Togpendlere i Akershus reagerer sterkt på Ruters prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. En pendler må nå betale 2510 kroner for å reise mellom Kløfta og Oslo, og uttrykker frustrasjon over at kollektivbrukere må dekke inn fylkeskommunens inntektstap på 250 millioner kroner.
Akershus fylkeskommune skylder på regjeringen for det økonomiske underskuddet. Pendleren frykter at prisøkningen vil føre til økt bilbruk og kritiserer samtidig kvaliteten på togtilbudet.
Ruter beklager situasjonen, men påpeker at billettinntektene kun dekker en del av de totale driftskostnadene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
2 måneder siden
Vy øker billettprisene med 4,1 prosent fra 1. februar, noe som har ført til kritikk fra flere ungdomspolitikere. De mener det er feil å øke prisene når togtilbudet er upålitelig og at det er et paradoks at det blir dyrere å ta grønne valg. Vy begrunner prisøkningen med økte kostnader og viser til en avtale som tillater årlige prisjusteringer. Regjeringen bevilger årlig midler til togtjenester for å gjøre tilbudet bedre, og dekker i snitt halvparten av billettprisen. Sosialistisk Ungdom mener kollektivtransport burde vært gratis, og flere ungdomspolitikere mener det bør prioriteres å kutte prisene på kollektivtransport.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
3 måneder siden
Prisene på kollektivtransport i Oslo og Akershus øker. De fleste billetter stiger med 4,1 prosent, mens månedskort i Akershus øker med hele 9,8 prosent. Dette er for å unngå rutekutt i Akershus, som trenger 45 millioner kroner i ekstra billettinntekter. Samtidig stenger T-banen i Oslo gjennom sentrum etter klokken 21 fra 27. januar til 13. mars. Dette skyldes installasjon av et nytt digitalt signalanlegg. Reisende oppfordres til å sjekke alternative reisemåter og beregne ekstra reisetid. T-banen kjører som normalt på dagtid og i helgene.
4 måneder siden
Ruter, som organiserer kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, har fått kritikk for økende kostnader, spesielt knyttet til konsulentbruk. I 2023 brukte selskapet 410 millioner kroner på konsulenter, og administrasjonskostnadene har økt med 70 % siden 2018. Rødt mener dette er sløsing med offentlige midler og foreslår å legge ned teknologisatsingen Tet Digital, som alene har 200 ansatte. Partiet ønsker også å kutte prosjekter som ikke direkte forbedrer kollektivtilbudet. Kritikken kommer samtidig som Oslo-budsjettet for 2025 behandles, med forslag om store kutt i velferdstjenester. Ruter og byrådet har foreløpig ikke kommentert saken.
27 dager siden
Stortinget krever at regjeringen griper inn for å redusere bompengebelastningen i Ryfast, hvor pendlere betaler opptil 8000 kroner i måneden. Transport- og kommunikasjonskomiteen har vedtatt å gjenoppta dialogen med garantistene for å finne tiltak som kan senke bompengene. Ryfylketunnelen, som er en del av Ryfast-prosjektet, har svært høye takster. En aksjonsgruppe krever at prisen reduseres betraktelig. Ordføreren i Strand uttrykker bekymring for at tiltakene ikke vil være tilstrekkelige uten økt statlig støtte. Saken skal behandles i Stortinget den 24. april.
3 måneder siden
Akershus fylkeskommune gir det statlige togselskapet Vy 120 millioner kroner årlig for kollektivsamarbeid, som en del av et større kollektivtilbud som koster fylket 1,3 milliarder kroner. Målet er å ha et system der busser frakter folk til togstasjoner, og togene tar dem videre inn mot Oslo. Imidlertid er mange tog forsinket, overfylte eller innstilt, noe som skaper problemer for reisende. Fylkestinget har derfor åpnet for å kreve erstatning fra staten for manglende leveranse av togtjenester. Fylkesrådet mener disse pengene kunne vært brukt til andre kollektivtiltak dersom togtilbudet ikke forbedres.
2 måneder siden
Kristiansand har innført ni nye bomstasjoner som del av Byvekstavtalen, med mål om å redusere biltrafikken og fremme kollektivtransport. Dette betyr at bilister må betale bompenger for å kjøre til områder som Sørlandsparken. Tiltaket har utløst sterke negative reaksjoner fra innbyggerne, som frykter økte kostnader. Styrelederen i Sørlandsparken Næringsforening hadde allerede i fjor uttrykt bekymring for konsekvensene for ansatte og kunder. Ordføreren forsvarer bomstasjonene som en nødvendig finansieringskilde for samferdselsinvesteringer i regionen.
1 måned siden
Elbilister i Oslo er svært misfornøyde med den nylige prisøkningen på gatelading, som i enkelte tilfeller har økt med 75 prosent. Medlemmer av Elbilforeningen reagerer kraftig og beskriver situasjonen som «fullstendig uhørt», spesielt fordi de må betale både for parkering og lading. Kritikken går ut på at de som allerede har beboerparkering, nå betaler dobbelt. Elbilforeningen har foreslått en ny prismodell basert på kilowattime-forbruk, og Bymiljøetaten opplyser at et forslag om ny prismodell er til politisk behandling.