fører til unødvendig dobbeltarbeid. Nav beklager de lange ventetidene og oppgir at de jobber med å redusere dem ved å ansette flere saksbehandlere. Totalt utbetalte Nav 635 milliarder kroner i 2024, en økning på 51 milliarder fra året før, som skyldes økning i pensjoner, sykefravær og arbeidsavklaringspenger.
26 dager siden
Nav beklager at May Iren Søvik ikke fikk utbetalt sykepenger som følge av en feilregistrering da hun byttet kommune. Søvik, som er kronisk syk og avhengig av sykepenger, opplevde at utbetalingene stoppet og at hun ble møtt med en behandlingstid på åtte uker uten nærmere forklaring. Dette førte til at hun fikk økonomiske problemer og fryktet å miste leiligheten sin. Etter at Romerikes Blad tok kontakt, innrømmet Nav feilen og lover å prioritere saken slik at Søvik får pengene hun har krav på. Søvik kritiserer Navs rutiner og mener systemet er for sårbart, og at det må endres slik at andre ikke opplever det samme.
13 dager siden
Mange unge nordmenn opplever lange ventetider for å ta førerprøven, noe som skaper frustrasjon og forsinkelser. Elliot Sönnerlid (18) må vente over tre måneder på oppkjøring, og er skuffet over at han ikke får tatt lappen før sommeren. Statens vegvesen bekrefter stor pågang, spesielt ved trafikkstasjonene i de store byene, og forklarer at ventetiden kan variere avhengig av sesong, kapasitet og strykprosent. De anbefaler å starte tidlig med øvelseskjøring og være godt forberedt. Sönnerlid frykter at lang ventetid kan bli et problem dersom han ikke består.
1 måned siden
Lisa Gripheim (28) måtte begjære sin lakkeringsbedrift, Gripheim Auto AS, konkurs etter å ha satset alt på drømmen sin. Etter å ha mistet jobben under pandemien startet hun bedriften i Romedal. Økende utgifter som følge av store lokaler og høye strømpriser, kombinert med mangel på arbeidskraft, førte til økonomiske problemer. Hun måtte si opp ansatte og til slutt ta det tunge valget om å begjære oppbud. Gripheim hadde brukt alle sparepengene sine og solgt gården for å finansiere drømmen. Hun angrer ikke på satsingen, men ser nå etter en jobb for å spare opp kapital til fremtiden. Bedriften har en gjeld på 1,5 millioner kroner, mens aktiva er anslått til å være verdt 10.000 kroner.
1 måned siden
Dawn Knutsen har ventet i seks måneder på sikkerhetsklarering for å starte sin stilling som operatør i Forsvaret på Evenes. Ventetiden har vært preget av lite aktivitet, der mye av tiden har gått med til permisjon eller venting. Knutsen, som er halvt filippinsk, vet ikke om hennes bakgrunn er årsaken til den lange ventetiden. Oberst Hans Martin Steiro vedgår at situasjonen er uheldig, men opplyser at forsvaret nå har fått et større handlingsrom for å gi soldater uten sikkerhetsklarering oppgaver. Hovedverneombud Thomas Norman Hansen bekrefter at lange ventetider for sikkerhetsklarering er et generelt problem i Forsvaret, hovedsakelig grunnet mangel på ressurser i sikkerhetsavdelingen.
2 måneder siden
Nav innrømmer å ha gjort feil i beregningen av uføretrygd for Elisabeth Neset Olsen, og etterbetalte henne 95.911 kroner. Nav rapporterte imidlertid hele beløpet som inntekt for 2022, i stedet for å fordele det over de tre årene det gjaldt. Dette førte til at Olsen overskred inntektsgrensen og fikk et tilbakebetalingskrav på 67.516 kroner. Selv om Nav har endret forskriften for å unngå lignende situasjoner, får ikke Olsen tilbakebetalt pengene. Saken er nå henvist til Trygderetten, og Nav vil ikke kommentere saken ytterligere. Olsen har måttet selge eiendeler og låne penger for å dekke utgiftene.
10 dager siden
Mattilsynet erkjenner brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) på grunn av lang saksbehandlingstid og tilbyr kompensasjon for overtredelsesgebyr med over ett års liggetid. Kompensasjonen er satt til 1971 kroner per måned over fristen. Mattilsynet oppfordrer berørte parter til å ta kontakt da de ikke har oversikt over hvor mange saker dette gjelder. Morten Lorentsen, som fikk et gebyr i 2018, mottar 41.000 kroner i kompensasjon, men donerer pengene til Flyktninghjelpen. Mattilsynet vil prioritere disse sakene og ansette flere saksbehandlere for å redusere saksbehandlingstiden.
4 måneder siden
Reppens Bakeri i Flekkefjord har meldt oppbud og er konkurs, med en gjeld på nesten 10 millioner kroner. Daglig leder Tom Flinterud oppgir høye strømpriser og økte kostnader som hovedårsaker. Selskapet, kjent for Lisbets Potetkaker, har slitt med økonomien etter et salg til Munsj AS og senere Ola Lompa AS. Tidligere eier Leif Reppen er skuffet over konkursen og kritiserer den nye ledelsen for dårlig styring, inkludert et kostbart dataprogram. Han håper noen vil kjøpe konkursboet og videreføre bakeriet, og tilbyr sin hjelp. Flinterud bekrefter at situasjonen er vanskelig, men avviser at dataprogrammet var hovedårsaken til konkursen.
2 måneder siden
Yasmin Ali, som flyktet fra Syria i 2016, har ventet i to år på svar på sin søknad om norsk statsborgerskap. Hun er en av mange som opplever lang ventetid hos UDI, som har rundt 20.000 ubehandlede søknader. Ali opplever at mangelen på pass begrenser hennes muligheter for reise og jobb. Advokat Arild Humlen forklarer at strengere dokumentasjonskrav bidrar til økt ventetid. UDI beklager situasjonen og sier de jobber med å redusere ventetiden. Yasmin føler seg forskjellsbehandlet og lengter etter friheten et norsk pass vil gi.