Punktligheten ved de største flyplassene i Norge har forbedret seg det siste halvåret, men ingen av flyplassene nådde målet til Avinor på 85 prosent. Bergen Lufthavn utmerket seg med høyest punktlighet.
SAS peker på kø i luftrommet over Europa som en stor utfordring, mens både Avinor og Norwegian fremhever krevende værforhold, spesielt i Nord-Norge, som en betydelig faktor som påvirker regulariteten.
Flyselskapene kan i økende grad fokusere på kundene etter pandemien, noe som bidrar til økt punktlighet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Norwegian og Widerøe fraktet til sammen 1,6 millioner passasjerer i februar. Norwegian økte kapasiteten med 14 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og opprettholdt en kabinfaktor på nesten 85 prosent. Norwegian hadde 1 294 243 passasjerer, mens Widerøe fraktet 288 304. Norwegians punktlighet var 84,7 prosent og Widerøes var 82,6 prosent. Selskapet forbereder seg nå på en travel sommersesong.
1 måned siden
Norwegian økte kapasiteten med 14 prosent i februar sammenlignet med samme periode i fjor. Sammen med Widerøe fraktet de totalt 1,6 millioner passasjerer. Fyllingsgraden i flyene var på nesten 85 prosent. Norwegians punktlighet var 84,7 prosent, mens Widerøes var 82,6 prosent. Selskapet forbereder seg nå på en travel sommersesong. Også januar var en god måned med 1,6 millioner passasjerer og en kapasitetsøkning på 23 prosent.
3 måneder siden
Avinors årsrapport for 2024 viser en økning i flytrafikken på 5 prosent, med totalt 51 millioner reisende. Internasjonal trafikk har vært en viktig driver, og turismen er tilbake på nivået før pandemien. Tromsø lufthavn opplevde en dobling i utenlandstrafikken, med nesten 560 000 reisende, noe som bidro til en total økning på 17 prosent. Bergen lufthavn satte ny passasjerrekord med 6,5 millioner reisende. Spesielt desember var en hektisk måned, med stor trafikk til og fra Tromsø. Avinor forventer 450 000 passasjerer i Tromsø i vinter.
3 måneder siden
Antallet flyklager er fortsatt høyt, med Norwegian som mottok flest klager i 2024, etterfulgt av SAS. Transportklagenemnda behandlet nesten 3000 flyrelaterte klager i fjor, og mange saker blir overført til 2025. Flyselskapene forklarer klagene med hendelser utenfor deres kontroll, som værforhold og tekniske problemer. SAS hevder at tiltak for økt punktlighet har redusert antall klager. Kollektivtransport opplevde en økning i klager på grunn av dårlig vær, mens andre transportformer hadde en nedgang. En midlertidig nemnd er opprettet for å håndtere den store saksmengden.
1 måned siden
Norwegian fraktet 1.294.243 passasjerer i februar, mens Widerøe fraktet 288.304. Norwegians fyllingsgrad gikk ned 1,2 prosentpoeng til 84,8 prosent, mens Widerøe økte sin fyllingsgrad med 2,9 prosentpoeng til 70,1 prosent. Norwegian økte kapasiteten med 14 prosent sammenlignet med februar i fjor. Norwegians punktlighet var 84,7 prosent, mens Widerøe hadde en punktlighet på 82,6 prosent. Konsernsjef Geir Karlsen opplyser at selskapet forbereder seg på en travel sommersesong.
1 måned siden
Det er lange køer ved sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Passasjerer forteller om ekstreme køer og at fly blir holdt igjen. Avinor bekrefter køene, men sier ventetiden er rundt en halvtime og at de har åpnet flere sluser for å bedre situasjonen. I motsetning til tidligere køkaos, opplyser Avinor at det ikke skyldes testing eller andre driftsutfordringer.
3 måneder siden
Tromsø lufthavn opplever et betydelig trykk med en kraftig økning i passasjertall, spesielt fra utlandet. I nest siste uke av 2024 hadde flyplassen 65 973 reisende, en økning på 31 prosent fra året før. Avinor forventer 450 000 passasjerer denne vinteren, 150 000 flere enn i fjor. Den nye utenlandsterminalen, som ble tatt i bruk for under ett år siden, vurderes allerede som for liten. Dette har ført til lange køer og misnøye blant reisende. Flyplassledelsen jobber nå med å analysere kapasiteten og vurdere mulige tilpasninger for å håndtere det økte trykket, men større utbygginger er ikke planlagt med det første. Uvær har også bidratt til utfordringene med forsinkelser og kanselleringer.
3 måneder siden
Kraftig snøfall har ført til betydelige forstyrrelser på Oslo lufthavn, med et 'tog' av brøytebiler som forsøker å holde rullebanene åpne. Flytrafikken er sterkt påvirket, med mange forsinkelser og innstillinger. En passasjer forteller om flere ombookinger og forsinkelser etter at en flygning fra Stavanger til Trondheim ble innstilt. Til tross for problemene, beskrives stemningen på flyplassen som relativt rolig. Avinor understreker at de jobber kontinuerlig med å håndtere snøen, men forventer følgeforsinkelser og anbefaler reisende å beregne ekstra tid.
3 måneder siden
Norwegian-konsernet hadde en betydelig økning i kapasitet i desember, med en økning på 24 prosent. Totalt reiste 1,8 millioner passasjerer med konsernet i løpet av måneden, hvorav 1,47 millioner med Norwegian og 293 000 med Widerøe. I løpet av 2024 hadde konsernet totalt 26,4 millioner reisende. Til tross for en solid passasjervekst, hadde Norwegian driftsutfordringer i desember på grunn av dårlig vær, noe som resulterte i at 98,8 prosent av flygningene ble gjennomført. Konsernsjef Geir Karlsen uttrykker tilfredshet med året, som inkluderte oppkjøpet av Widerøe og en betydelig kapasitetsvekst.
4 måneder siden
Etter fjorårets vinterkaos forbereder Ruter, Bane Nor og Avinor seg på ny kulde. Bane Nor har innført tiltak som fellesplaner med togselskapene for å redusere trafikken og øke brøytekapasiteten. Ruter har fokusert på forbedringer i materiell, infrastruktur, og bemanning, samt bedre kundeinformasjon. Avinor opprettholder sine prosedyrer for vanskelige værforhold, med økt bemanning ved behov. Alle tre aktørene understreker at sikkerhet er prioritet, selv om det kan føre til forsinkelser. Målet er å unngå fjorårets kaos og levere et mer pålitelig tilbud.