Etter at Fast Travel overtok organiseringen av taxitilbudet på Oslo Lufthavn i 2021, har flere endringer ført til en betydelig forbedring. Taxisvindel er så godt som borte, da useriøse aktører ikke lenger kan spekulere i å melke kunder med høye priser.
Prisene har blitt redusert med 60 prosent, og antall drosjeturer har økt med 25 prosent. En ny ordning uten taxikø gjør at taxier kun slipper inn ved bestilling, noe som gir kundene mulighet til å velge basert på pris og kvalitet.
Sjåførene opplever også kortere ventetid, og de reisende har fått et mer forutsigbart tilbud.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Artikkelen omhandler innføringen av nye maksprisregler for taxi i Oslo fra 1. januar, som følge av mange klager på høye priser. Thea Gudmundsen opplevde en taxitur på 11 minutter som kostet 626 kroner, men samme tur vil koste 314 kroner med de nye reglene. Hun har fått mange kommentarer på TikTok fra andre som har opplevd det samme. Frislippet i taxinæringen i 2020 førte til en økning i antall taxiløyver og priser. Flere reisende, som Cato Bratbakk og Astrid Hedvig Thorbjørnsen, foretrekker nå taxi-apper for å få en forutsigbar pris og økt sikkerhet, selv med de nye maksprisene.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
4 måneder siden
Regjeringen innfører en maksimalpris for taxitjenester i sentrale områder av større byer, som Oslo. Dette tiltaket, som trer i kraft 1. januar 2025, skal gi kundene trygghet mot urimelig høye priser ved praiing av taxi. Den nye forskriften setter et tak på avstands-, tids- og starttakster, og gjelder for kommuner med over 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på minst 80 personer per kvadratkilometer. Prisene vil være 30 prosent høyere enn i mindre kommuner. Forskriften er midlertidig og skal i utgangspunktet vare i ett år, mens regjeringen jobber med andre tiltak for å regulere drosjebransjen.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler høye taxipriser i Oslo, der kunder har opplevd å betale opp mot 855 kroner for korte turer. En kvinne valgte å gå i regnet med plastposer på beina for å unngå en taxitur til 700 kroner. Som følge av dette har regjeringen innført makspris for taxiturer i kommuner med over 20.000 innbyggere for å beskytte kundene mot urimelig høye priser og fjerne useriøse aktører. I tillegg er det gjeninnført krav om fagkompetanse, sentraltilknytning og bankgaranti for drosjeløyver.
4 måneder siden
Regjeringen har vedtatt en forskrift om maksimalpris på taxi i sentrale områder i større byer, som Oslo, for å bekjempe useriøse aktører og sikre forutsigbare priser for kundene. Forskriften, som trer i kraft 1. januar 2025, setter et tak på avstands-, tids- og starttakstene for taxier som praies på gaten eller holdeplass. Takstene vil være høyere enn i mindre kommuner som allerede har maksimalpris. Tiltaket er ment å være midlertidig i ett år, men kan forlenges hvis andre tiltak ikke har tilstrekkelig effekt. Forskriften gjelder for kommuner med over 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på minst 80 personer per kvadratkilometer.
28 dager siden
En ny ordning innføres der pasienter selv kan bestille pasienttransport via HelseNorge. Tidligere måtte helsepersonell bestille transporten, men nå får pasientene mer kontroll over egen hverdag. En pilotstudie viser at de fleste pasientene synes den nye løsningen er enkel å bruke, og helsepersonell sparer tid som kan brukes på bedre pasientbehandling. Ordningen forventes å spare helsepersonell 105 årsverk nasjonalt, og frigjør ressurser fra byråkrati til pasientrettet arbeid.
3 måneder siden
Regjeringen har innført en midlertidig makspris på taxi i større byer for å beskytte kunder mot urimelig høye priser. Dette tiltaket kommer etter et frislipp i taxibransjen i 2020 som førte til økt antall løyver og høyere priser. De nye reglene gjelder i kommuner med over 20.000 innbyggere og høy befolkningstetthet. Maksprisen omfatter starttakst, kilometerpris og tidstakst, med mulighet for tillegg for natt, helg og helligdager. Maksprisen skal evalueres etter ett år. Regjeringen har også gjeninnført krav om fagkompetanse, sentraltilknytning og bankgaranti for drosjeløyver.
1 måned siden
Det er lange køer ved sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Passasjerer forteller om ekstreme køer og at fly blir holdt igjen. Avinor bekrefter køene, men sier ventetiden er rundt en halvtime og at de har åpnet flere sluser for å bedre situasjonen. I motsetning til tidligere køkaos, opplyser Avinor at det ikke skyldes testing eller andre driftsutfordringer.
1 måned siden
Etter flere overgrep i Oslo-taxier, der ni kvinner ble rammet, iverksetter taxibransjen tiltak for å bedre sikkerheten. Overgrepene ble begått av sjåfører uten tilknytning til etablerte selskaper. Norges Taxiforbund innfører krav om sentraltilknytning fra april for å sikre opplæring og tryggere reiser. Oslo Taxi fremhever sine egne tiltak, inkludert grundige intervjuer og kurs, for å garantere passasjerenes sikkerhet.
2 måneder siden
Punktligheten ved de største flyplassene i Norge har forbedret seg det siste halvåret, men ingen av flyplassene nådde målet til Avinor på 85 prosent. Bergen Lufthavn utmerket seg med høyest punktlighet. SAS peker på kø i luftrommet over Europa som en stor utfordring, mens både Avinor og Norwegian fremhever krevende værforhold, spesielt i Nord-Norge, som en betydelig faktor som påvirker regulariteten. Flyselskapene kan i økende grad fokusere på kundene etter pandemien, noe som bidrar til økt punktlighet.