Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading.
Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere.
Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
1 måned siden
Elbilister i Oslo er svært misfornøyde med den nylige prisøkningen på gatelading, som i enkelte tilfeller har økt med 75 prosent. Medlemmer av Elbilforeningen reagerer kraftig og beskriver situasjonen som «fullstendig uhørt», spesielt fordi de må betale både for parkering og lading. Kritikken går ut på at de som allerede har beboerparkering, nå betaler dobbelt. Elbilforeningen har foreslått en ny prismodell basert på kilowattime-forbruk, og Bymiljøetaten opplyser at et forslag om ny prismodell er til politisk behandling.
19 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
2 måneder siden
Togpendlere i Akershus reagerer sterkt på Ruters prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. En pendler må nå betale 2510 kroner for å reise mellom Kløfta og Oslo, og uttrykker frustrasjon over at kollektivbrukere må dekke inn fylkeskommunens inntektstap på 250 millioner kroner. Akershus fylkeskommune skylder på regjeringen for det økonomiske underskuddet. Pendleren frykter at prisøkningen vil føre til økt bilbruk og kritiserer samtidig kvaliteten på togtilbudet. Ruter beklager situasjonen, men påpeker at billettinntektene kun dekker en del av de totale driftskostnadene.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
2 måneder siden
Vy øker billettprisene med 4,1 prosent fra 1. februar, noe som har ført til kritikk fra flere ungdomspolitikere. De mener det er feil å øke prisene når togtilbudet er upålitelig og at det er et paradoks at det blir dyrere å ta grønne valg. Vy begrunner prisøkningen med økte kostnader og viser til en avtale som tillater årlige prisjusteringer. Regjeringen bevilger årlig midler til togtjenester for å gjøre tilbudet bedre, og dekker i snitt halvparten av billettprisen. Sosialistisk Ungdom mener kollektivtransport burde vært gratis, og flere ungdomspolitikere mener det bør prioriteres å kutte prisene på kollektivtransport.