En ny undersøkelse viser at mange unge opplever negativitet på sosiale medier, spesielt jenter i videregående skole. Over halvparten har følt seg utelatt eller ekskludert, og mange gruer seg til å gå på skolen.
Dette fører til konsentrasjonsvansker og manglende motivasjon. Kunnskapsministeren jobber med å innføre en 15-årsgrense for sosiale medier for å beskytte unge.
Undersøkelsen viser også at gutter oftere begår ulovlige handlinger i russetiden, mens jenter oftere bekymrer seg for økonomien. Både gutter og jenter opplever drikkepress og angrer på hvor mye de har drukket.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En dybdeanalyse av Elevundersøkelsen 2024 viser at over halvparten av elevene har opplevd å føle seg utelatt i sosiale medier. Jenter rapporterer om mer negativitet og gruer seg oftere til skolen etter slike opplevelser. Mange elever sliter med konsentrasjon og motivasjon som følge av negative hendelser på nett. Rapporten viser også eksempler på Jodel-innlegg som omhandler vekt, kropp og legning. Undersøkelsen er basert på data fra 2431 elever i videregående skole og er analysert av NTNU.
4 måneder siden
En eventuell økning av aldersgrensen for sosiale medier fra 13 til 15 år kan føre til utenforskap og digital ekskludering for unge. Mange unge bruker sosiale medier før fylte 15 år, og plattformene er viktige for sosial interaksjon og informasjonsdeling. Digital ekskludering kan føre til ensomhet og mistrivsel, og mange unge deler ikke sitt digitale liv med foresatte. Det er behov for mer forskning på hvordan sosiale medier påvirker unges liv og helse, og det er viktig å gi unge kunnskap om trygg bruk og kildekritikk.
3 måneder siden
En ny undersøkelse fra Utdanningsdirektoratet og NTNU Samfunnsforskning viser en sterk økning i kropps- og utseendepress blant ungdom i alderen 16-20 år. Selv om jenter fortsatt opplever mest press, er den relative økningen størst blant gutter. Press fra venner om utseende og klesstil har økt betydelig for begge kjønn. Forskere mener dette kan tyde på en utjevning av presset mellom kjønnene. Sosiale medier og venners forventninger nevnes som viktige faktorer. Skoleledere bekrefter at det samlede presset på elevene har økt, og at det er behov for mer åpenhet rundt temaet.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg den økende mobbingen blant unge, spesielt på nett og sosiale medier. Den viser til en elevundersøkelse som bekrefter at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper. Det understrekes at mobbing ikke bare skjer på skolen, men også digitalt, hvor anonymitet og mangel på pauser forverrer situasjonen. Forfatteren påpeker at mange normaliserer nettmobbing, men at dette er uakseptabelt og må tas på alvor. Peder Angel-saken trekkes frem som et tragisk eksempel på hvor alvorlig mobbing kan være. Artikkelen oppfordrer alle til å ta ansvar og stå imot mobbing, både på nett og i virkeligheten.
1 måned siden
En ny undersøkelse viser at utseende er en viktig motivasjon for mange ungdomsskoleelever når de trener, noe som vekker bekymring hos eksperter og treningssentre. Ungdommene selv forteller at press fra sosiale medier bidrar til dette fokuset. Samtidig viser statistikken at stadig flere unge trener regelmessig, noe som kan ha en positiv innvirkning på kroppsbildet. Barne- og familieministeren understreker behovet for å beskytte barn mot kroppspress, og regjeringen arbeider med å stramme inn markedsføringsreglene i sosiale medier for å redusere skadelig påvirkning.
1 måned siden
Artikkelen belyser klespress blant grunnskoleelever, der deling av antrekksbilder fører til frykt for utestenging basert på klesmerke og stil. I Kristiansand bekrefter elever at det er vanlig å sende bilder av antrekk, og at presset for å ha dyre merkeklær er stort. Rektor ved en lokal skole forteller at enkelte foreldre sliter med å imøtekomme barnas ønsker om merkeklær, mens ungdomspolitikere påpeker at klespress kan påvirke unges mentale helse. En undersøkelse viser at mange barn har mobil og er aktive på sosiale medier, noe som bidrar til presset.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økende grov ordbruk og mobbing blant barn og unge, både i skolen og på nettet. Mobbeombudet i Vestland observerer at mobbespråket blir mer grenseløst, også i barneskolen. En rektor i Asker iverksatte tiltak mot stygg ordbruk etter tilbakemeldinger om problemet. Medietilsynets rapport viser at stadig flere barn får tilgang til mobil tidlig, noe som sammenfaller med økning i digital mobbing. Undersøkelser viser at mange unge opplever stygge kommentarer og negative hendelser på nettet, og at dette rammer de yngste tenåringene hardest.
4 måneder siden
Regjeringen, representert ved kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og digitaliseringsminister Karianne Tung, har uttrykt misnøye med innsatsen til sosiale medieplattformer som Meta, Snapchat og TikTok for å beskytte barn og unge. Under et møte onsdag ble det diskutert utfordringer som grooming, økt mobbing og dårlig psykisk helse blant barn og unge. Regjeringen krever at plattformene tar større ansvar, blant annet for å hindre at barn under 13 år oppretter kontoer. De vurderer også å heve aldersgrensen til 15 år og implementere strengere reguleringer gjennom DSA-forordninger. Et nytt møte er planlagt om tre måneder for å følge opp.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at over en fjerdedel av ungdommene gruer seg til russetiden, mens et flertall ser frem til feiringen. Undersøkelsen, som er den første av sitt slag, avdekker også at mange føler seg utestengt i forbindelse med forberedelsene. Russegrupperinger dannes tidlig, noe som bidrar til at noen faller utenfor. En elevrådsrepresentant og russepresidenten uttrykker bekymring for tallene, men understreker viktigheten av inkludering. Samtidig viser undersøkelsen at mange får nye venner gjennom russetiden.
1 måned siden
En ny studie viser at unge sliter mer enn eldre med å oppdage feilinformasjon på nett, noe som bekymrer medieforskere. Funnene utfordrer tidligere forskning som viste at eldre delte mer feilinformasjon. Ungdommer forteller at kunstig intelligens (KI) gjør det vanskeligere å skille ekte fra falske nyheter, spesielt på sosiale medier hvor mange får sine nyheter fra. Medievitere understreker behovet for økt mediekompetanse i utdanningen for å ruste unge til å navigere i et komplekst medielandskap, men advarer mot å skape overdreven kritikk mot etablerte nyhetskilder.