Skøytesporten i Norge opplever en nedgang i popularitet og TV-dekning, noe som bekymrer utøverne. Julie Samsonsen og Aurora Grinden Løvås satser nå mer på sosiale medier for å engasjere fans og øke interessen for sporten.
De ser til den nederlandske skøyteløperen Jutta Leerdam som et forbilde for hvordan man kan bruke sosiale medier til å bygge en profil. Landslagstrener Bjarne Rykkje har tro på at både Samsonsen og Løvås kan prestere godt i kommende EM og VM, der Løvås har størst sjanse for å kvalifisere seg på 1500 meter og fellesstart.
Begge deltar i EM i Heerenveen før VM i Vikingskipet på Hamar.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Johann Olav Koss mener at skøytesportens fallende interesse skyldes at rettighetene ble solgt til Viaplay, noe som førte til at sporten forsvant fra allmennkringkasterne. Han argumenterer for at NRK er viktig for å opprettholde og øke interessen for sporten. NRK bekrefter at de hadde gode seertall på skøyter tidligere, men prioriterer nå de største mesterskapene. Skøyteløperne Ragne Wiklund og Peder Kongshaug er enige i at manglende TV-dekning har skadet sporten, men ser tegn til bedring. Allround-EM i Heerenveen starter denne helgen, med flere norske medaljekandidater.
3 måneder siden
Norsk skøytesport opplevde en opptur med dobbeltseier i EM ved Sander Eitrem og Peder Kongshaug, men dette har ikke ført til økt interesse i befolkningen. Tidligere var skøyteløpere store stjerner, men i dag er interessen dalende. Mange unge oppfatter sporten som kjedelig og foretrekker actionfylt underholdning. For å øke interessen må skøytesporten satse på profiler, breddeidrett og utforske nye konkurranseformer. Skøytesporten har ikke klart å modernisere seg på samme måte som skiskyting, og sliter med å fange oppmerksomheten til dagens publikum.
2 måneder siden
Norsk langrenn er i en økonomisk krise etter at flere sponsoravtaler ikke ble fornyet, noe som har ført til et underskudd på over 11 millioner kroner. Som en konsekvens legges junior- og rekruttlandslaget ned. Veteran Pål Golberg mener at Skiforbundet må se kritisk på egen administrasjon og prioritere ressursene annerledes. Han påpeker at langrenn har mistet popularitet og sliter med å konkurrere med andre idretter om sponsorer og TV-tid. Golberg oppfordrer også stjernene Johannes Høsflot Klæbo og Kristine Stavås Skistad til å engasjere seg mer i landslaget for å opprettholde fellesskapet og interessen for sporten.
21 dager siden
Norge står overfor en potensiell krise i vinter-OL etter at flere profilerte utøvere har valgt å avslutte sine karrierer. Dette setter nasjonens status som verdens beste vinteridrettsnasjon i fare. Therese Johaug vurderer et comeback, oppmuntret av ektemannen Nils Jakob Hoff, i et forsøk på å kompensere for tapet av potensielle gullmedaljer. Selv om eksperter uttrykker optimisme, anerkjennes Johaugs mulige deltakelse som en nøkkelfaktor for å opprettholde Norges dominans i vinteridrettene. En avgjørelse ventes etter påske, og den vil ha stor innvirkning på Norges prestasjoner i det kommende OL.
2 måneder siden
En ekspert uttrykker bekymring for at hoppsporten i Norge er i ferd med å dø ut. Årsakene inkluderer redusert interesse, kompliserte regler, mangel på TV-eksponering og færre ildsjeler som driver sporten lokalt. Hoppsporten må forenkles og gjøres mer tilgjengelig for å overleve. VM i Trondheim er en viktig mulighet til å snu trenden, men det er usikkert om det er tilstrekkelig. Paralleller trekkes til Finland, der hoppsporten har hatt en markant nedgang.
1 måned siden
Skøytefans reagerte med frustrasjon da store deler av Skøyte-VM kun ble vist på Viaplay, og ikke på TV3. Johann Olav Koss mener Viaplay-avtalen er bra for sporten, og Viaplay selv sier at det er et strategisk valg grunnet endringer i sportskonsumeringen. Ådne Søndrål mener gode resultater er viktig for å skape interesse rundt skøytesporten.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg engasjementet rundt norsk langrenn, spesielt blant unge, i forbindelse med ski-VM på hjemmebane. Carina Olset Hovda etterlyser profiler som Petter Northug, mens Rune Brynhildsen mener utøvere som Johannes Klæbo og Kristine Stavås Skistad skaper entusiasme. Mina Næss Iversen påpeker at mangel på internasjonal konkurranse kan redusere spenningen. Brynhildsen fremhever konkurransen fra andre idretter, men er mest bekymret for kombinert og hopp. Alle er enige om at mesterskap skaper entusiasme, men Hovda stiller spørsmål ved interessen utenom mesterskap.
2 måneder siden
Johann Olav Koss skapte overskrifter i Nederland da han fortalte at barna hans var mer opptatt av Jake Paul enn norske skøyteløpere. Koss mener Jutta Leerdams popularitet i sosiale medier er positivt for skøytesporten, men understreker samtidig viktigheten av gode lokale miljøer og tilgjengelige kunstisbaner for å rekruttere nye utøvere. Ådne Søndrål påpeker at det er bemerkelsesverdig at en person utenfor selve sporten, som Leerdam, har blitt en slags ambassadør for den.
4 måneder siden
Tidligere TV 2-profil Ernst A. Lersveen uttrykker bekymring over manglende TV-dekning for kombinert og hopp, da ingen norske kanaler har kjøpt rettighetene til verdenscupen i kombinert fra Ramsau eller de to siste rennene i Hoppuka. Lersveen mener at disse idrettene må akseptere en ny medievirkelighet der seertall og betalingsvilje er lav, og at de sliter med å konkurrere med populære idretter som fotball. Han påpeker at kombinertseere er lite attraktive for annonsører. Kombinertsjef Ivar Stuan avviser Lersveens påstander, og viser til gode seertall for kombinert i Norge, og mener det er feil å skylde på kombinert. Han erkjenner at det er en debatt om hvilke TV-kanaler som bør ha skirettigheter.
3 måneder siden
Den russiske langrennsløperen Veronika Stepanova uttrykker bekymring over den høye gjennomsnittsalderen på pallen i Tour de Ski. Hun mener dette indikerer mangel på internasjonal konkurranse og økonomiske ressurser i sporten. Stepanova foreslår å lære av mer kommersielt suksessfulle idretter og ønsker mer fokus på utøvernes personlighet og reality-elementer i langrenn. Hun mener at sporten må tørre å tenke annerledes for å bygge profiler og engasjere publikum. Samtidig hyller hun Therese Johaugs comeback og hennes evne til å bygge en sterk merkevare.