Mange avregistrerer kjøretøy for vinteren, men lar dem stå parkert på gata med skiltene på. Ifølge nye regler kan slike kjøretøy taues bort etter 14 dager.
Tidligere gjaldt dette kun kjøretøy uten skilt, men nå gjelder det også avregistrerte kjøretøy med skilter. Kommunen har ikke plikt til å varsle eier før inntauing, i motsetning til feilparkerte registrerte biler.
Inntauing av avregistrerte kjøretøy er kostbart, med priser over 5000 kroner. Bare i Oslo er det tauet inn rundt 250 slike kjøretøy i år.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Nye regler krever at parkeringsselskaper forsøker å kontakte bileiere før inntauing ved feilparkering, med unntak for situasjoner som parkering på reserverte plasser eller ved fare for trafikksikkerheten. Biler kan også fjernes ved ubetalte parkeringsgebyrer over 6000 kroner. Avregistrerte kjøretøy som står parkert over to uker, kan fjernes uten varsel, en regel mange ikke er klar over etter økningen i midlertidige avregistreringer.
1 måned siden
Oslo kommune starter vårrengjøringen av gatene 31. mars, og bilister må være oppmerksomme for å unngå bøter og inntauing. Midlertidige parkeringsforbud skilter settes opp minst 24 timer før rengjøring, men kommunens nettsider er kun veiledende. Bortreiste bør alliere seg med noen som kan flytte bilen. Inntauing kan koste over 7000 kroner, inkludert gebyrer og døgnavgift.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.
3 måneder siden
Artikkelen advarer om parkeringsbøter i Oslomarka i forbindelse med helgens skiforhold. Bymiljøetaten og Skiforbundet oppfordrer til bruk av kollektivtransport for å unngå trengsel og feilparkering. Det understrekes at feilparkering kan medføre bøter på opptil 990 kroner, og at bybetjenter vil ha ekstra tilsyn. Artikkelen nevner også at feilparkering kan hindre utrykningskjøretøy. I tillegg informeres det om at piggdekk uten gyldig oblat kan gi bot på 750 kroner.
2 måneder siden
Mange nordmenn som kjører i Sverige, går i den klassiske fella å parkere mot kjøreretningen, noe som er tillatt i Norge, men forbudt i Sverige. Dette anses som en grov feilparkering og kan koste 1300 kroner. Svenske myndigheter begrunner forbudet med at feilparkerte biler er vanskeligere å oppdage i mørket og kan føre til farlige situasjoner. Bøter ilagt i utlandet kan tvangsinnkreves over landegrensene gjennom avtaler mellom de nordiske landene, assistert av Statens innkrevingssentral.
21 dager siden
Mange som selger bilen glemmer å slette registreringsnummeret fra sin Autopass-avtale. En undersøkelse viser at dette har ført til at over 400 000 bileiere har måttet betale bompenger for biler de ikke lenger eier. AutoSync estimerer at dette har kostet kundene over 20 millioner kroner årlig. Selv om bombrikken fjernes, kan bomstasjonene identifisere bilen via registreringsnummeret. AutoSync har nå lansert en SMS-tjeneste som varsler kundene når et eierskifte registreres i kjøretøyregisteret, men ikke i Autopass-avtalen. Det er viktig å huske å sjekke alle avtaler om automatisk betaling, som for eksempel parkering og bilvask, ved salg av bil.
1 måned siden
En bilist i Narvik forsøkte å unngå bomavgift på Hålogalandsbrua ved å dekke til bilskiltet med snø. Statens vegvesen oppdaget dette under en kontroll og ilagt bilisten et gebyr på 3000 kroner. Bompengeselskap Nord har tidligere advart mot å bruke slike metoder for å unngå bompenger, da det kan føre til bøter som overstiger kostnaden for bompasseringen.
1 måned siden
Utenlandske bilister skylder millioner av kroner i ubetalte parkeringsbøter i Norge, særlig i Oslo. Over 10 000 utenlandske biler fikk parkeringsbøter i Oslo i fjor, men nesten ingen betaler boten. Manglende tilgang til kjøretøyregistre i enkelte land vanskeliggjør innkrevingen. Oslo kommune ber nå regjeringen om hjelp, og et nytt EU-direktiv kan gjøre det lettere å utveksle informasjon og kreve inn penger fra bilister i hele EU- og EØS-området.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.